کنترل ۶۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در سال توسط پروژه کنترل سیلاب
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  صبح زاگرس نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز جمعه 21 مردادماه  از مناطق سیل زده شهرستان کهگیلویه بازدید کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این منطقه گفت: پروژه های آبخیزداری استان در سال‌های اخیر همگی آبگیری و عملکرد بسیار خوبی در کنترل سیلاب داشته اند.

,

جاوید بخت اضافه کرد: پروژه کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی مناطق شهرستان کهگیلویه نقش مثبتی در پروژه های آبخیزداری و کنترل سیلاب های اخیر داشت.

,

وی خاطرنشان کرد: پروژه های آبخیزداری در مناطق شهرستان کهگیلویه در سیل های اخیر عملکرد بسیار تاثیر گذاری برجای گذاشت و از خسارت زیاد در این شهرستان جلوگیری کرد.

,

وی اضافه کرد: کنترل سیلاب در شهرستان کهگیلویه سالانه ۶۰۰ هزار متر مکعب سیلاب را کنترل می کند و در سیلاب اخیر ۱۲۰ هزار متر مکعب در این مناطق کنترل شده است.

,

جاوید بخت افزود :۲۵ پروژه مشابه این پروژه در سطح استان وجود دارد که شامل سازه های کنترل سیلاب خاک و پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی با هدف کنترل روان آبهای سطحی و افزایش نفوذ پذیری خاک و کنترل سیلاب اجرا شده است که بالغ بر ۲۴ میلیون مترمکعب سیلاب یا روان آب سطحی را در حوزه های تحت تاثیر این عملیات پوشش داده است.

,

وی تاثیر اقدامات آبخیزداری را پیشگیری از ورود رسوبات به مخازن سدها، افزایش عمر مفید سدها و آلودگی منابع آب، پیشگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی بلایای طبیعی از جمله سیل، زمین لغزش، گرد و غبار، خشکسالی، برشمرد و گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در تولید آب و ذخیره در سفره های آب زیر زمینی موثر است و در این زمینه شناسایی مناطق حساس به فرسایش، زمین لغزش، رانش و... باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری می شود.    

,

جاوید بخت به راهکارهای موثر آبخیزداری در حفاظت و استحصال آب اشاره کرد و گفت: مدیریت جامع حوزه های آبخیز، کنترل آبهای خروجی بلااستفاده از حوضه ها، بهره برداری از سیلابها و پخش سیلاب بر آبخوانها، کنترل و کاهش تبخیر در مناطق کوهستانی، استحصال آب ناشی از کنترل رسوب در بالا دست حوزه سد از جمله این راهکارها است.

,

انتهای پیام/

]
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از مناطق سیل زده شهرستان کهگیلویه بازدید کرد و در این بازدید کنترل ۶۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در سال توسط پروژه کنترل سیلاب این شهرستان اشاره شد.