سینمایی فسیل بزودی ۱۰۰ میلیاردی می شود/ اخراجی ها دو برابر فسیل مخاطب داشت

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم های سینمایی کمدی و طنز در ایران معمولا مخاطبان و تماشاگران بیشتری را در مقایسه با فیلم های جدی و اجتماعی راهی سالن های سینما می کنند؛ چون اساسا رفتن به سینما برای خانواده های ایرانی یک تفریح به شمار می آید و وجه سرگرمی سینما نسبت به موارد دیگر آن در اولویت نخست مخاطبان این حوزه قرار دارد و با بررسی سال های دور و نزدیک گیشه سینمای ایران براحتی می توان به این گذاره رسید که در اغلب سال ها سه فیلم نخست گیشه را فیلم های کمدی و طنز به خود اختصاص داده اند.

امسال نیز فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی که به عنوان فیلم نوروزی، اکران خود را از اواخر اسفندماه آغاز کرده بود، با استقبال تماشاگران مواجه شده و در کمتر از دو ماه با فروش بیش از ۹۶ میلیارد تومان، در روزهای آینده به رکورد ۱۰۰ میلیارد فروش گیشه خواهد رسید تا به عنوان اولین فیلم صد میلیاردی ایران، لقب «پرفروش ترین فیلم سینمای ایران» را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سه دوست، سه یار، سه ناموس‌پرست... فسیل، زندگی سه جوان را در دهه ۵۰ روایت می‌کند. این سه جوان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که زندگی آنها را دگرگون می‌کند.

در این فیلم سینمایی، بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی و سیدجواد هاشمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کریم امینی که پیش از ساخت «فسیل»، فیلم های سینمایی «دشمن زن» و «گربه سیاه» را در کارنامه کاری خود دارد، بیشتر با بازیگری در فیلم ها و سریال های تلویزیونی در خاطره مخاطبان ثبت شده است. امینی سال ۱۳۹۲ با فیلم سینمایی خواب زده ها سینما را تجربه کرد، اما حضورش در سریال پرده نشین باعث شهرتش شد. او در فیلم های سینمایی پاسیو، اگزما، ایتالیا ایتالیا، آب نبات چوبی، نیمه شب اتفاق افتاد، پیاده و سریال های روزگار، دیگری، عقیق، تعبیر وارونه یک رویا، باغ بی روزنه و سارقان روح نیز نقش آفرینی کرده است.

سید ابراهیم عامریان، تهیه کننده فیلم کمدی «فسیل» نیز کارنامه درخشانی را در جذب مخاطب سینما دارد؛ او از سال ۹۷ تا به امروز با تهیه کنندگی فیلم های کمدی بیش از ۱۰ میلیون مخاطب روانه سینماها کرده است و هر ساله فیلم او صدرنشین گیشه و یا از پرفروش های آن سال بوده است.

عامریان از سال ۱۳۹۴ فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده است؛ وی به عنوان مدیر تولید و مجری طرح فیلم من سالوادور نیستم، فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. سپس با همراهی حمزه صالحی به عنوان نویسنده با تولید فیلم هایی همچون «تگزاس ۱ و ۲، دینامیت، انفرادی، بخارست و فسیل» توانسته در این سال هایی که کمتر کسی به سینما می رود، بیش از ۱۰ میلیون تماشاگر را راهی سینماها کند.

دعوای القاب سینمایی؛ پرفروش ترین یا پرمخاطب ترین؟

فیلم سینمایی «فسیل» در حالی به عنوان اولین فیلم وارد باشگاه صد میلیاردی گیشه سینمای ایران می شود که با بلیت ۴۵ هزارتومانی، کمی بیشتر از دو میلیون مخاطب را جذب سالن های سینما کرده است. عددی که احتمالا تا پایان اکران آن بیشتر از این خواهد شد؛ اما قطعا به لحاظ مخاطب در مقایسه با فیلم هایی که در سال های دور از سینماهای کشور پخش شده، اصلا قابل رقابت نیست! به عنوان نمونه فیلمی مانند «اخراجی ها۲» که در نوروز ۸۸ بر پرده سینماها رفته، با ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار مخاطب و بلیت ۱۶۰۰ تومانی، نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروش گیشه داشته که با بلیت ۴۵ هزارتومانی امسال، فروش آن حدود ۲۴۰ میلیاردی می شد!

پس بدون شک نمی توان عددهای چند ده میلیاردی فروش گیشه را برای فیلم های امسال و سال های گذشته، ملاک مناسبی برای این القاب در نظر گرفت و به نظر می رسد تعداد مخاطبانی که برای اولین اکران به تماشای یک فیلم نشسته اند، معیار بهتری برای ترین های یک فیلم به شمار می آیند.

البته گاهی برخی فیلم ها در تعداد سال های متوالی و به دلیل استقبال تماشاگران بر روی پرده اکران و سالن های سینما باقی می ماندند؛ به عنوان مثال فیلم سینمایی «عقاب ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و با بازی به یاد ماندنی سعید راد و جمشید هاشم پور که اکران نخست خود را در سال ۱۳۶۴ اغاز کرد به دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم، تا سال ۱۳۸۵ نیز به بلیت فروشی خود ادامه داده است و یا فیلم «کانی مانگا» به کارگردانی سیف الله داد که در سال ۱۳۶۶ اکران خود را آغاز کرد، به مدت ۱۵ سال بر روی پرده سینماها بوده است.

با این تفاسیر فیلم سینمایی «عقاب ها» با ۸.۶ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۶۰، فیلم افعی با ۶.۳ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۷۰، فیلم «اخراجی ها ۲» با ۵.۳ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۸۰ و در آخر فیلم «هزارپا» با ۴.۲ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۹۰ جزء فیلم های رکورد دار سینمای ایران به شمار می آیند.

«فسیل» در حالی بزودی به عنوان اولین فیلم وارد باشگاه صد میلیاردی سینمای ایران می شود که کمی بیشتر از دو میلیون مخاطب را جذب سالن های سینما کرده است.