به گزارش راه دانا، اولین نشست رسانهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امروز 12 بهمن با اجرای محمدرضا مقدسیان و با حضور عوامل فیلم سینمایی استاد، سید عماد حسینی (کارگردان )، بهروز افخمی( تهیه کننده ) و هدیه حسینی نژاد (بازیگر ) برگزار شد.
بهروز افخمی در ابتدای این نشست گفت اولین بار است که این فیلم را همراه مخاطبان دیدم. و این که کسی از سالن بیرون نرفته نشانه خوبی است. انگار بیرون رفتن از سالن در نیمه فیلم مد است که خوشحالم در این فیلم اتفاقي نیفتاد. از نیمه این فیلم جانشین مجید رجبی معمار شدم که کمک کردم این فیلم اول ساخته شود.
خبرنگاری درباره هدف ساخت این فیلم پرسید که عماد حسینی کارگردان اثر درباره آن توضیح داد: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را میگوید.
حسینی همچنین درباره رواج مسئله تجاوز در جوامع غربی و پرداخت اندک آن در سینمای جهان توضیح داد فکر نمیکنم تعداد زیادی اثر در این مورد ساخته شده باشد ضمن اینکه در جهان هم فیلمهای زیادی در این باره ساخته میشود.
وی درباره جانبداری شخصیتهای فیلم تصریح کرد شخصیتهای واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.
کارگردان فیلم استاد خاطر نشان کرد وقتی نگارش فیلمنامه شروع میشود ریشه هایی در جامعه دارد همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلیها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و میگفتند این شروع خوبی برای کار تواست چیزی که من را وادار به ساخت کرد این بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه میشوند در حراج هنری سال بعد قیمتهای بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.
وی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه گفت: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلمنامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ماسعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.
وی همچنین درباره شباهت پیرنگ فیلم به فیلم فروشنده اصغر فرهادی گفت شباهتی با فروشنده نیست و اين که تعرض سوژه اصلی فیلم است دلیل بر شباهت آن نیست.
افخمی، تهیه کننده فیلم درباره هزینه فیلم تصریح کرد مخارج فیلم کمتر از 3 ونیم میلیارد است اما همه گروه شریک شدند دستمزد بسیار کمی گرفتند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد. فکر نمیکنیم کار فیلم برطرف کردن فساد سینمای ایران باشد. اصلاً فساد نداریم.
افخمی گفت دوره ساخت فیلمهای آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا نمی خواستم به تولید این کار بپردازم و وقتی فهمیدم درباره جریان می تو است خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم چون گفتم سوژه کهنه شده است اما استخاره کردم خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم تا صفحه 70 خواندم دیدم فیلمنامه خوبی است و کمدی هم نمیشود. دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمیدانم چرا این کار را میکنم اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلنامه را رد کرده بود گفت که خوب نیست و گفتم میخواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی و خصولتی کار را تمام کردیم.
افخمی درباره اینکه آیا فیلم اقتباس شتابزده از مرگ دوشیزه است توضیح داد: نه این فیلم مرتبط با آن نیست چرا که مرگ دوشیزه از بدترین فیلمهای پولانسکی است، او هر وقت میرود سمت سیاست بیربط حرف میزند. اواخر عمر از هیچکاک سوال میشود به فیلمسازان جوان چه توصیه ای میکنید، میگوید زنان را به اندازه کافی شکنجه نمیکنند و باید زنان را شکنجه کرد و کشت. زنی که شکنجه نمیشود فیلم را باشکست مواجه میکند. در دوشیزه و مرگ زنی شکنجه میشود. بر اساس فرمول هیچکاک این سوالی که مطرح شد در فیلم ما برعکس است.
کارگردان فیلم استاد در پاسخ به این سوال که آیا فیلم در نمایش نقش استاد دانشگاه در دام سیاه نمایی نیفتاده است؟ توضیح داد اين نکته را شورای پروانه ساخت که پروانه نداد از من پرسیدند که این وهن استاد دانشگاه است یا نه؟ اقای افخمی همچنین فیلمی ساخت که پرستاران شاکی شدن و اين در ایران معمول است.
ادامه نشست سجاد بابایی از بازیگران فیلم استاد ضمن همدردی با مردم و تاسف به دلیل زلزله خوی به پاسخ پرسش خبرنگاران پرداخت.
حسینی در پاسخ به این نقد که فیلم برخوردی از روی خشم داشت و راه حلی ارائه نمی داد. گفت: وظیفه فیلمساز ارایه راهکار نیست بلکه بازنمایی درست اتفاقات است تا به کسانی که راهکار میدهند کمک کنند.
کارگردان اثر در رابطه با اینکه آیا ابهام تجاوز تا انتهای فیلم تقلیل موضوع است یا خیر تصریح کرد: تقلیل به چه چیز؟ نه این راهکار ادامه دادن موضوع است که در فیلم ما با تحقیر شخصیت اصلی داستان حرف اصلی خودش را میزند این که در انتها مطمئن میشوید تقلیل نیست.
سجاد بابایی درباره اینکه دغدغه خودش برای حضور در این فیلم چه بوده است گفت: این یک سوالی کلی است؛ اما بیشترین چیزی که در این کاراکتر مشهود است عصبی بودن آن است همراه با تصمیمات درست و غلط. شخصیت من در فیلم از قاعدهای رفتار معمول خروج می کند و درگیر تصمیم لحظه ای می شود. نمیتوانم بگویم کارش درست است یا غلط اما آنارشی شخصیت او را دوست داشتم. دوست داشتم که این نقش را بازی کنم و بتوانم اثری بگذارم شاید بخشی از این فیلم بتواند آگاهی بخشی باشد. این فیلم مجرای ارتباطی محدودی ندارد که انتقاد اجتماعی کند.
حسینی نژاد بازیگر فیلم گفت من فیلم را برای دومین بار دیدم و به عنوان یک زن و مخاطب بیرونی آینده نگر نیستم اما به نظرم ۸۰ درصد اثر گذار است.
افخمی در پایان درباره احتمال کاندید شدن فیلم گفت: از عکسالعمل مخاطبان که در دوسالن نمایش امروز دیدیم مشخص بود که فیلم خوب است. اینکه جایزه بگیرد یا نه مهم نیست چرا که با یک رای تغییر میکند اما کاندیدا شدن مهم است.
کارگردان در ادامه درباره عوامل فیلم گفت: دویست نفر عوامل فیلم بودند. به نمایندگی از بازیگران این را بگویم که صرفا برای دریافت یک دستمزد این کار را قبول نکردند. همه اینها پیشنهاد کارهای راحت و آپارتمانی هم داشتند اما این کار را قبول کردند و با جان و دل بازی کردند.
کارگردان در ادامه درباره انتخاب مجید صالحی برای بازی در نقش جدی گفت: من برای فیلم ماهورا هم با او صحبت کردم و دعوت کردم و فیلم برف آخر را نباید فراموش کنیم که چقدر درخشید.
تهیه کننده نیز در این باره پاسخ داد: این نگاه که فلان بازیگر کمدی است یا جدی نگاه درستی نیست. من چندین سال است کارهای صالحی را دنبال می کنم کارهای مختلفی بازی کرده است. اینکه در برخی نقش ها کاندیدای سیمرغ شده اهمیتی ندارد. او در فضای جدی بازی داشته است برای این کار هم خودش انگیزه داشت.