به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری انیمیشن «بچه زرنگ» در دومین سانس از چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدجواد جنتی و بهنود نکویی(کارگردانان)، حامد جعفری(تهیه کننده) و علی رمضانی (نویسنده) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
حامد جعفری ابتدای نشست میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و با مردم زلزله زده خوب همدردی کرد و گفت: پروژه انیمیشنی است که در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده است. به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی آن هشت ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است. این پروژه مشترک کانون فکری کودک و نوجوان و پویا است و امیدواریم ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند گروه جوانانی هستند که تمام تلاش خود را کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می کنم.
تهیه کننده کار در ادامه افزود. تمایزی مهمی بین انیمیشن سینمایی با دیگر گونه های سینمایی وجود دارد. مولف در انیمیشن، کمپانی است و کار به صورت جمعی شکل می گیرد. در این پروژه تقریبا 250 نفر فعالیت داشتند.
علی رمضانی نویسنده انیمیشن ذکر کرد: قهرمان داستان سفری میرود که در ابتدای آن تصور اشتباهی از قهرمان بودن دارد و پس از آن تغییر میکند.
بهنود نکویی دیگر کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» بیان کرد: برداشت قهرمانانه توهمی بود که کاراکتر در طول مسیر از قهرمان بودن خودش داشت. ما هم میخواستیم این نکته را یادآور شویم که تاثیری که برخی تولیدات ابرقهرمانانه دارند گاهی بسیار مخرب است.
حامد جعفری در ادامه بیان کرد: استدیوهایی که در دنیا پیشقدم تولید انیمیشن هستند قدمتی ۱۰۰ ساله دارند در حالی که در ایران شاید ۱۰ الی ۲۰ سال است که تولیدات شروع شده است. کمی فاصله وجود دارد اما باید بگویم که توانستیم به استانداردهای جهانی برسیم.
وی درباره هزینه پروژه ادامه اضافه کرد: درباره دوبله بگویم که با مشورت بسیار، عوامل را انتخاب کردیم. این انیمیشن پروسه طولانی طی کرده و باید با دلار هزینه آن را بسنجیم. کل هزینه ما حدود یک میلیون دلار شده است.
جعفری اظهار کرد: در پروژه «بچه زرنگ» از ابتدا دو نسخه تولید کردیم. اول نسخه ایرانی برای کشورهای مسلمان است و نسخه دیگر هم برای کشورهای غیرمسلمان است. درنتیجه این انیمیشن دو ورژن یا نسخه دارد.
نویسنده این انیمیشن درباره پایانبندی تصریح کرد: پایانبندی را از ابتدا پیشبینی کرده بودیم و برای آن برنامهریزی داشتیم.
جنتی ادامه داد: هر کمپانیای یک امضایی برای خودش دارد و هر کدام کمکم مخاطبان خود را پیدا میکنند. این پایان بندی که مرتبط با امام رضا (ع) بود، امضای ماست. اثری بدون ایدئولوژی وجود ندارد و ممکن است برخی مخاطبان ایدئولوژی ما را نپسندند. در هر صورت ما در کارمان ایدئولوژی داشتیم و نشان دادیم.
جعفری تاکید کرد: در ابتدا حامد محمدیان کارگردان پروژه بود که به دلایلی از کار جدا شد و مصاحبهای هم در این بار کرد. در هر صورت ما هم به پاس تمام تلاشهای ایشان، نام او را در تیتراژ ذکر کردیم.
بهنود نکویی در پاسخ به این پرسش که چرا در این انیمیشن در نسبت با آثار خارجی موسیقی و آواز کمتری دارد، خاطر نشان کرد: استفاده از موسیقی و آواز استاندارد و اندازهای ندارد که بگوییم چرا ما آن را رعایت نکردیم. ما تا جای امکان آواز و موسیقی در «بچه زرنگ» را وارد کردهایم.