کفاشیان: پول‌های یواشکی به استقلال و پرسپولیس می‌رسد/ خصوصی‌سازی فعلی تبعات زیادی خواهد داشت

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ علی کفاشیان، رئیس و نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال پیرامون بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: سال ۱۳۸۰ معاون سازمان تربیت‌بدنی بودم که بحث خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس از زمان معاونت من در سازمان تربیت‌بدنی شروع شد. آن موقع آقای مهرعلیزاده به من ماموریت داد؛ تازه از بانک مرکزی آمده بودم و مسائل به روز را می‌دانستم.

وی در ادامه بیان داشت: اولین مصاحبه خصوصی‌سازی را خودم انجام دادم و همان موقع به مهرعلیزاده گفتم برای این کار خیلی تلاش نکنید چون این کار نمی‌تواند موفق باشد. شرکت‌هایی که می‌خواهند در بورس سهام ارائه کنند؛ باید سودآور بوده، ضرردهی نداشته باشند و هزینه‌های‌شان کمتر از درآمدهای‌شان باشد.

کفاشیان درباره خرید سهام سرخابی‌ها در بازار فرابورس عنوان داشت: وقتی می‌خواهید یک سهم بخرید، ارزیابی می‌کنید که آن موسسه سودآور و خوب است یا نه. نمی‌خواهید پولتان را دور بریزید؛ مگر این که یک‌سری از روی علاقه شخصی سهام تیم‌شان را برای حمایت بخرند که به نظرم این افراد زیاد نیستند. در بحث اقتصادی تا زمانی که سودآوری نباشد، خصوصی‌سازی صورت نخواهد گرفت.

او راجع به راه‌های درآمدزایی باشگاه‌های دولتی در ایران تصریح داشت: شک نکنید که حمایت‌های مالی از سوی راه‌های دولتی انجام می‌گیرد؛ زمان ما هم یک پول‌های یواشکی به ما واریز می‌شد و ما به استقلال و پرسپولیس پرداخت می‌کردیم چون امورات این‌ها باید بالاخره یک‌جوری بگذرد. یکی از درآمدهای باشگاه‌ها از تبلیغات محیطی است؛ چون بازی‌های استقلال و پرسپولیس پخش زنده می‌شود، بیشترین سهم را از این طریق دارند.

دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک در همین باره تأکید داشت: یک روش دیگر بلیت‌فروشی است که الحمدالله آن را نداریم و قبلا هم که داشتیم زیاد نبود. حق انتقال بازیکن راهکار دیگری است که باشگاه‌ها در این هم خیلی موفق نیستند. تبلیغات روی پیراهن هم هست که آن فقط بد نیست. معتقدم با این مسیر، خصوصی‌سازی فعلی سرخابی‌ها تبعات خواهد داشت.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال نهایتاً راجع به مسئله حق پخش تلویزیونی گفت: مهم‌ترین مسئله درآمدزایی حق پخش تلویزیونی است که باید ۶۰ درصد درآمدهای باشگاه‌ها را مثل باشگاه‌های بزرگ دنیا پوشش بدهد. آن موقع اگر باشگاه قوی حرکت کند، به درآمدزایی می‌رسد و می تواند به بورس برسد.

 

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: حمایت‌های مالی از سوی راه‌های دولتی انجام می‌گیرد؛ زمان ما هم یک پول‌های یواشکی به ما واریز می‌شد و ما به استقلال و پرسپولیس پرداخت می‌کردیم.