نان و دارو در صدر شکایات مردمی/ کم، گران و اجباری فروشی تخلفاتی که تمامی ندارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ باوجوداینکه سامانه‌های نظارتی مبتنی بر ثبت شکایات از طریق تلفن، در کشور از سال ۱۳۷۳ و هم‌زمان با احیای سازمان تعزیرات حکومتی راه‌اندازی شده و شروع به کار کردند؛ ولی هنوز انتقادهایی به این سامانه‌ها وجود دارد و در برخی نانوایی‌ها هم فقط نان کنجدی گران عرضه می‌شود، کاهش وزن چانه نان هم‌صدای مشتریان را درآورده است تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند فروش وزنی نان تنها راه مقابله با این مشکلات است.

گران‌فروشی، کم‌فروشی و فروش به‌اجبار در صدر شکایات مردم

یکی از مهم‌ترین این انتقادات به‌روز نبودن قیمت‌ها و کم‌توجهی به شکایت‌های مردمی است، با وجود همه این انتقادات مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به‌نوعی با عملکرد خود در سال‌های گذشته نشان دادند که دغدغه تولیدکنندگان برایشان مهم‌تر از زیان مصرف‌کنندگان است و از عملکرد سامانه‌های بازرسی و رسیدگی به شکایات دفاع می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش تخلف نانوایی‌ها زیر سایه خواب خرگوشی نهادهای نظارتی

این در حالی است که برعکس بسیاری از کشورها در کشور ما منبع واحدی برای رسیدگی به شکایات وجود ندارد و به‌عنوان‌مثال وقتی کسی قصد شکایت از دارو، نان، روغن‌موتور، افزایش اجاره‌بها و یا هر موضوع دیگری را دارد با سامانه ۱۲۴ تماس می‌گیرد و این سامانه به‌عنوان پل رابط با سازمان‌های دیگر عمل می‌کند به‌عنوان‌مثال اگر کسی شکایت از نوعی دارو را داشته باشد وی را به وزارت بهداشت معرفی می‌کنند و وزارت بهداشت می‌گوید این موضوع خاص مثلاً شیرخشک، به سازمان غذا و دارو برمی‌گردد که هر یک از زیرمجموعه‌های این سازمان نیز به‌صورت مجزا عمل می‌کنند و پاسخگوی موضوعات غیرمرتبط با خود نیستند.

نتیجه این می‌شود که در نهایت مردم از پیگیری شکایات خود ناامید می‌شوند و به‌اجبار تحت‌فشار و ظلم عده‌ای سودجو قرار می‌گیرند؛ مثلاً داروخانه و یا نانوایی که با این روند روزانه میلیون‌ها به جیب می‌زند و با سوءاستفاده از شرایط موجود و در سایه کم‌کاری مسئولان نظارتی درآمدهای کلانی دارند و در نهایت زیان وارده بر دوش عموم مردم قرار می‌گیرد.

در این رابطه یکی از مخاطبان دانا مطرح کرد: چند سال پیش یک نانوای از استان خراسان به محله ما آمد و در همسایگی ما یک نانوایی را اجاره کرد و حال پس از گذشت چند سال چند نانوایی در چند محله دارد که توسط کارگران اداره می‌شود و خانه و خودرویی لوکس هم دارد درحالی‌که من به عنوان یک خبرنگار در همین سال‌ها ریالی پس‌انداز نکرده‌ام و هر روز به پله‌ای پایین‌تر از خط فقر نقل‌ مکان می‌کنم.

وی افزود: درست در مقابل ما داروخانه‌ای مشغول به فعالیت است که حداکثر ۴۰ متر است؛ اما یک ساختمان ۵ طبقه ۱۰ واحدی در کنار همین ساختمان ساخته که انبار داروهایش است و به‌عنوان‌مثال هنوز (کالان دولا) پمادی که دو سال پیش قیمت فروش ۸ هزار و ۸۰۰ تومان خورده و هنوز تاریخ مصرف دارد را به قیمت روز یعنی ۳۳ هزار تومان می‌فروشد.

حال این سوال مطرح است که چگونه در این شرایط اقتصادی کسانی مثل این افراد هر روز نسبت به‌روز قبل پول‌دارتر می‌شوند؛ اما سفره عمومی مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود؟

عدم اطلاع‌رسانی صحیح از سوی مراجع پیگیر به شکایت‌کننده

یکی دیگر از انتقاداتی که بر این روند وجود دارد زمان بر بودن بیش از حد و عدم اعلام نتیجه به شکایت شاکی از طریق پیامک یا راهکارهای جایگزین است که احتمالاً بسیاری از مردم بارها با این مشکل مواجه شدند که به‌عنوان نمونه به مواردی از آن اشاره می‌کنیم.

در ماه‌های اخیر و در پی سیاست تغییر نوع تخصیص یارانه به انتهای چرخه تولید شاهد گران‌فروشی و کم‌فروشی و فروش به‌اجبار عمده نانوایی‌ها در شهرهای مختلف به‌خصوص تهران بودیم که در این زمینه یکی از شهروندان به خبرنگار راه دانا گفت در شرق تهران و محله‌های مشیریه و رضویه که تعداد بسیار زیادی نانوایی وجود دارد در یک حرکت هماهنگ شده همه نانوایی‌های این محله‌ها به‌خصوص در مورد نان بربری به‌استثنای تعداد انگشت شماری از نانوایان الباقی این واحدهای نانوایی از ارائه نان ساده اجتناب می‌کنند.

این شهروند گفت: در تمامی نانوایی‌ها به‌جای نان ساده، چند عدد کنجت روی نان می‌پاشند و در پاسخ به گران‌فروشی خود این‌گونه می‌گویند که طبخ نان ساده ندارند و مردم را مجبور به خرید می‌کنند که بسیاری از این مردم بارها این موضوع را به سامانه ۱۲۴ گزارش کرده‌اند که اکنون باگذشت بیش از ۴۰ روز از اعلام شکایت هنوز هیچ تغییری در این روند اتفاق نیفتاده است.

این شهروند ادامه داد: من خودم چندین بار با این سامانه تماس داشتم و کد رهگیری‌هایی با شماره‌های ۱۸۰۲۷۱۵۱ و ۱۸۰۰۳۲۸۰ گرفتم و با وجود بارها پیگیری هنوز هنگام خرید نانوایی سنگک که موظف است چانه ۶۰۰ گرمی بگیرد و نان ۴۸۰ گرمی دست مردم بدهد، نان ۲۹۸ گرمی را به دست مشتری می‌رساند و تنها جواب ۱۲۴ این بود در حال پیگیری هستند.

به گزارش راه دانا؛ این در حالی است که عده‌ای از نانوایان اقدام به عدم پخت می‌کنند و سهمیه روزانه آرد دریافتی را به شیرینی‌فروشی‌ها و یا سایر صنایع می‌فروشند و یا به‌جای پخت تمام روز فقط ساعات خاصی را پخت می‌کنند.

سودجویی ۱۵ میلیون‌تومانی یک نانوا از گران‌فروشی در یک ماه/حق عموم مردم در جیب یک متخلف

با یک حساب ساده به‌راحتی می‌توان محاسبه کرد که یک نانوایی بربری با احتساب تعداد پخت نان در روز و گران‌فروشی هر عدد هزار تومان روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تومان و ماهانه بیش از ۱۵ میلیون تومان به خریداران خود ظلم می‌کند که این در سایه کم‌کاری ناظران، در کل کشور عددی بزرگ را به اقتصاد کشور و مردم تحمیل می‌کند که به‌دوراز عدل اسلامی است.

این موضوع فقط به نان ختم نمی‌شود و در مورد دارو هم همین مشکل وجود دارد و به‌عنوان نمونه شهروندی دیگر گزارشی را به سامانه ۱۹۰ داده که بر اساس آن داروخانه چیزی حدود ۱۰ برابر هزینه دارو را از نامبرده دریافت نموده که در این مورد نیز کد رهگیری ۴۵۴۷۹۶ را دریافت کرده؛ ولی باگذشت بیش از یک ماه هنوز تنها پاسخ در حال بررسی است.

همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که بر اساس اعلام رسمی دولت، مردم می‌توانند با مشاهده هر یک از این تخلفات، گزارش بدهند و از فرد متخلف شکایت کنند و دولت هم موظف است بی‌درنگ به شکایت‌ها رسیدگی و خطاکاران را مجازات یا به دستگاه قضایی معرفی کند. اما در یک نظرسنجی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که اکثر شهروندان معتقدند که در بسیاری از موارد، تماس‌ها با ۱۲۴ و سایر ارگان‌های نظارتی به جایی نخواهد رسید و مدت‌هاست که دیگر در سطح شهرها بنرهایی که نشان از تخلف این افراد سودجو است دیده نمی‌شود.

در نهایت این روزها باتوجه‌به تغییرات قیمتی و سوءاستفاده عده‌ای از افراد سودجو که قصد دارند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، وظیفه رسیدگی به این مشکلات بر عهده دولت است و این خواسته امروز به‌عنوان مطالبه‌ای عمومی از دولت مطرح است.

گزارش تصویری دانا/ گشت مشترک تعزیرات حکومتی و برخورد با نانوایی ها متخلف

گران‌فروشی، کم‌فروشی و فروش اجباری برخی کالاها مثل نان و دارو در سایه کم‌کاری سازمان‌های نظارتی، این روزها به عنوان مطالبه‌ای عمومی مطرح شده است.