جهادسازندگی ابتکار بزرگ امام خمینی بود/ اجازه ندادند خاطرات جهادسازندگی منتشر شود
[

حاج محمد دلگرم، فرمانده تیپ الغدیر مهندسی جنگ جهاد سازندگی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر شبکه اطلاع‌رسانی دانا اظهار داشت: انحلال جهادسازندگی بزرگترین خیانت به این نهاد انقلابی بود؛ چرا که جهاد در یک زمان در دوران دفاع مقدس، علاوه بر حمایت و پشتیبانی جنگ، پشتیبانی از آبادانی کشور را نیز در دست داشت.

,

*جهادسازندگی سبک زندگی را تغییر داد

, *جهادسازندگی سبک زندگی را تغییر داد, *جهادسازندگی سبک زندگی را تغییر داد,

وی افزود: شعار «همه با هم» که به فرموده امام راحل در رأس فعالیت‌های جهادسازندگی وجود داشت، معنای حقیقی داشت یعنی سازندگی بر اساس آنچه مدنظر امام خمینی (ره)‌بود، و نه فقط برای سازندگی و آبادانی عمرانی کشور؛ چون این شکل آن شاید در کشورهای دیگر هم باشد اما آن چیزی که حضرت امام به جهاد حکم کردند، در نظر گرفتن جنبه‌های معنوی و خودسازی در ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی و غیره بود. به فرموده مقام معظم رهبری جهادسازندگی «سبک زندگی» را نیز تغییر داد و این وجه تمایز مهم جهادسازندگی با سایر نهادها بود.

,

این جهادگر همدانی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، از ‌شلاق زدن و چماق‌داری خان به یک گفتمان و اندیشه، کار بزرگی است که در جهادسازندگی اتفاق افتاد. اینکه بنشینیم، بشنویم و خوب‌ها را انتخاب کنیم. این نکته مهمی است که متأسفانه درباره فرهنگ جهادی از آن غفلت می‌شود.

,

وی افزود: پوشش شبکه برق و جاده به سراسر کشور و بهسازی بافت‌های شهری و روستایی جزو افتخارات جهادسازندگی است؛ همچنین راه‌اندازی نواحی صنعتی در سراسر کشور در میان روستاها از جمله ابتکارات مهم جهادسازندگی بود که متأسفانه با ورود کالاهای خارجی به کشور این طرح از رونق افتاد.

,

, , ,

*آنهایی که جهاد را منحل کردند امروز به نقش جهاد در آبادانی کشور اعتراف می‌کنند

, *آنهایی که جهاد را منحل کردند امروز به نقش جهاد در آبادانی کشور اعتراف می‌کنند, *آنهایی که جهاد را منحل کردند امروز به نقش جهاد در آبادانی کشور اعتراف می‌کنند,

دلگرم با بیان اینکه «جهادسازندگی ابتکار بزرگ حضرت امام (ره)‌» بود، گفت: به دلیل این بزرگی بود که نتوانستند آن را هضم کنند و به آن حسادت و آن را قطعه قطعه کردند.

,

وی تصریح کرد: امروز همان‌ها که جهادسازندگی را منحل کردند می‌گویند اگر می‌خواهید تاریخ انقلاب را بنویسیم باید تاریخ جهادسازندگی را بنویسیم و هنوز هم که هنوز است نگذاشته‌اند تاریخ جهادسازندگی در جایی ثبت شود؛ یعنی عملاً با ندادن بودجه و عدم حمایت‌ها از بودجه جهادسازندگی جلوگیری کرده‌اند.

,

*شوراهای روستایی ابداع جهادسازندگی بود

, *شوراهای روستایی ابداع جهادسازندگی بود, *شوراهای روستایی ابداع جهادسازندگی بود,

وی شوراهای روستایی را یکی دیگر از ابداعات جهادسازندگی خواند و بیان داشت: امروز از چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا یاد می‌شود اما این تاریخ مربوط به زمانی است که شوراها به دست فرمانداری‌ها اداره می‌شود؛ در صورتی که شوراهای روستایی را برای اولین بار جهادسازندگی به راه‌انداخت وقانونش را نوشت به طوری که می‌توان ادعا کرد از ابتدای انقلاب هیچگاه هیچ روستایی بدون شورا نبوده است.

,

دلگرم گفت: هر وقت کار بزرگی می‌خواهد انجام شود، فهم و شعور آن هم باید ایجاد شود و چون جهاد سازندگی فهم و شعور بالایی می‌خواست برخی از مسئولان این درک را نداشتند و به آن حسادت کردند و جهادسازندگی را جوانمرگ کردند یعنی آنهایی که در مجلس بودند چون می‌دیدند جهادی‌ها به طور دقیق حق را در سراسر کشور می‌گویند و نهادینه کردن گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از آنچه در مجلس می‌خواست انجام می‌شود، جلوی پیشرفت جهاد را گرفتند.

,

این فرمانده پشتیبانی جنگ جهاد در استان همدان بیان داشت: سیستم جهاد، خودجوش و معتمد و باتقوا بود و به جای اینکه مردم به جهاد بیایند جهاد به میان مردم در روستاها و مزارع و کشتزارها می‌رفت و هنوز هم این فرهنگ در وزارت جهاد وجود دارد.

,

, , ,

*رئیس جمهور می‌تواند جهادسازندگی رادوباره احیا کند

, *رئیس جمهور می‌تواند جهادسازندگی رادوباره احیا کند, *رئیس جمهور می‌تواند جهادسازندگی رادوباره احیا کند,

دلگرم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این فرهنگ دوباره زنده شود، ‌مردی می‌خواهد که در رأس قرار گیرد و با اطمینان و اعتماد به جهادگران کارها را آنگونه که شایسته انقلاب اسلامی است، پیش ببرد. به نظر می‌رسد بهترین کسی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، خود رئیس جمهور است که حق تصمیم‌گیری و بودجه در دست اوست.

,

وی گفت: بنده به عنوان کسی که در این زمینه تجربه دارم معتقدم الان هم می‌شود جهادسازندگی را احیا کنیم و این آمادگی در جوان‌های امروز مانیز وجود دارد فقط باید درایت و مدیریت و همتی مضاعف داشت. البته نیازهای امروز کشور متفاوت شده است اما سبک کار جهادسازندگی همان شیوه‌ای است که ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را ساخت.

,

این جهادگر همدانی گفت: جهادسازندگی سبک آبادانی بومی انقلاب اسلامی است؛‌ نه فقط ایران؛ هرجای دنیا اگر این سبک را اجرا کند موفق است؛ در حال حاضر سبک و فرهنگ کار جهادی را کشورهای دیگر از ما الگو برداری می‌کنند و کشورهای خود را آباد می‌کنند اما کسانی در داخل می‌خواهند این خلاقیت و ابتکار بزرگ امام خمینی (ره) را سرکوب کنند.

,

انتهای پیام/خ

]
یک فرمانده‌هان جهادسازندگی استان همدان با بیان اینکه «جهادسازندگی ابتکار بزرگ حضرت امام (ره)‌» بود، گفت: به دلیل این بزرگی نتوانستند آن را هضم کنند و حسادت کرده و آن را قطعه قطعه کردند.