به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: در سالهای گذشته فراخوان سنجش سلامت با ثبت نام مدارس در یک بازه زمانی و در تابستان انجام میشد و مدیران مدارس اقدام به پیش ثبت نام و نوبت دهی سنجش سلامت میکردند.
وی افزود: اما در حال حاضر امر سنجش سلامت برای سال تحصیلی آینده آغاز شده و خود خانواده بدون مراجعه به مدرسه فقط از طریق وارد شدن به سامانه my.medu.ir میتواند امر ثبت نام سنجش سلامت را انجام دهد که در واقع مرحله اول ثبت نام مدرسه است. اسامی و اطلاعات فرزندان پنج سال تمام را در اختیار داریم و پس از احراز هویت، صفحه سنجش باز و ثبت نام انجام میشود. فرایند ثبت نام ساده است و نیازی به مراجعه به کافی نت ها نیست و با گوشی تلفن همراه قابل انجام است . اگر دسترسی هم نباشد مدیران مدارس و مراکز کودکستانی میتوانند این کار را انجام دهند.
اگر کودکتان مهر ۱۴۰۲ به مدرسه خواهد رفت، از الان سنجش را انجام دهید
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه اکنون ۴۴۰ پایگاه فعال ثابت در نوبت صبح داریم که طی روزهای آینده به ۶۵۰ مرکز افزایش می یابد و همین مراکز در نوبت بعداز ظهر هم فعال خواهند شد گفت: خانواده خودش نزدیکترین محل و زمان سنجش را انتخاب و در زمان تعیین شده مراجعه میکند. توصیه ما این است که تمام کودکانی که مهر ۱۴۰۲ باید به کلاس اول بروند کار سنجش شان را از حالا انجام دهند و به سال بعد موکول نکنند.
ثبتنام الکترونیک کلاس اولیها قبل از تابستان/داشتن سنجش سلامت شرط اول ثبتنام
طریفی حسینی با بیان اینکه ستاد ثبت نام آموزش و پرورش هم برنامهریزی کرده تا ثبت نام کلاس اولی ها را نیز قبل از تابستان و به صورت الکترونیک انجام دهد، چراکه شرط اول ثبت نام، سنجش سلامت بوده که ما آنرا زودتر آغاز کرده ایم اظهار کرد: البته این موضوع هنوز قطعی نشده و تصمیم گیری نهایی در آموزش و پرورش انجام خواهد شد. با این اقدام چالشهای شروع سال تحصیلی چون تامین نیروی انسانی و کتب درسی برطرف خواهد شد.
هزینه سنجش ۶۰ هزار تومان/رایزنی برای رایگان شدن سنجش کودکان سه دهک اول
وی ادامه داد: هزینه سنجش در سنوات گذشته در پایگاهها و با دستگاه پوز انجام میشد که اکنون از طریق همان درگاه انجام میشود و وجهی به صورت نقد دریافت نخواهد شد، ولی مبلغش همانند سال گذشته و ۶۰ هزار تومان است. در حال رایزنی هستیم که اطلاعات لازم از سوی وزارت رفاه در اختیار ما قرار بگیرد و سنجش سلامت سه دهک اول را رایگان انجام دهیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه شایستگیهای حرکتی نیز از امسال در قالب سنجش سلامت، آزموده میشود گفت: مراکز ویژه اختلالات یادگیری به مراکز جامع سلامت تبذیل شده و امر سنجش را انجام میدهند. این پایگاهها ثابت خواهند بود. برنامهریزی کرده بودیم این کار را زودتر انجام دهیم، اما مستلزم فراهم شدن زیرساخت ها بود. اکنون شرایط فراهم شده و به این ترتیب از سال آینده به صورت روتین از اول مهرماه سنجش سلامت در مراکز انجام خواهد شد.
طریفی حسینی ادامه داد: تاکید ما این است که سنجش از چهارسالگی انجام شود. البته پنج سال تمام ها در اولویت هستند. رویکرد ما تشخیص و مداخله به هنگام است و باید سنجش را زمانی انجام دهیم که اگر دانش آموزی دچار مشکل بود فرصت درمان و مداخله داشته باشیم.
وی با بیان اینکه یک برنامه تحولی را در ابتدای کار پیشبینی کردیم که دارای سه محور است گفت: محور اول اصلاح فرآیندهای نظام حکمرانی آموزش و پرورش و اصلاح ساختار اداری آموزش و پرورش استثنایی مانند بازمهندسی فرآیندهای مرتبط با نیروی انسانی و مدیریتی است و تلاش کردیم یک ریلگذاری جدیدی اتفاق بیفتد و تغییر در ضوابط و مقررات رخ دهد تا بتوانیم برنامههایمان را اجرا کنیم.
افزایش ۲.۵ درصدی دانشآموزان استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: محور دوم توسعه عدالت تربیتی و نصیب برتر آموزشی است و در تلاشیم امکان حضور دانشآموزان که واجد شرایط حضور در مدرسه هستند را شناسایی کنیم. سال گذشته ۸۰ هزار و ۸۵۷ نفر در مدارس خاص استثنایی تحصیل میکردند که امسال ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر ثبت نام کردند و افزایش ۲.۵ درصدی دانشآموزان را شاهد بودیم. بخشنامه ای ارسال کردیم که مطابق آن افرادی در مناطق کم برخوردار که دسترسی به مدارس استثنایی ندارند از برنامه آموزشی ویژه بهرهمند شود.
طریفی حسینی به بهرهبرداری از ۴۰ فضای آموزشی و ۱۰۵ مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری اشاره کرد و گفت: پیشبینی شده است که در هر منطقه یک مرکز ایجاد شود. این مراکز آموزشی و توانبخشی ارتقاء یافته و اخیرا به مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی تبدیل شدند که اختلال یادگیری، مشکلات هیجانی و رفتاری، مشاوره خانواده و سنجش بدو ورود و انواع سنجشها برای هوش در این مراکز انجام میشود.
وی افزود: در واقع همانطور که پیش از این اشاره شد سنجش بدو ورود نیز در ردیف ماموریتهای این مرکز است. همچنین انواع و اقسام استعدادهایی که میتوانیم برای بچه ها متصور شویم در این مراکز انجام و ما یک شناسنامه الکترونیک تربیتی رشدی را از سال آینده خواهیم داشت که یک بخشی از آن توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک انجام میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۴۵ فضای ورزشی درون مدرسهای را طی یکسال اخیر آماده کردیم و طبق برنامه ریزیها ۳۵ فضای ورزشی دیگر در ایام مبارک دهه فجر افتتاح میشوند که در افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان موثر است. ۱۵ اتاق چندحسی را برای دانش آموزان اوتیسم و ۱۵ فضای ویژه در مدارس برای نابینایان ایجاد کردهایم.
طریفی حسینی با بیان اینکه ۱۰۰ کلاس درس در استانهای کم برخوردار هوشمندسازی شدند و کتابخانه های کلاسی ۱۰۰ مدرسه از حیث کتب کمک آموزشی تجهیز شدند گفت: ۱۰۲ عنوان کتاب درسی را مناسب سازی کردیم. ۳۸ هزار جلد کتاب برای دانش آموزان نابینا به صورت درشت خط چاپ و توزیع شدند.
وی به طرح جبران تثبیت یادگیری که در تابستان جاری برگزار شد اشاره کرد و افزود: حدود ۹۳۰۰ دانش آموز ما در این طرح شرکت کردند و ۹۰۰۰ نفر در پایگاههای اوقات فراغت تابستان حضور داشتند. در حدود ۳۵ مدرسه دوره متوسطه دوم در کاردانش راه اندازی کردیم و ۲۳ رشته محل جدید را در مدارسمان ایجاد کردیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه درمان و توانبخشی تفاهمهای خوبی با سازمان بیمه سلامت و بهزیستی برقرار شد گفت: بر این اساس دارندگان بیمههای پایه میتوانند ۵۹ خدمت توانبخشی با ۷۰ درصد تعرفه در مراکز خصوصی دریافت کنند. ۱۰ میلیارد تومان در یکی دوماه اخیر در راستای خدمات حمایتی درمانی در اختیار استانها قرار دادیم. رویکرد ما استحقاق سنجی دقیق بوده که بر اساس نوع، شدت معلولیت، ضریب محرومیت منطقه و سن و مقطع تحصیلی انجام دادیم و سقفی تعیین شده که میتوانند بر اساس آن از خدمات درمانی بهرهمند شوند.