واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه ایرانی شدند که واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

اغماض در تمامیت ارضی ایران بی معناست/ اعراب به دنبال بهره برداری از شرایط ایران

, اغماض در تمامیت ارضی ایران بی معناست/ اعراب به دنبال بهره برداری از شرایط ایران,

علی نیکزاد: بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم

,

در این باره علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اثبات حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر حتی نیاز به بررسی حقوقی و معاهدات بین المللی و اسناد سازمان ملل متحد ندارد، گفت: کمی موزه گردی و مشاهده نقشه‌های قدیمی کافی است تا اثبات شود اینجا خلیج فارس است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و این جزایر به طور مطلق متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

, ,

وی افزود: ما از افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه خود استقبال می‌کنیم و دخالتی در امور داخلی آنها نداریم، اما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم.

,

حجت الاسلام ذوالنوری: به مسئولان چینی تذکر می‌دهم که به مسیر درست بازگردند

,

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر حمایت از امارات در ماجرای جزایر سه‌گانه، گفت: به مسئولان چینی تذکر می‌دهم که خود را در مسیر کجی که صهیونیست‌ها و محور عبری - عربی طراحی کردند، قرار نداده و به مسیر درست بازگردند.

,

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن بیانیه مشترک اخیر چین و عربستان گفت: دستگاه دیپلماسی باید با قدرت و قاطعیت جواب این بیانیه را دهد که دیکته شده اسرائیل و آمریکا به نوکرشان یعنی عربستان است.

,

حجت‌الاسلام سلیمی: جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود

,

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار داد که فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند.

,

وی بیان کرد: رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه تصور می‌شد، ساده است. جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند، با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. دولت چین به پیمان شانگهای پایبند باشد، چرا که در بند دو پیمان شانگهای به تمامیت ارضی ایران اشاره شده است. بهتر بود رئیس جمهور چین با مشاوران خود مشورت می‌کرد و متوجه می‌شد که در اساسنامه پیمان شانگهای چه مواردی آمده است.

,

یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما تاکنون در امور داخلی کشوری دخالت نکردیم و اگر اظهارنظری هم بوده در راستای حفظ آرامش منطقه بیان شده است؛ درباره بیانیه مشترک تکلیف عربستان مشخص است عربستان هیچ‌گاه حامی ما نبوده و همواره در روابط با کشورمان تنش را دنبال کرده که آخرین نمونه آن اغتشاشات اخیر است یک پای ثابت عربستان سعودی بوده که به خصوص رسانه ضد انقلاب اینترنشنال دنبال می‌کند. از عربستان بیش از این انتظار نمی‌رفت آنها همیشه در شوراهای خود ایران را محکوم به مداخله‌جویی در کشورهای همسایه کرده حال این‌که کشورهای همسایه به هیچ وجه چنین نظری ندارند.

,

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع چین فرق دارد ما با چین روابطی سیاسی و اقتصادی داریم. چین به بازار نفت و اقتصاد ما نیاز داشته و ما هم با چین تبادلاتی داریم لذا به هیچ وجه این بیانیه مشترک از طرف چین مورد انتظار و قبول کشور ما نیست؛ باید دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه با قدرت و قاطعانه جواب این بیانیه را بدهد. این بیانیه دیکته شده اسرائیل وآمریکا به نوکر خود عربستان سعودی است که آن را القاء کرده‌اند.

,

جهان‌ آبادی: امیدوارم چین و عربستان درک دقیق و واقعی‌تری از مواضع ایران داشته باشد

,

رحیمی جهان‌ آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید چین و عربستان این واقعیت را بپذیرند که ایران کشوری قدرتمند و با نفوذ زیاد و دارای منابع در خاورمیانه است پس هر قدر چین، آمریکا و روسیه در اتخاذ مواضع خود عاقلانه باشند، منافع ما و آنها متقابلا بهتر تامین می شود.

,
وی تاکید کرد: بعد از بررسی دقیق بیانیه، مواضع ایران به صورت شفاف از طریق پارلمان و دستگاه سیاست خارجی به چین و عربستان سعودی اعلام می شود؛ امیدواریم طرف سعودی و چین درک دقیق‌تر و واقعی تر و مبتنی بر مواضع ما داشته باشند.
,
 
,
سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم با یادآوری بیانیه مذکور گفت: ما در مورد مبادلات بین کشورها ناراحت نیستیم، اما یک توصیه به سرمایه گذاران چینی داریم که احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزارآلاتی که هنوز در دست بن سلمان هست، باشند و از خود حفاظت کنند.
 
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم نیز در تذکری خطاب به دولت چین گفت: مراقب اظهارنظر خود درباره تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشید؛ ایران قدرتمند در 8 سال دفاع مقدس به تمام ابرقدرت های جهان نشان داد که اجازه نخواهد داد وجبی از خاک خود در طمع دیگران قرار گیرد.
,
سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم با یادآوری بیانیه مذکور گفت: ما در مورد مبادلات بین کشورها ناراحت نیستیم، اما یک توصیه به سرمایه گذاران چینی داریم که احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزارآلاتی که هنوز در دست بن سلمان هست، باشند و از خود حفاظت کنند.
, سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم,
 
,
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم نیز در تذکری خطاب به دولت چین گفت: مراقب اظهارنظر خود درباره تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشید؛ ایران قدرتمند در 8 سال دفاع مقدس به تمام ابرقدرت های جهان نشان داد که اجازه نخواهد داد وجبی از خاک خود در طمع دیگران قرار گیرد.
, محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم,
 
,
گفتنی است، این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.
, گفتنی است، این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.]
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیانیه‌های چین و کشورهای عربی در قبال جزایر سه‌گانه ایرانی واکنش نشان داده و اعتراض کردند.