توان فنی و مدیریتی دانش‌بنیان‌ها؛ حامی توسعه سواحل مکران

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دکتر حسین دهقان، دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران امروز در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نشستی با فعالان دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف و اساتید و مسئولان این پارک علم و فناوری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه این سواحل را مورد نقد و بررسی قرارداد و از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه این پارک علم و فناوری بازدید به عمل آورد.

این نشست با خوشامدگویی دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز شد و سپس اساتید این دانشگاه گزارشی درباره عملکرد و پیشرفت‌های این پارک علم و فناوری و گسترش فضای عرصه اعیان چه از لحاظ وضعت زیربنایی و چه از نگاه علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های این مجموعه از این شرکت‌های پیشرو را ارائه کردند.

گزارش تصویری:
بازدید دکتر دهقان از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

سردار حسن دهقان در این نشست پس از استماع گزارش فعالان میدانی که در سواحل مکران پروژه‌های اجرایی در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری و صنعتی را به‌صورت پایلوت اجرا نموده بودند اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه سواحل مکران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساسی در این منطقه که می‌تواند سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی به خود اختصاص دهد، نتیجه مطلوبی به دست نیامده و توسعه این مناطق را باید با سه دیدگاه محلی، ملی و فراملی دنبال کرد.

وی افزود: در دولت‌های گذشته یک‌سری از اقدامات اولیه صورت‌گرفته است؛ اما بیشتر در زمینه توسعه اسناد بوده و منجر به کار عملیاتی نشده است که در دولت سیزدهم چند گام بزرگ برداشته شد و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کنیم و نتیجه مطلوب آن را در سطح محلی، ملی و فراتر از آن را با سعی و تلاش همه جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزنیم و آمادگی دریافت هر گونه نظر و طرح و پیشنهادی از سوی این شرکت‌ها را داریم.

وی در ادامه گفت: اولین هدف ما در شورای‌عالی توسعه سواحل مکران این است که برنامه بلندمدت توسعه‌ای داشته باشیم تا جایی که این برنامه‌ها در حد سند و کلنگ‌زنی نباشد؛ بلکه در جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست‌محیطی و به‌خصوص با یک نگاه فراملی دنبال شود و نگاه ما در سواحل مکران بحث تجاری و بازرگانی صرفاً  انتقال کالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر نیست .

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه ما می‌توانیم سواحل مکران را تبدیل به هاب منطقه‌ای در چند زمینه، حتی در سطح بین‌الملل کنیم، افزود: توسعه از دیدگاه ما این است که اقدامات عملیاتی همه‌جانبه باشد و تجربه‌های گذشته‌ای که در بحث سرمایه‌گذاری بزرگ صنعتی مثل عسلویه داریم، کاستی‌های آن، دیگر در این منطقه تکرار نشود و برنامه‌های اجرایی در واقع تأمین‌کننده توسعه مطلوب، متعادل و متوازن و در زمینه‌های مختلف باشد.

سردار دهقان ادامه داد: توسعه سواحل مکران باید متناسب با طرح توسعه آمایش سرزمینی انجام شود و توسعه باید با نگاه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دریا محور و سهم این منطقه دیده و اجرایی شود و این توسعه نقش ویژه‌ای در اقتصاد ملی داشته باشد.

وزیر اسبق دفاع یادآور شد: بر اساس برنامه هفتم توسعه سیاسی و اقتصادی باید بتوانیم قدم‌های محکمی در اجرای طرح‌های دریا محوری که امروز در دستور کار است را به نتیجه مطلوب برسانیم و در این راه می‌توانیم از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورهایی نظیر عمان و بحرین و عمارات تأکید کرد: رقبای منطقه ما به‌شدت دارند در این حوزه‌ها کار می‌کنند و به دنبال این هستند که فرصت‌ها را از ما بگیرند که امیدواریم باهمت بلند دولت سیزدهم و تلاشی که خواهیم کرد بتوانیم از این فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی فضای به وجود آمده اقدامات مثبتی را رقم بزنیم.

دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران پس از اتمام برنامه از واحدهای نمونه تولید تجهیزات پزشکی و تعدادی از شرکت‌های مستقر در این پارک علم و فناوری بازدید به عمل آورد و در پاسخ به سؤال خبرنگار راه دانا درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه سواحل مکران اظهار کرد: از نظر فنی و انسانی و از سوی دیگر عزم و اراده خوب مدیریتی در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کمک خوبی به توسعه سواحل مکران را در پی داشته باشد.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که اطلاعات به هنگام و به‌روز از وضعیت موجود و آینده در اختیار دوستان دانش‌بنیان قرار بگیرد تا بتوانند این عزیزان خود را بر آن مبنا تنظیم کنند.

 

دبیر شورای‌عالی توسعه سواحل مکران در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: توان فنی و اراده مدیریتی دانش‌بنیان‌ها می‌تواند حامی توسعه پایدار سواحل مکران باشد.