نرخ گازوئیل آزاد شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از فارس،‌ محسن پورسیدآقایی شب گذشته در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: مهم‌ترین مسائل پیش روی توسعه ریلی کشور، زیربناها و خطوط و جابه‌جایی بار و مسافر توسط ناوگان است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, محسن پورسیدآقایی شب گذشته در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: مهم‌ترین مسائل پیش روی توسعه ریلی کشور، زیربناها و خطوط و جابه‌جایی بار و مسافر توسط ناوگان است.,

وی با بیان اینکه ساخت خط آهن برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است، افزود: راه‌آهن متولی نگهداری خطوط ریلی است و بخش خصوصی راهبری ناوگان و بهره‌برداری را برعهده دارد.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بودجه کافی به حمل و نقل ریلی اختصاص نمی‌یابد، تصریح کرد: در بخش بهره‌برداری مشکل ما این است که بخش خصوصی به دلیل عدم سودآوری‌ حمل و نقل مسافری، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

,

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: عوارض سنگین برای شرکت‌های ریلی خصوصی، دریافت حق دسترسی 57 درصدی از شرکت‌های باری ریلی «که بابت نگهداری خطوط هزینه می‌شود»، پایین بودن نرخ حمل کالا و جابه‌جایی مسافر، رقم بالای تأمین ناوگان و عدم حمایت دولت در کنار نبود تسهیلات مناسب همه موجب عدم استقبال بخش خصوصی از توسعه ناوگان ریلی و حضور در این عرصه شده است.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کمبود نیروی کشش و متوسط سن بالای ناوگان موجب شده است که بهره‌وری تا حدی کاهش یابد.

,

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خود در واگذاری امکانات دولتی نظیر واگن‌های باری و مسافری و لکوموتیو‌ها گام برداشت و همه واگن‌های باری و مسافری را خصوصی کرد، اما بخش خصوصی، خود برای خرید ناوگان جدید از سازنده‌ها، تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری ندارد.

,

پورسیدآقایی ادامه داد: طبق گفته نمایندگان مجلس، اگر به اهداف برنامه پنجم در بخش حمل و نقل ریلی دست یابیم، تا سال 1394، حدود 25 میلیارد دلار صرفه‌جویی در بخش ریلی خواهیم داشت؛ سؤالی که مطرح می‌شود این است که این صرفه‌جویی در حال حاضر کجا مصرف می‌شود و چرا به حمل و نقل ریلی برگردانده نمی‌شود؟

,

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش ریلی سهم بسزایی در صرفه‌جویی سوخت دارد، تصریح کرد: سال گذشته، حمل و نقل ریلی 3 هزار و 140 میلیارد تومان صرفه‌جویی برای نظام بودجه‌ای کشور داشت، اما در همان سال فقط 1000 میلیارد تومان به راه‌آهن اختصاص یافت.

,

پورسیدآقایی با اشاره به تأکید برخی از نمایندگان مجلس بر لزوم استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت برای توسعه ریلی، گفت: نباید سراغ چنین منابعی برای تأمین مالی برویم، زیرا این اهداف در چند سال اخیر مطرح شده اما عملیاتی نبوده است؛ در بخش ریلی، ما نیازی به بودجه دولتی نداریم، فقط می‌خواهیم رقم حاصل از صرفه‌جویی سوخت ما به خودمان برگردد که این راهکاری قانونی است.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: چندی پیش در کمیسیون انرژی مجلس مصوب شد اگر بخشی در نیروگاه‌ها صرفه‌جویی ایجاد کند، معادل آن منابع دراختیار بخش برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها قرار گیرد.

,

پور سیدآقایی با بیان اینکه صرفه‌جویی سیستم ریلی موجب رشد استقبال مسافران و متقاضیان کالا خواهد بود، گفت: اوراق مشارکت و فاینانس تنها به تعویق انداختن تعهدات است؛ دولت بابت همین فاینانس 6 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک عامل دارد و به دلیل همین بدهی‌ها، بانک‌ها به راه‌آهن تسهیلات نمی‌دهند.

,

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این چنین بدهی‌ها، نتیجه نگاه‌های غیرتخصصی به فاینانس و اوراق مشارکت است، زیرا ما فقط فکر دریافت پول هستیم و چندان به بازپرداخت آن نمی‌اندیشیم.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ سوخت در کشور ایران خیلی ارزان است، گفت: قیمت بنزین و نفت‌گاز در تمام دنیا یکسان است، اما ما گازوئیل را هر لیتر 150 و 300 تومان و بنزین را هر لیتر 400 و 700 تومان می‌فروشیم، در حالی که قیمت واقعی این حامل‌های انرژی بسیار بالاتر است.

,

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سیستم حمل و نقل جاده‌ای 7 برابر خط‌آهن سوخت مصرف می‌کند، اظهار داشت: مزیت راه‌آهن در کاهش مصرف سوخت است؛ وقتی سوخت مجانی است، بنابراین برای صاحبان کالا تفاوتی بین حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل ریلی نیست، در حالی که اگر نفت گاز به قیمت واقعی 2600 تومان در هر لیتر برسد، قیمت هر تن کیلومتر جابه‌جایی در جاده از 60 تومان به 204 تومان و در ریل قیمت هر تن‌کیلومتر 150 تومان خواهد شد و این موجب استقبال صاحبان کالا می‌شود.

,

پور سیدآقایی اضافه کرد: حتی اگر 75 تومان به نرخ هر لیتر گازوئیل افزوده شود، آن 3100 میلیارد تومان مزیتی است که راه‌آهن در بخش سوخت ایجاد می‌کند حاصل می‌شود، پس از آن است که جذب فاینانس و اوراق مشارکت مطلوب است و می‌توان از آن محل صرفه‌جویی داشت.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز بحث اصلاحیه در بودجه مطرح است و دولت هم مخالفتی ندارد که عوارض برای توسعه بخش ریلی اختصاص یابد.

,

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در سیستم حمل و نقل ریلی، هزینه نگهداری خطوط و پرسنل از حق دسترسی دریافت می‌شود، اما در بخش جاده‌ای این هزینه را نداریم که باید برطرف شود.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: یا باید هزینه نگهداری خطوط و حقوق پرسنل راه‌آهن را دولت تأمین کند و یا برای حمل بار و مسافر در جاده‌ها، عوارض وضع شود که از محل همین عوارض که به راه‌آهن پرداخت می‌شود، حق دسترسی را پایین می‌آوریم.

,

انتهای پیام

]
معاون وزیر راه با تأکید بر اینکه باید نرخ نفت‌گاز آزاد شود تا در شرایط رقابت سالم بین جاده و ریل، صاحبان کالا انتخاب خود را داشته باشند، از دولت خواست رقم صرفه‌جویی سوخت را به راه‌آهن برگرداند.