به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایپانیوز؛ محمدعلی تیموری در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای همسایه و حتی کشورهای مانند روسیه که مورد تحریم واقع شدند، مشتاق هستند که صنعت خودرویی مشابه ایران داشته باشند، اظهارداشت: هفته جاری جلسه فشرده ای خواهیم داشت تا بتوانیم برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا را به خطوط شرکت های خودروسازی روسیه ببریم.
او درباره انتقادهایی که از صنعت خودروسازی در مورد بهره وری می شود، گفت: منتقدان به درستی از پایین بودن بهره وری در صنعت خودروسازی انتقاد می کنند چرا که تکنولوژی قطعات در خطوط تولید به دهه 70 و 80 بر می گردد، لذا در نظر داریم که در دهه 1400 به سمت تکنولوژی نوین حرکت کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل، خاطرنشان کرد: فرمایش رهبر انقلاب نشان از عمق اطلاعات و دانشمندی ایشان دارد، از همین رو در تلاش هستیم که کیفیت خودروهای این مجموعه را افزایش دهیم و طی این مدت نیز اقدامات متعددی صورت گرفته است. سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان فروش لوازم یدکی داشتیم و سهم گارانتی از این عدد کمتر از هزار و 500 میلیارد تومان بوده است این مهم نشان می دهد که کیفیت محصولات گروه سایپا رو به افزایش است.
او با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران خودروسازی که درآمد حاصله را به جای آنکه صرف توسعه محصول کنند تبدیل به سهام تودلی کردند و سرمایه گذاری صورت نگرفت، گفت: خودروساز موظف است از درآمدی که حاصل می شود به سمت توسعه محصول و ارتقا تکنولوژی حرکت کند و حرکت غیر از این موارد باعث می شود که صنعت خودرو پیشرفت نکند.
تیموری اذعان داشت: برای جبران گذشته پروژه های متعددی تعریف شده که یکی از آنها ایجاد خط موتور است؛ به زودی سایپا سبد موتور از 1500 سی سی تا 2500 سی سی خواهد داشت؛ این مجموعه 80 پرسنل دارد که 40 نفر آنها مهندس هستند لذا زمانیکه تکنولوژی وارد شود، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام می شود.
او با تاکید بر اینکه سیاست خودرویی باید به نفع جامعه باشد، گفت: تمام شرکت های خودروسازی دنیا به سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کردند از همین رو شرکت های خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنی شوند؛ لذا می توان با هدف گذاری شهرهای پرجمعیت، به گونه ای برنامه ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.
تیموری خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی در شهرهای پرجمعیت چندین راه توصیه می شود که یکی از آنها واردات خودرو است، همان طور که قول داده بودیم اولین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و اکنون بخشی از خودروها در گمرک، بخشی دیگر در مرحله بارگیری و بخشی هم در حال تولید است. با آنکه در شرایط سخت ارزی هستیم یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است چرا که نمی خواستم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبرو شود.