تشکیل ستاد پیشران پیشرفت استان یزد/ استان یزد باید قطب انرژی پاک کشور شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مهران فاطمی صبح امروز در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد با تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در فتنه اخیر و به طور خاص حادثه شاهچراج شیرازاز دست دادند اظهار داشت: استان یزد به علت وجود بیش از 3 هزار واحد صنعتی و همچنین تعداد قابل توجهی صنایع بزرگ نیاز به ستاد ویژه ای تحت عنوان پیشران پیشرفت دارد تا بتواند پروژه های پیشران استان را با جدیت پیگیری کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  یزدرسا,

وی ادامه داد: نقش صنایع بزرگ در این ستاد بسیار ویژه خواهد بود زیرا که قریب 90 درصد چرخش اقتصادی استان توسط این شرکت ها شکل می گیرد و برای حرکت کردن موتور اقتصادی و بالندگی استان نیاز است از ظرفیت این شرکت ها در یک ستاد پیشران و متمرکز استفاده شود.

,

استاندار یزد با اشاره به اینکه پروژه های پیشران استان احصا و در برنامه یزد نوین به صورت جامع ارائه شده است تصریح کرد: تمام پروژه ها در زمینه بحث های اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی استان در این ستاد مطرح خواهد شد به همین دلیل لازم است که  شخص مدیرعامل شرکت ها و صنایع بزرگ استان وهمچنین تمام روسای بانک ها و معاونین استاندار  در این جلسه حاضر تا بتوانند  پروژه های درون زا و اقدامات و پروژه های برون زا و برون نگر استان احصا ودر مورد آن سریعا تصمیم گیری های موثر داشته باشند.

,

فاطمی با اشاره به هدف تشکیل این ستاد گفت: باید نقش استان در پروژه های بزرگ کشور از جمله گسترش سواحل مکران و نقش استان از بازار1 میلیارد نفری کشورهای همسایه مشخص شود که لازمه آن تشکیل چنین ستادی بود که بتواند در این زمینه ها برنامه ریزی و موانع موجود را سریعا و در بالاترین سطح ممکن برطرف کند.

,

وی ادامه داد: مشکلات و موانع موجود در پیشرفت اقتصادی استان که در این ستاد مطرح خواهد شد باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف و تصمیم گیری های لازم در مورد آن انجام شود.

,

استاندار یزد اولویت سوم این ستاد را نظارت، پایش و بررسی پیشرفت پروژه های بزرگ ذکر و تصریح کرد: در این ستاد با حضور بزرگان صنایع و تمام مدیران پروژه ها به صورت تک به تک بررسی و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

,

وی وظیفه چهارم این ستاد را اولویت قرار دادن مسائل دانش بنیان و فناوری به منظور افزایش بهره وری و افزایش کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده و حمایت از بخش دانش بنیان خاطرنشان کرد:  باید در طراحی کلان استان یزد در یک افق 20 ساله مسائل فناوری و  مد نظر صنایع قرار گیرد که لازمه آن برنامه ریزی از هم اکنون است.

,

استاندار یزد با تاکید بر اینکه هرکدام از صنایع بزرگ استان در قالب یک جزیره در حال فعالیت هستند تصریح کرد: این فعالیت ها باید در نمای کلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان بروز پیدا کند، نباید اینگونه باشد که در یک منطقه رشدی داشته باشیم که سلامت مردم منطقه به علت آلودگی در خطر بگیرد و در برخی دیگر از مناطق هیچ گونه رشدی نداشته باشیم، مثلا در سال 87 در یک شهرستان حدود 3هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده ولی در همان بازه این میزان در شهرستان دیگر تنها 50 میلیارد تومان بوده است.

,

فاطمی به وجود 150 هزار حاشیه نشین در شهریزد اشاره و اظهار داشت: وضعیت انها بسیار نامناسب است و در شهرستان های دیگر نیز به علت توسعه نامتوازن با چنین صحنه هایی روبه رو هستیم ، متاسفانه در برخی از شهرستان های استان  نسبت جمعیت بالغ بر 137 درصد رسیده است که معنی آن این است که به ازای هر 100 زن، 137مرد وجود دارد که علت این موضوع به طور قطع مهاجرت استکه باعث شده ظرفیت های شهرستان جوابگوی این تعداد افراد نباشد و مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

,

وی ادامه داد: براساس امارهای رسمی آخر هفته حدود 90هزار نفر به سمت کوهستان شیرکوه حرکت می کنند که بخش عمده آن ساکنین و بومی های ان مناطق هستند که نشان از آن دارد که به علت شغل مجبور شدند به سمت مرکز استان حرکت کنند و این یعنی توسعه نامتوازن شهرستانی رخ داده است.

,

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این ستاد پیگیری خواهد شد، حجم قابل توجه نقدینگی در دست مردم است که نمی دانند این نقدینگی را چه باید بکنند، زمانی در بورس سرمایه گذاری می کنند و روزی دیگر در زمین و روزی دیگر در مسکن قرار می گیرد که باید برای هدایت نقدینگی برنامه ریزی شود و باید از مدل وابستگی به بانکها خارج و مدل های دیگر را راه اندازی و از نقدینگی مردم استفاده کرد.

,

فاطمی عنوان داشت: ستاد پیشران پیشرفت اقتصادی استان ، در حقیقت اتاق مشاوره اقتصادی استان است که عامل جهت دهی به پروژه ها و برنامه های در دست اجرا است و حتی جهت بدهیم به اعتبارات اختصاص یافته برای پروژه های عمرانی که این وظیفه و رسالت بزرگ ما است و وظیفه همگان است و دولتی و خصوصی ندارد.

,

وی با تاکید بر اینکه تمام افراد برای آینده مردم و استان مسئولیت قانونی و شرعی داریم اظهار داشت: اینکه چگونه در قبال این مسئولیت رفتار کنیم باید به نسل های آینده جوابگو باشیم.

,

وی در مورد انرژی خورشیدی نیز گفت: متاسفانه در ساله های گذشته در این حوزه سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است واگر با همان شیب حرکت کرده بودیم در حال حاضر دچار مشکل نبودیم.

,

استاندار با تاکید بر اینکه افق اراده مسئولان استان باید کلان باشد تصریح کرد:با قدرت و اراده مصمم حرکت کنید و اگر نیاز به مصوبه وامتیازی بود می گیریم و این موضوع را همگان باید اگاه باشند که کارهای بزرگ موانع بزرگ دارد اما قابل حل است.

,

استاندار در پایان تاکید کرد: با برنامه ریزی انجام شده امیداوریم قطب انرژی پاک کشور و حتی منطقه شویم و بتوانیم مشکلات و نیازهای استان را برطرف کنند.

]
مهران فاطمی، استانداریزد گفت: ستاد پیشران پیشرفت استان یزد با حضور مدیران عامل صنایع بزرگ برای آینده نگری و برطرف کردن موانع توسعه استان یزد تشکیل خواهد شد.