بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا در انتظار ابلاغ بودجه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در حالی بیش از یک دهه از آغاز عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر می گذرد که این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون, ،,

پروژه ای که می تواند در صورت به بهره برداری رسیدن پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد از طریق ایران، تحولی شگرف برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی این خطه از کشور باشد اما روند کُند پیشرفت آن باعث شده تا بیش از یک ‏دهه از عمر این پروژه بگذرد و همچنان در پیچ و خم مشکلات باشد.‏

هر چند وعده وعیدهای زیادی تاکنون برای زمان اتمام این پروژه اعلام شده و پیش از این ‏مهدی رضایی، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و ‏بلوچستان به خبرنگار ما گفت: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان در گرو تامین اعتبار حدودا ۱۲ هزار میلیارد ‏تومانی است و پیش بینی می شود این راه آهن تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری ‏برسد.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اما در گفت وگو با یکی از رسانه ها امروز درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار - زاهدان گفته است: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی رسیده است.

به گفته وی؛  فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود چرا که در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به‌زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریل گذاری مسیر از سمت زاهدان به خاش انجام شده، و از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری آغاز اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان - خاش متمرکز شده است.

این سخن در حالیست که نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و ‏بلوچستان هم پیرامون این موضوع به خبرنگار ما گفته بود؛ اجرای این پروژه نیاز به زیرسازی و روسازی دارد، زیرسازی راه آهن یعنی خاک ریزی، ‏خاکبرداری، پل سازی و تونل، و روسازی موضوع ریل گذاری می باشد؛ بر این اساس ‏پیشرفت زیرسازی حدود ۷۴ درصد، و پیشرفت رو سازی حدود ۲۳ درصد است.‏

با این تفاسیر اما معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص پیشرفت زیرسازی این محور نیز گفته بود که در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان که حدفاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

خطیبی درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته، همچنین با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی‌مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار - زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
در حالی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مدت زمان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان را تمدید و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی‌مانده نیز صرف تکمیل پروژه شود که این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.