حمایت میرزاده، سخنگوی پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آموزش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: «در سالتحصیلی جدید تمام کاستی هایی که در امر افت تحصیلی دانش آموزان پس از دوران کرونا اتفاق افتاد، جبران خواهد شد و برای همین گذشته از خود دانش آموزان خانواده های آنها هم باید توجیه باشند که در تعاملی دوسویه با اولیاء مدارس تلاش کنند تا حد امکان معضلاتی که در دوره کرونا به وقوع پیوست را جبران کنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, افت تحصیلی دانش آموزان,,
,
تعطیلی مدارس ضربه بدی به نظام آموزشی وارد کرد
, تعطیلی مدارس ضربه بدی به نظام آموزشی وارد کرد,وی در رابطه با تبعات تعطیلی مدارس گفت: در زمانی که من سخنگوی کمیسیون آموزش بودم، نامهای به وزارت آموزش و پرورش نوشتم و در آن به تعطیلی کامل مدارس اعتراض کردم. از همان ابتدا من مخالف سرسخت تعطیلی مدارس به شکلی بودم که قریب به دو سال به طول انجامید و دانش آموزان ما را با مشکلات عدیدهای روبرو کرد. این تعطیلات ضربه بسیار بدی به نظام آموزشی ما وارد کرد. ضربه ای که تا مدتها با تبعات جانبی آن دست به گریبان خواهیم بود.
,,
«آموزشمجازی» می تواند مکمل «آموزشحضوری» باشد
, «آموزشمجازی» می تواند مکمل «آموزشحضوری» باشد,
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی اضافه کرد: «من در نامه ای که در زمان مجلس بودنم به وزارت آموزش و پرورش نوشتم، یادآور شدم که ما باید طوری برنامه مدارس را تدارک ببینم که در نهایت مدارس تعطیل نشوند؛ مگر ما در زمان اوج کرونا تمام ادارات را تعطیل کردیم؟ مگر همه کارمندان دولت رفتند در خانه های خود نشستند؟ نه الزام این بود که باید کارهای مملکت راه بیفتند و به هر صورتی بود این اتفاق افتاد و باید در اداره مدارس هم این رویه در پیش گرفته می شد، معضلاتی مانند افت تحصیلی گریبانگیر دانش آموزان ما نمیشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که آموزش مجازی می تواند به عنوان مکمل آموزش حضوری نظام آموزشی ما را متحول کند. برای همین از شبکه شاد می توان در این راستا استفاده کرد.»
,
بازگشایی مدارس امسال فضای دوستی را در مدارس حاکم می کند
, بازگشایی مدارس امسال فضای دوستی را در مدارس حاکم می کند ,میرزاده در تشریح یکی از بایسته هایی که می توانست از تعطیلی مدارس جلوگیری کند؛ گفت: «اگر در آن دوره به مدیر مدرسه تفویض اختیار میکردیم و مدیران هم به معلمان اعتماد میکردند و دست آنها را باز میگذاشتند تا معلمان دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم کنند، امکان بازگشایی مدارس و آموزش حضوری وجود داشت؛ مثلا معلمان با شناختی که از دانشآموزان داشتند، طوری آنها را تقسیم بندی می کردند که دانش آموزانی که توان و قابلیت استفاده از برنامه شاد را دارند، در خانه بمانند و دانش آموزانی که ضعیف هستند و نیاز به راهنمایی بیشتر معلم دارند، به مدرسه بروند. بهر حال من معتقدم اگر در آن دو سال مدارس باز بود و کلاس ها با برنامهریزی خاصی برگزار می شد، ما با تنش هایی که امروز در مدارس شاهد هستیم، مواجه نبودیم. با این احوال بازگشایی مدارس امسال می تواند این تنش ها را از بین ببرد و دوباره فضای دوستی را در مدارس حاکم کند.»
,,
تلاش همگانی برای بازگشت شور و امید به مدارس
, تلاش همگانی برای بازگشت شور و امید به مدارس ,وی با اشاره به تنش هایی که بعد از تعطیلی مدارس در سال گذشته میان دانش آموزان و حتی دانش آموزان و معلمان به وجود آمده بود، گفت: «در سال تحصیلی گذشته که مدارس باز شدند آمارها از ناسازگاری دانشآموزان با خود و معلمان حکایت داشتند. گویا دانشآموزان با کلاس و درس بیگانه شده بودند و بخاطر عادت کردن به فضای منزل، توان تحمل کلاسها و مدرسه را نداشتند. بنابراین اگر کلاسها در اوج دوساله کرونا باز بودند و مدارس به فعالیت خود ادامه میدادند و هر دانش آموز هفته ای یکی دو روز به مدرسه میرفت بی تردید شاهد چنین وضعیتی نبودیم؛ در هر صورت باید با تمام قوا در رفع آن و بازگشت شور و امید تحصیل به مدارس تلاش کرد.»
,,
«افت تحصیلی» یکی از بزرگترین آفت های نظام آموزشی بود
, «افت تحصیلی» یکی از بزرگترین آفت های نظام آموزشی بود,طراح «طرح ممنوعیت تبلیغ کلاسهای خصوصی» در مجلس شورای اسلامی در ادامه بحث به یکی از مهمترین معضلاتی که تعطیلی مدارس گریبانگیر نظام آموزشی ما کرد، گفت: «گذشته از بحث ناسازگاری دانشآموزان، معضلی به نام «افت تحصیلی» یکی از بزرگترین آفت های نظام آموزشی بود که در نظام آموزشی ما و در تمام مقاطع ریشه دواند. چرا که دانش آموزان پاسخ سوالات را از همدیگر میگرفتند و برای معلم ارسال می کردند. بنابراین افت تحصیلی هم یکی از بزرگترین آفت های تعطیلات مدارس در دوران کرونا بود. شما می بینید که در یک روستا یا حتی شهرهای کوچک که هر کلاس پنج تا 10 دانش آموز داشت را تعطیل کردند. اصلا چه نیازی بود که این مدارس تعطیل شوند؟ در حالیکه حتی کرونا در بسیاری از این شهرها و روستاها وجود نداشت.»
, افت تحصیلی,,
تعطیلی مدارس حوزه «پرورش» را مسکوت کرد
, تعطیلی مدارس حوزه «پرورش» را مسکوت کرد,وی تصریح کرد: «شاید یکی از مهمترین مشکلاتی که به ناسازگاری ها دامن زد قطع ارتباط معلم و دانش آموز بود. نباید فراموش کنیم که حوزه «پرورش» هم مانند حوزه « آموزش» اهمیت فراوانی دارد و این ناسازگاری ها دقیقا بخاطر ضربه هایی است که بخاطر تعطیلی مدارس و مسکوت ماندن حوزه پرورش به دانش آموزان وارد شده است که انشاالله امیدواریم این مقوله برطرف شود.»
,,
دو اقدام قابل تحسین دولت سیزدهم در بازگشایی مدارس
, دو اقدام قابل تحسین دولت سیزدهم در بازگشایی مدارس,میرزاده با اشاره به نقطه قوتی که در بازگشایی مدارس کلید خورد، گفت: « با این وجود دو اقدام مهم دولت سیزدهم که به داد نظام آموزشی رسید، این بود که در وهله اول با درک وخامت اوضاع و علیرغم اعتراضات فراوان به بازگشایی مدارس، شجاعانه تصمیم گرفت و اهتمام به بازگشایی مدارس کرد و دوم اینکه شرایط واکسیناسیون عمومی جامعه را به محض روی کار آمدن مهیا کرد. همین دو اقدام مهم زمینه بازگشایی مدارس را فراهم و شرایط را برای حضور دانش آموزان در سالتحصیلی 1402-1401 مهیا کرده است.»
,,
افت تحصیلی مانعی برای پیشرفت و توفیقات علمی بین المللی
, افت تحصیلی مانعی برای پیشرفت و توفیقات علمی بین المللی ,وی اضافه کرد: « با این وجود باید مقوله افت تحصیلی و خطراتی که این آفت برای دانش آموزان دارد به درستی برای خانوادهها تشریح شود؛ چرا که دانش آموزان به عنوان سرمایه های اصلی نظام آموزشی ما مطرح هستند و اگر شور و شوق تحصیل در آنها از بین برود، نه تنها سرنوشت خود آنها از میان خواهد رفت، بلکه ناخودآگاه توفیقاتی که در زمینههای علمی، مانند المپیادهای جهانی داریم، به تدریج تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و این هدف غایی دشمنان ماست که روزی را ببینند که دانشآموزان ما نتوانند در المپیادهای علمی بدرخشند. اما تشریح افت تحصیلی و لزوم جبران آن برای خانواده ها در سال تحصیلی جدید یکی از الزامات و ضروریات مهمی است که پیش از آغاز مدارس باید محقق شود.»
,,
نویسنده : علی خدایی
,,
بیشتر بخوانید؛
, بیشتر بخوانید؛ , بیشتر بخوانید؛ , , چرا برخی از والدین در مقابل بازگشاییمدارس گارد گرفته اند؟/ برخی از اولیاء مسئول عقبماندگی فرزندان خود هستند؛ نه نظام آموزشی!, , «بازگشایی مدارس»؛ جبران عقب ماندگی یا میل به خطرمرگ!؟/ آموزش حضوری با رفع معضلات محقق می شود نه صدور بخشنامه!, , بازگشایی مدارس؛ فرصتی برای عرضاندام و جلوهگری/ هزینه سرویس برخی مدارس تهران برابر با مبلغ شهریه؛ در دوران کرونا!,]