آداب و رسوم بلندترین شب سال در دیارآفتاب
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ استان مرکزی با داشتن تمدن هفت هزار ساله سرشار از آداب و رسوم و عقاید مذهبی و اجتماعی است. که البته برخی از این رسوم در طول سال ها به بوته فراموشی سپرده شده اند و برخی دیگر با تغییراتی هنوز هم پا برجا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
یلدا یکی از رسومی است که از دیرباز در جای جای رواج داشته و امروز هم با تغییراتی در ایران گرامی داشته می شود.
,
 
,
یلدا در استان مرکزی که به «شب چله» یا «شو چله» معروف است. به جای یک شب در سه شب با نام های «چله بزرگه»، «چله وسطی» و « چله کوچیکه» برگزارمی شود.
,
 
,
حضور در منزل بزرگان سالخورده و ادای احترام به آنان از رسوم زیبای مردم استان مرکزیدر این شب است.
,
 
,
در شب های چله هر خانواده با تدارک یک سینی که معمولا از هفت نوع خوراکی و تنقلات محلی نظیر کشمش، نخودچی، انواع تخمه، و میوه ها به ویژه هندوانه و انار پر شده راهی خانه بزرگان فامیل شده تا در کنار مشاعره و فال حافظ و بازی های محلی این خوراکی ها را میل کنند و شکرانه سلامت و پاسداشت نعمت های خدای را به جای آوردند.
,
 
,
 
,
هنوز در بسیاری از مناطق روستایی و بافت های سنتی و محلی که کمتر درگیر و دار تغییرات مدرنیه قرار گرفته اند، شب چله با قربانی گوسفند در خانه بزرگ فامیل و گذران ساعات طولانی شب در اطراف کرسی های چوبی گره خورده و معمولا چاشنی این محافل فال کوزه، شوقات و قصه گویی و تکریم اقوام است.
,
 
,
در مناطق روستایی استان مرکزی رسم هدیه فرستادن خانواده داماد برای عروس هنوز رسم است، این هدایا معمولا در طبقی با تزئینات چیده می شود و همراه با شام، میوه و شیرینی توسط یکی از اعضای خانواده برای عروس فرستاده می شود و خانواده عروس نیزدر عوض آن با هدف حرمت گذاری به خانواده داماد هدایایی که معمولا دستکش و یا جورابی پشمین است پیشکش می کنند.
,
 
,
یلدا در مناطق شهری استان مرکزی دچار تغییرات زیادی شده و بیشتر به شب نشینی مدرن و امروزی با تنقلات فانتزی بدل شده اما هنوز رنگ و بوی حافظ خوانی و شاهنامه خوانی، بازگویی قصص قرآنی و روایات بزرگان ادب و دین در این محافل زنده است.
,
 
,
 
,
هنوز در بسیاری از خانواده های اصیل اراکی و استان مرکزی بزرگترهای فامیل به عنوان گنجینه ای ارزشمند قصه ها و متل های محلی را با شور و حرارت خاص برای نسل های جدید تعریف می کنند که از جمله آنها می توان به قصه کردعلی به کوه، تله گرگ، ریزعلی، پیرزن نخ ریس و کوسه ناقالدی و شاه و دزد نام برد که هر کدام درس های ارزنده ای را با خود دارد.
,
 
,
برپایی شب یلدا به عنوان کهن‌ترین آیین‌ ایرانیان فرصتی مغتنم برای پاسداشت فرهنگ ملی ایران و تحمل سختی‌ها و دشواری‌های زندگی روزمره است تا بدین وسیله بتوان به اتحاد و همزیستی مسالمت‌آمیز میان افراد جامعه دست‌یافت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
یلدا در استان مرکزی که به «شب چله» یا «شو چله» معروف است. به جای یک شب در سه شب با نام های «چله بزرگه»، «چله وسطی» و « چله کوچیکه» برگزارمی شود.