آئین سوگواری اربعین به زبان سمنانی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ استان سمنان مهد گویش ها و تمدنی غنی است که در هرگوشه از آن مردم این دیار با سبک و سیاق محلی و سنتی خود به عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در این میان مردم شهرستان سمنان نیز با گویش سنتی و محلی دیرینه خود عشق و ارادت قلبی خود را به حضرت اباعبدالله نشان داده و سعی می کنند تا از این طریق ارتباط دلی و درک عمیق تری از واقعه عاشورا داشته باشند.

,

به همین خاطر مراسمی با عنوان “زمزمه دوست” با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، موسسه فرهنگی هنری سمن بویان سمنان، هیات مرکزی مجمع ابوالفضل (ع) و هیات جوانان حضرت علی اصغر سمنان با این رویکرد در اربعین حسینی برگزار می شود.

,

محمد رضا جدیدی مسئول برگزاری مراسم اربعین حسینی “زمزمه دوست” در گفتگو با مرآت از برگزاری یازدهمین دوره این برنامه ویژه با گویش سمنانی خبرداد و گفت: همانطور که هموطنان ما به گویش های آذری و لری و … مراسم هایی با گویش محلی خاص خود برگزار می کنند در سمنان نیز هدف از برگزاری این مراسم پاسداشت زبان سمنانی در کنار عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین بوده است.

,

وی در ادامه افزود: این مراسم از سال ۱۳۹۰ تا کنون برگزار شده و شامل مداحی و سخنرانی و شعرخوانی شاعر های آئینی با گویش سمنانی است.

,

جدیدی هدف از برگزاری این نوع از مراسم را عجین شدن گویش سمنانی با واقعه عاشورا به جهت درک بیشتر این فاجعه تاریخی  و همچنین فرصتی برای احیای گویش سمنانی دانست.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: در ابتدای این برنامه از سال ۱۳۹۰ گویش های سمنانی و سرخه ای و مهدیشهری در کنارهم برگزار شد و از آن سال به بعد در شهرستان های مربوطه این برنامه به صورت جداگانه برگزار شده است.

,

گفتنی است  این مراسم شامگاه اربعین حسینی پس از نماز مغرب و عشاء  در مجمع ابوالفضل (ع) واقع در خیابان حکیم الهی سمنان برگزار خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
در شامگاه اربعین حسینی مراسم "زمزمه دوست" با ترکیبی کاملا سمنانی در مجمع ابوالفضل (ع) سمنان برگزار می شود.