قصۀ پر غصۀ VAR در فوتبال ایران؛ وعده‌های بی‌پایان با چاشنی دروغ!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ لیگ برتر فوتبال ایران حالا که با تب‌وتابی کم‌نظیر و بی‌سابقه به هفته‌های پایانی رسیده که در این ۵ هفته حداقل ۳ تیم شانس برابری برای قهرمانی در بیست‌ودومین دوره لیگ دارند، با بحرانی عجیب و نگران‌کننده هم مواجه شده که بی‌تردید هر اتفاقی رخ بدهد، روی نتایج لیگ و تعیین سرنوشت یک تیم تأثیر بسیاری خواهد داشت.

صحبت از اشتباهات بی‌امان داوری و غفلت‌های سرنوشت‌ساز داورانی است که امسال جیب‌شان پرپول‌تر هم شده اما چیزی به کیفیت خود اضافه نکرده‌اند که هیچ، روز به روز بیش‌تر اشتباه می‌کنند و تمام اشتباهات‌شان را هم پشت دیوار بلند VAR پنهان می‌کنند؛ دیواری که ارتفاع آن لحظه به لحظه کاهش پیدا کرده و در حال فرو ریختن است.

شکی در این گزاره نیست که اشتباهات داوران و کمک‌داوران در هفته‌های اخیر لیگ برتر، نقش به‌سزایی در تعیین جایگاه‌های اول تا سوم جدول ایفا کرده. برای مثال گل پیروزی‌بخش اما پربحث تیم فوتبال سپاهان به صنعت‌نفت آبادان و یا گل گئورکی گولسیانی به مس رفسنجان روی یک پنالتی عجیب و غیرمعمول برای تیم فوتبال پرسپولیس.

همین ۲ اشتباه داوری اگر به قطعیت صددرصد برسند، حداقل در ۶ امتیاز تأثیر مستقیم گذاشته‌اند. از این رو شاید خداداد افشاریان، عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال حق داشته که مدعی شده "رقابت‌های لیگ برتر فوتبال خیلی حساس شده و به شخصه استرس هفته‌های آینده این رقابت‌ها را دارم."

در افت شدید کیفیت داوران لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران شکی نیست اما در این بین نباید به قصۀ پر غصۀ کمک‌داور ویدئویی بی‌توجه باشیم. این تکنولوژی که انگار ورودش به ایران طلسم شده، حداقل در یک سال گذشته حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال را هم پشت خودش داشت اما هنوز از VAR خبری نیست که نیست.

سیدحمید سجادی پیش از این وعده داده بود تا نیم‌فصل لیگ بیست‌ودوم (که مدت‌هاست از آن عبور کرده‌ایم)، این تکنولوژی به فوتبال ایران می‌آید. مهدی تاج هم بارها وعده راه‌اندازی VAR را پس از اعلام رسمی خبر توافق با شرکت EVS بلژیک داده اما در نهایت چیزی که نصیب بازیکنان، مربیان و هواداران فوتبال ایران شده؛ چرخیدن در روی همان پاشنه سابق بوده و بس.

در جدیدترین اظهارنظر اما عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال وعده داده که نباید نسبت به واردات VAR بدبین باشیم و نهایتاً این تکنولوژی تا پایان لیگ به ایران خواهد آمد. مسئله‌ای که با درنظر گرفتن سوابق این افراد، به‌نظر باز هم در حد همان وعده و وعید بی‌اساس باقی می‌ماند؛ چرا که کسی برای حرف بی‌حساب از این افراد حساب نمی‌کشد.

با توجه به این که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در اسفندماه سال گذشته طی ابلاغیه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها الزام به بهره‌گیری از تکنولوژی ایرانی را اعلام کرده، وزارت ورزش و جوانان هم جزوی از این ماجراست و بحث VAR نیز زیرمجموعه همین ابلاغیه قرار گرفته تا ماجرا از همینی که هست، پیچیده‌تر باشد.

شاید رویه سابق تفاوت‌هایی داشت که به علت همین ماجرای VAR، رئیس فدراسیون فوتبال عزل شد اما حالا کک کسی نمی‌گزد و حتی اشتباهات داوری هم بیش‌تر شده‌اند. آش تا جایی شور شده که مدیرعامل باشگاه سپاهان که عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون هم هست، صدایش در آمده و لپ‌تاپ را در اتاق داوران شکسته است.

حالا که استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و پرسپولیس هم در آستانه شرایطی مشابه قرار گرفته، شاید توفیقی اجباری برای مسئولان فدراسیون فوتبال باشد که این بار بدون دروغ و وعده و سیاه‌بازی، تمام تلاش خود را برای واردات و راه‌اندازی VAR حداقل تا ابتدای فصل بیست‌وسوم لیگ انجام بدهند.

وعده‌های بی‌اساس اما بی‌پایان مسئولان ورزش و فوتبال ایران، موضوع واردات و راه‌اندازی VAR در فوتبال ایران را تبدیل به قصه‌ای پر غصه تبدیل کرده است.