برآورد ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای قانون حمایت از حقوق معلولان در بودجه ۱۴۰۲
[

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا  از برآورد ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای قانون حمایت از حقوق معلولان در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم بودجه خوبی برای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این در حالیست که علی همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم آن‌که مستمری افراد دارای معلولیت در حال حاضر کمتر از ۲.۵ کیلوگرم گوشت است، ۵۰۰ هزار نفر از معلولان همچنان منتظر برقراری مستمری و حق پرستاری هستند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های مجلس حق خود را در قبال افراد دارای معلولیت ادا نکرده‌اند، گفت:  کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای حذف پشت نوبتی افراد دارای معلولیت و تراز مستمری مطابق با ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و همچنین ارتقای کیفیت بهداشت این افراد باید اقدامات اساسی در بودجه سال ۱۴۰۲ به عمل آورد. 

,

سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی با اشاره به اینکه برای ساخت پردیس جامع علمی پژوهشی _کاربردی کشور جهت کمک به تولید دانش در حوزه توانبخشی و تولید تجهیزات و وسایل مورد نیاز افراد دارای معلولیت مطابق با استانداردهای جهانی حداقل به ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که این موضوع در بودجه سازمان بهزیستی پیش‌بینی نشده است.

,

وی معتقد است که برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مطابق با تورم و مشکلات اساسی معلولان به ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

,

 محمودنژاد همچنین تاکید کرد که باید حق پرستاری و حق نگهداری معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند با مستمری معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند برابر باشد. همچنین باید حق پرستاری و حق نگهداری معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند به حساب خود افراد دارای معلولیت واریز شود تا آنها در انتخاب مرکز آزادی عمل داشته باشند.

,

به گزارش دانا؛ کمپین معلولان با ارسال چند نامه جداگانه خطاب به رئیس مجلس، نمایندگان، معاون قوانین مجلس همچنین سازمان برنامه و بودجه خواستار بازگشت ردیف و افزایش بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان شدند که تا زمان تنظیم این گزارش اقدام مؤثری درباره دغدغه و مطالبات اشاره‌شده در نامه و نگرانی فعالان مدنی نشده است. حال باید دید فردا چه تصمیمی برای بودجه در نظر گرفته خواهند گرفت!.

]
سید صولت مرتضوی از برآورد ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای قانون حمایت از حقوق معلولان در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.