هت‌تریک در پرداخت میراث شوم استقلال؛ از رنجی که می‌بریم!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ روز گذشته پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با انتشار تصاویر و گزارشی، از ملاقات بین سیدحمید سجادی و سیدحجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال برای بررسی راه‌کارهای تسریع پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی خبر داد که این تصاویر و اخبار، واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

کریمی که به تازگی به منصب سرپرست مدیرعاملی و ریاست بر هیأت‌مدیره باشگاه استقلال رسیده، در نخستین اقدام به ملاقات فوری با وزیر ورزش و جوانان رفت که به علت اهمیت موضوع بین افکار عمومی و شرایط بغرنج آبی‌پوشان در مسائل مالی، سجادی پس از موافقت با درخواست کریمی تصمیم به کمک مجدد به استقلالی‌ها گرفت.

طبق گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان و آن چه از محافل خبری پیداست، بانک شهر که حامی مالی رسمی سرخابی‌ها هم هست با هماهنگی سجادی و بر اثر درخواست سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، در قالب یک وام برای پرداخت مطالبات استراماچونی، لئوناردو پادوانی و باشگاه شباب الاهلی امارات متحده عربی موافقت کرده است.

موضوع مهم ماجرا اما این‌جاست که در زمان مدیرعاملی علی فتح‌الله‌زاده و مصطفی آجورلو چنین اقداماتی در رأس هیأت تصمیم‌گیرنده باشگاه استقلال وجود نداشت که برای این مسئله می‌توان دلایل زیادی را برشمرد اما این که کریمی در نخستین اقدام از اهمیت فاجعه پیش‌رو مطلع شده و از حداقل‌ها برای فرار از این وضعیت بهره جسته، موضوع قابل احترامی است.

جالب این‌جاست که تیم فوتبال استقلال در حالی به یک قدمی حذف قطعی و نهایی از لیگ قهرمانان آسیا رسیده که پیش از این به ادعای رئیس سازمان خصوصی‌سازی ۲ بار وجه مربوط به مطالبات ارزی از سمت بازار فرابورس و وزارت ورزش و جوانان به حساب باشگاه آبی‌پوش تهرانی واریز شده که در نهایت به یغما رفته و به دست سرمربی ایتالیایی نرسیده است.

از همین روست که عدم تسویه حساب مالی آبی‌پوشان با طلب‌کاران خارجی، باعث رد شدن از ددلاین ابتدای فروردین‌ماه شده و عملاً استقلال را از لیگ قهرمانان حذف کرده. همه این‌ها در شرایطی است که هم آجورلو و هم فتح‌الله‌زاده از ابعاد مخاطره‌آمیز ماجرا تمام و کمال خبر داشتند اما خرج لفت‌ولیس را بر نان شب باشگاه اولی‌تر و واجب‌تر می‌دانسته‌اند.

اولی که شبانه توسط وزیر و با تشکیل جلسه هیأت مدیره برکنار شد؛ خرج هتل منصوبین خودش در باشگاه، ناهار اعیانی اعضای باشگاه، راننده‌های لاکچری برای مدیران درجه ۲ و ۳ باشگاه که آن‌ها هم اتفاقاً منصوبان خودش بوده‌اند را به پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی ترجیح داده و در این بین حتی افزایش ۱۰ برابری ارقام قراردادها را برای مدیران بعدی به ارث گذاشت.

پس از برکناری دیرهنگام آجورلو اما فتح‌الله‌زاده هم آمد تا ابتدا مطالبه چند صد میلیونی قدیمی خودش را در حدود ۵ میلیارد و اندی از حساب لاغر و نحیف باشگاه پس بگیرد، سپس بالغ بر ۵۵ میلیون تومان برای خودش حقوق و مزایا تعیین کند و در نهایت با حضور در برنامه‌های تلویزیونی و ادا و اطواری سخیف، به سوهان روح هواداران استقلال تبدیل شود.

خروجی کم‌تر از ۲ سال مدیریت این ۲ عنصر بی‌کفایت امتحان‌پس‌داده اما چیزی به جز نابودی باشگاه استقلال نبود و حالا این نقد به وزیر ورزش و جوانان به عنوان متولی اسمی و رسمی سرخابی‌های پایتخت وارد می‌شود که چرا فتح‌الله‌زاده را با سناریویی شبیه به آجورلو، زودتر از این‌ها و حتی شبانه برکنار نکرد تا شانس آسیایی شدن استقلال به صفر نرسد؟

بی‌تردید سجادی هم در این انفعال رخ داده نقش دارد؛ اگر چه وضعیت جسمانی وزیر در ابتدای ایام عید چندان مساعد نبود اما پیش از ۱۱ فروردین‌ماه این شانس و امکان وجود داشت که فتح‌الله‌زاده در همان روزهای پرطمطراق وعده‌رانی‌اش، با حکم حکومتی برکنار شده و نفری دیگر با ارتباطات بهتر و مثمرثمرتر کلید ساختمان سعادت‌آباد را در دست بگیرد.

در عین ناباوری اما حالا که ماه‌ها از برکناری مصطفی آجورلو گذشته و چند روزی هم از استعفای اخراج‌گونه علی فتح‌الله‌زاده می‌گذرد، نه اظهارنظری از شخص اول ورزش ایران علیه کسانی که بیت‌المال را به هدر داده‌اند، انجام شده و نه خبری از برخورد قانونی ضابطان قضایی و نظارتی با آن‌ها مخابره شده است.

اکنون که کار به این‌جا رسیده و آب از سر گذشته، تنها امید آبی‌ها به این خواهد بود که تسویه حساب بدهی‌ها به خوبی و خوشی به سرانجام برسد و محرومیت‌ها و محدودیت‌های بعدی نصیب استقلال نشود؛ مسئله‌ای که از این به بعد به نظارت جدی دستگاه ورزش و جوانان و هماهنگی شخص وزیر با رئیس سازمان خصوصی‌سازی بستگی خواهد داشت.

پرداخت بدهی‌های ارزی باشگاه استقلال در دستورکار قرار گرفته اما هنوز خبری از مطالبه‌گری وزارت ورزش و جوانان از مقصران این اتفاق شرم‌آور نیست.