به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زندگی مدرن امروز همه چیز را دستخوش دگرگونی کرده است و واژههای ناآشنایی در دفتر لغت بشر، خودنمایی مینمایند. این واژهها بهخصوص در عرصه دیجیتال بسیار غریب هستند و حتی خود کلمه دیجیتال، برای اکثر قریب به اتفاق مردم ناشناخته است. واژههایی نظیر مارکتینگ، سئو و لینک در دنیای دیجیتال بیشمارند. در این مقاله قصد داریم درباره سئو، متخصص سئو و وظایف متخصص سئو صحبت کنیم.
سئو چیست؟
اگر تا به حال خرید اینترنتی کرده باشید، احتمالاً ترجیح دادهاید از میان هزاران سایت فروشنده کالای مورد نظرتان، از فروشگاهی خرید کنید که در نتایج اول گوگل جای گرفته است. عاملی که سبب میشود يك سایت از میان رقبای متعدد، در رتبه اول یا دوم موتور جستجویی مانند گوگل جای گیرد، خدمات سئو است.
در واقع سئو تعیین میکند که کدام سایت درچه رتبهاي قرار بگيرد. موتورهاي جستجو بر اساس عوامل متعددی به سایت شما رتبه ميدهند و وظیفه متخصص سئو این است که این عوامل را بشناسد و سایت را متناسب با آنها بهینه نماید. به این ترتیب در دنياي ديجيتال، هر روز رقابت بزرگي براي سايتها در جريان است. اگر ميخواهيد پيروز اين ميدان باشيد، بايد از يك يا چند متخصص سئو حرفهای و خوب كمك بگيريد.
عوامل موثر در سئو خوب
سئو داراي اصولي است كه در صورت رعايت آنها، سايت شما هم يكي از رتبههاي تك رقمي گوگل خواهد شد. البته بهطور کلی میتوان گفت که بیش از 200 فاكتور روي سئو تاثيرگذار هستند که بسياري از اين عوامل فقط يك بار براي هميشه روي سايت پيادهسازی ميشوند. اما برخي از عوامل موثر دائماً بايد بهروزرسانی شوند. اينجاست كه براي بهروز كردن سايت توسط ارتقاي اين فاكتورها، متخصص سئو، وارد عمل خواهد شد. فاكتورهاي تاثيرگذار بر سئو به سه دسته تقسيم ميشوند که عبارتند از:
سئو تكنيكال سايت
سئو فني يا تكنيكال يكي از انواع خدمات سئو از دید فنی است كه روي نكات تخصصي سايت (مانند نقشه سايت، سرعت بارگذاري صفحات، معماري سايت، بهينهسازي صفحه براي نمایش در موبايل و ...) تمركز دارد. اولين قدم براي سئو تكنيكال، بررسي عملكرد سايت است. پس از بررسي، متخصص سئو براي رفع مشكلات، برنامه ريزيهايي را انجام ميدهد که به بهینه سازی سایت معروف است. وب سايتهاي بهينه شده از نظر فني دارای مشخصات زیر میباشند:
- سريع، فاقد لينكهاي مخرب و فاقد محتواي كپي هستند.
- امن بوده و دادههاي ساختار يافته دارند.
- سايتمپ (XML) دارند و در وبسايتهاي بينالمللي از تگ hreflang استفاده میکنند.
سئو داخلي سايت
قسمت اعظم بهينهسازي سايت، حاصل سئو داخلي سايت است که شامل فاكتورهايي نظير تحقيق كلمات كليدي، ایجاد لينك داخلي و توليد محتوا بر اساس استانداردها ميشود. سئو داخلي داراي اصولي است كه رعايت آنها در رتبهبندی گوگل ضروري خواهد بود. در واقع با رعایت On-page SEO، سایت شما در گوگل بهعنوان یک سایت معتبر شناخته میشود و به همين دليل به صفحات ابتدایی نتایج سرچ انتقال خواهد یافت. اهداف سئو داخلي عبارتند از:
- صفحات سایت به یکدیگر متصل شوند و میان این صفحات پیوند برقرار باشد.
- بین صفحات رابطه موضوعی و معنایي برقرار باشد.
- ارزش صفحات مهم سایت به گوگل، قابل اثبات باشد.
برای دستیابی به اهداف فوق، راهکارهای زیر توسط متخصص سئو در نظر گرفته میشود:
- تعیین ساختار ایدهآل سايت، برای نشان دادن صفحه اصلي سايت و صفحات زير بخش آن
- تعیین مهمترین محتوا براي اثبات اهمیت و معرفی آن به عنوان هسته اصلی سایت به موتور جستجو
- یافتن لینک یا انکر تکست مناسب برای لینکدهی مقالات به یکدیگر
- لینکدهی در صفحات سلسله مراتبی
- اضافه کردن مقالات مرتبط به منظور افزایش زمان ماندگاری كاربران روي سايت و تعامل آنها با مطالب
- برچسبگذاری و دستهبندی محتوا جهت هدایت کاربران به پستهای مرتبط با یکدیگر
- اضافه کردن مقالات و محصولات محبوب، همراه با ایجاد دسترسی آسان برای کاربران
سئو خارجي سايت
در سئو خارجي وبسايت، تنها سه فاكتور وجود دارد که با اینکه از نظر تعداد کم هستند، اما در ارتقاء رتبه سايت، بسيار موثر خواهند بود. اين فاكتورها عبارتند از:
- لينك خارجي
اگر وبسایت شما با سایتهای دیگر تبادل لینک داشته باشد، قابلیت ارتقا به رتبههای بالا را خواهد داشت. از دید موتور جستجویی مانند گوگل، وبسایتی محبوب است که به طور مداوم از طرف وبسایتهای دیگر به آن لینک داده شود. اگر بخواهید این ارتقا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، بهتر است شما هم به سایتهای معتبر لینک دهید. با لینک دادن به این سایتها، گوگل محتوای شما را دارای منابع معتبر و به عنوان محتوای باکیفیت شناسایی میکند و در نتیجه در جهت ارتقای رتبه وبسایت شما، سریعتر اقدام میکند.
- سوشال سيگنال
یکی از روشهای سئو خارجی، فعالیت در شبکههای اجتماعی است. از آنجا که گوگل مایل است از سایت شما بهعنوان یک سایت معتبر در شبکههای اجتماعی یا سوشال مدیا یاد شود، معمولاً به سراغ سیگنالهای میرود که با این شبکهها به اشتراک گذاشته شدهاند. اگر سیگنالها واقعی باشند، میتوانید منتظر ارتقاء رتبه وبسايت خود در گوگل باشید.
- برندسازي
اگر وبسایتی معتبر باشد، کاربران باید به برند اين سايت، علاقه نشان دهند. در نتيجه موتور جستجو با ورود هرچه بیشتر کاربران به سایت، در جهت ارتقاء رتبه سایت در کلمات مختلف اقدام ميكند. هر چه كاربران بيشتري روی سایت کلیک کنند، از محتوای آن استفاده کنند و به طور کلی به سايت علاقه نشان دهند، رتبه سايت نیز بهتر خواهد شد.
بهطور خلاصه ميتوان گفت که انتخاب فاكتورهاي مختلف جهت بهينهسازي سايت، از مهمترین وظایف متخصص سئو است که به ارتقاء رتبه در موتورهای جستجو کمک ميکند. مثلاً یک سئوکار حرفهای با انتخاب چند كلمه كليدي كه بيشتر مردم هنگام خريد آنها را جستجو ميكنند، سبب ميشود تا روزانه هزاران بازديدكننده، به سايت، سركشي نمایند.
اگر از اين تعداد بازدیدکننده، درصد كمي هم خريدار باشند، کارفرمایان فروش بسيار موفقی را تجربه خواهند کرد. چه بسا مشاهده شده است که خريداران پس از تجربه یک خرید دلنشین وآشنايي نزدیک با نحوه فروش و خدمات پس از فروش کالایی، به مشتريان دائمي یک سایت تبدیل شدهاند.
وظایف متخصص سئو چیست؟
متخصص سئو كسي است كه با دانشي كه در تكنيكهاي سئو دارد، ميتواند رتبه وبسايت را در موتورهاي جستجوي گوگل، بينگ و ... بهبود بخشد. برخي از وظايف متخصص سئو عبارتند از:
- پيادهسازي استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال
- افزايش ترافيك سايت و تعداد كاربران با بررسي كليدواژههاي پرطرفدار، آگاهي از بازار، بررسی نیاز مخاطب و بهبود تجربه كاربري
- ایجاد صفحات مناسب برای رشد هر کلمه کلیدی
- تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد متناسب با حوزه فعالیت سایت
- تدوین استراتژی لینکبیلدینگ و ساخت بکلینکهای موثر
- كمك به فروش بيشتر محصولات يا خدمات
- كمك به درآمدزايي بيشتر وبسايت از طريق فراهم سازی بستری برای افزایش فروش
- مراقبت دائمي از سايت از طريق حذف لينكهاي مخرب، رفع خطاهاي داخلي، حذف برچسبهاي نامربوط و ...
متخصص سئو داراي چه مهارتهايي است؟
اكنون متوجه شدهايد كه سئو امری کاملا تخصصي است و قطعاً از عهده هر فردی بر نخواهد آمد. البته امروزه مدعيان متعددی يافت ميشوند كه در اين حوزه مشغول بهکار هستند، اما كارفرمايان بايد بدانند که انتخاب متخصص سئو خوب بهمعنای دستیابی به آمار فروش بسيار بالا است.
چنین فردی بايد مهارتهاي زير را به عنوان مکمل وظایف متخصص سئو داشته باشد:
- روابط اجتماعي بالا
- آشنايي كامل با برنامهنويسي
- آشنايي با تبلیغات کلیکی (PPC)
- آشنايي كامل با اصول و قواعد سئو
- توانايي توليد محتوا و بررسي آن
- مهارت جستجو
- توانايي پيادهسازي استراتژيهاي سئو
- شناخت دقیق الگوريتمهاي موتورهای جستجو
- مديريت تيم و انجام كارهاي گروهي
آشنایی با وظایف متخصص سئو
همانطور که برای جراحی قلب از یک پزشک غیر متخصص استفاده نمیشود، نمیتوان از هر فرد مدعی توقع داشت که در سئو سایت عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد. مراجعه به بهترین شرکت سئو در تهران یکی از هوشمندانهترین کارهایی است که میتوان در جهت ارتقای وبسایت انجام داد. یآژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف یکی از بهترینهای این حوزه است که ضمن مشاوره با افراد متخصص در زمینه سئو، میتوانید با خیال راحت کار سایت خود را به آنها بسپارید.