به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشتهای روز روزنامههای کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله کلید منافع حداکثری، ارائه پیشنهاد توافق موفق جدید نیست، یک چشمه دیگر از ناکارآمدی صنعت خودرو به چشم میخورد.
کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «کلید منافع حداکثری» نوشت: نقش آفرینی ایران در سطح بین المللی، نقش آفرینی اصلی و مؤثر است، نه انضمامی و تبعی. واقعیت این است که آنچه ایران را ابتدا به»قدرت منطقه ای و سپس به یک عنصر تأثیرگذار در عرصه بین المللی تبدیل کرده، ظرفیت ایران و سیاســت های آن طی حدود چهل سال گذشته است؛ نه اینکه ایران از طریق حضور و نقش پذیری در پروژه های بین المللی یا شرکت در این پیمان و آن پیمان و از طریق واسطه های قدرتمندتر به این موقعیت دست پیدا کرده باشد. البته معنای این حرف این نیست که مطلقا نباید در پروژه های بین المللی شرکت کنیم و یا اصلا نباید عضو این پیمان و آن پیمان شویم و از ظرفیت آن استفاده کنیم و یا اینکه نباید به سمت کشورهای قدرتمند جهان برویم.
وطن امروز: سید مصطفی خوش چشم در یادداشتی با عنوان «ارائه پیشنهاد توافق موفق جدید نیست» چنین نوشت: این روزها صحبت های زیادی از طرف واشنگتن و همینطور رسانه های آمریکایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال یک توافق موقت با جمهوری اسلامی ایران است که البته وزارت خارجه ایالات متحده مورد اخیر یعنی این ادعا را که آمریکا از اواخر دی و بهمن به ایران پیشنهاد قرارداد موقت یا توافق موقت داده تکذیب کرد. ارائه پیشنهادهای توافق موقت چیز جدیدی نیست. از بیش از یک سال پیش یعنی از زمستان 1400 موضوع توافق موقت را،آمریکایی ها مکررا در رسانه ها یا در محافل ویژه مطرح می کردند تا نظر ایران را در این باره بدانند و به عبارتی مظنه بگیرند تا اگر گفت وگوهای وین به احیای کامل برجام نینجامید، حداقل یک توافق موقت باشد که اصلی ترین امتیازات جمهوری اسلامی ایران را از دستان تهران دربیاورد. مهم ترین اهرم فشار جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، غنی سازی 60 درصد است و همانطور که این روزها در رسانه های غربی و اسرائیلی شایع شده، آنچه از مفاد پیشنهاد اخیر توافق موقت از زبان آمریکایی ها بیان می شود، این است که طرف ایرانی غنی سازی 60 درصد را متوقف کند.
اطلاعات: در مطلبی با عنوان «محک درونی در اسرائیل» نوشت: بنیانگذاران اسرائیل رژیم حاکم خود را رژیمي صهیونیستي مي نامیدند که براساس تاریخ توراتي کتاب مقدس یهودیان مالكیت سرزمیني از نیل تا فرات را دارند! براین اساس از میان ویژگي هاي گوناگون و متفاوت یهودیاني که شهروندان اسرائیلي اند، اصل نژاد پرستي قوم یهود، قوم برتر و برگزیده»یهوه خداي موسي در تورات است که باور براي تشكیل و استقرار رژیم صهیونیستي در خاورمیانه دارد. به عبارت دیگر اساس تشكیل و استقرار دولت صهیونیستي به نام اسرائیل بر دو محور است: اول، باور مذهبي توراتي و دوم، نژادي که قوم یهود، قوم منتخب خداوند یا خداي موسي علیه السلام در جهان است! البته کم و بیش این هر دو باور را بسیاري از اقوام، علي الخصوص اقوام تاریخي در جهان دارند، اما تشكیل و استقرار دولتي نژادي به نام یهودیان صهیونیست، آن هم در تاریخي ترین سرزمین خاورمیانه که شناسه تاریخي آن بعد از جنگ هاي گوناگون و تاریخي نژادی مذهبي، سرزمین سه دین، یهودیت، مسیحیت و اسلام است، از آغاز با جنگ، ترور و آوارگي و اشغال همراه و همگام شد که مرحله به مرحله ثبت تاریخي پیدا کرد.
جوان: محمدجواد اخوان در سرمقاله ای با عنوان «غلبه نرم افزاری با معماری جدید منطقه ای» چنین نوشت: بعد از اعام توافق تهران و ریاض، شبهات زیادی در خصوص این توافق مطرح شد، از جمله اینکه چطور تا همین چند ماه پیش اختلافات عمیقی میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت عربستان وجود داشت، پس چگونه ناگهان این اختلافات کناری نهاده شد و روابط به گرمی گرایید؟ برای پاسخ به این سؤال باید دید اختلافات میان ایران و تعدادی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی از کجا نشئت می گیرد؟ گرایش های وهابی حاکم بر حجاز به اختافات میان آیا صرفا منفی است، چون تهران و ریاض دامن زده است؟ پاسخ قطعا بسیاری از کشور هایی که از اساس مسلمان نیستند هم اولا در سیاست روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و ثانیا خارجی جمهوری اسلامی شیعه و سنی بودن ملاک اصلی حب و بغض نیست، چنانکه از گروه های سنی فلسطینی حمایت تمام عیاری می شود.
خراسان: مهدی حسن زاده در یادداشتی با عنوان «یک چشمه دیگر از ناکارآمدی صنعت خودرو» این گونه نوشت: ســال 14۰2 بـــرای صنعت خــودرو با موضوع افـزایـش قیمت کارخانه و افـزایـش قیمت در بـــازار شــروع شد. موضوعی که با وجود تعیین شعار مهار تورم، نشان می دهد که صنعت خودرو چه مقدار دور از هـدف گــذاری های کلان و توقعات مـردم از نظر قیمت و کیفیت حرکت مـی کند. در چنین شرایطی روز گذشته وزارت صمت با انتشار سندی تحت عنوان سند طرح تحول خودرو جزئیات جدیدی را از وضعیت فعلی صنعت خـودرو به ویژه در زمینه ارزبری تولید هر خودرو و میزان داخلی سازی هر یک از انواع خــودروهــای داخـلـی مشخص کـرد. پیش از ایــن نیز بـارهـا آمـارهـایـی در زمینه داخلی سازی بالای خودروهای داخلی منتشر می شـد. ایـن گـزارش نیز میزان داخلی سازی خودروهای پرتیراژ داخلی را حداقل ۷4 درصد و حداکثر 96 درصد ذکر کرده است. با این حال برخی از این خودروها ارزبری بــالای 4 هــزار دلار در هر دستگاه را دارنـــد. ایـن مسئله از ایـن جهت مهم است که در نگاه اول تناقضی ظاهری را نشان می دهد که چگونه خودرویی با داخلی سازی حدود 9۰ درصـد، 4 هـزار دلار هزینه ارزی یعنی قطعات خارجی دارد.
قدس: فرزانه غلامی در مطلبی با عنوان «چراغ سبز رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه به رویکردهای انبساطی -توسعه ای» نوشت: یـک کـارشـنـاس اقـتـصـادی معتقد است تغییر در ریاست سازمان بـرنـامـه وبـودجـه، زمینه تغییر رویکردهای تعدیلی- انقباضی بــه رویــکــردهــای انـبـسـاطـی – توسعه ای را فراهم آورده است. مسعود میرکاظمی حدود یک سال ونیم سکاندار سازمان برنامه و بودجه بود؛ سازمانی که یکی از مهم ترین ابزارهای مدیریت نظام اقتصادی و متولی تهیه و تنظیم اسناد برنامه ای و بودجه ای کشور و نظارت بر این اسناد است. یک اقتصاددان باور دارد با توجه به برنامه ها و ادعاهای اقتصادی دولت، رفتن مسعود میرکاظمی از ریاست سازمان برنامه وبودجه گزاره ای قطعی و ضروری بود و برای دستیابی به اهداف اقتصادی تعریف شده، امکان همراهی کابینه با رویکردهای انقباضی او وجود نداشت.حمیدرضا مقصودی بر این عقیده است از این پس باید نشانه های حرکت در راستای سیاست های انبساطی- توسعه ای از سوی داوود منظور را به وضوح ببینیم تا تحقق اهداف ادعایی دولت نظیر ساخت یک میلیون مسکن و یا ایجاد یک میلیون شغل در سال امکان پذیر شود.