قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا| هم‌گروهی تیم ملی ایران با امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ - قطر، از حوالی ساعت ۱۴:۳۰ عصر امروز (پنج‌شنبه - ۲۱ اردیبهشت‌ماه / ۱۱ مِی) در سالن «کاتارا اوپراهاوس» شهر دوحه کشور میزبان جام ملت‌ها با حضور نمایندگانی از تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌ها صورت گرفت.

از فدراسیون و تیم ملی فوتبال کشورمان مهدی محمدنبی، نایب رئیس و هدایت‌الله ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال به همراه امیر قلعه‌نویی، سرمربی یوزهای سپیدپوش پارسی در محل برگزاری قرعه‌کشی حضور داشتند. سرور جباروف، هافبک ازبکستانی اسبق تیم فوتبال استقلال نیز به‌عنوان یکی از مدعوین، اجرای مراسم را برعهده داشت.

​پیش از مراسم قرعه‌کشی و طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم ملی فوتبال ایران در این قرعه‌کشی در سید یک در کنار قطر (میزبان)، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا حضور داشت و سخت‌ترین قرعه ایران با بحرین، عراق یا عمان و هندوستان یا تاجیکستان پیش‌بینی می‌شد.

از لوگوی رسمی رقابت‌های جام ملت‌ها با تصویر زیر نیز در این مراسم رونمایی شد. همچنین مشخص شد که در تمام دیدارهای این تورنمنت قدیمی و معتبر از تکنولوژی VAR استفاده خواهد شد. ​​​

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی پیش از مراسم قرعه‌کشی و پس از دیداری دوستانه با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی عمان گفت: امیدوارم به قرعه خوبی بخوریم و در دی و بهمن‌ماه دل مردم ایران را شاد کنیم.

* گروه بندی نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

گروه A: قطر - چین - تاجیکستان - لبنان.

گروه B: استرالیا - ازبکستان- سوریه - هند.

گروه C: ایران - امارات متحده‌عربی - هنگ‌کنگ - فلسطین.

گروه D: ژاپن - اندونزی - عراق - ویتنام.

گروه E: کره جنوبی - مالزی - اردن - بحرین.

گروه F: عربستان - تایلند - قرقیزستان - عمان.

تیم ملی فوتبال کشورمان در صورت سرگروهی در گروه C، در مرحله یک‌هشتم نهایی با تیم سوم گروه A یا تیم سوم B یا تیم سوم گروه F دیدار خواهد داشت.

این رقابت‌ها از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن برگزار خواهد شد و دیدار افتتاحیه ۲۲ دی صورت خواهد گرفت. دوره قبل تیم ملی فوتبال قطر توانست با برتری برابر ژاپن به عنوان قهرمانی دست یافت.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در اولین بازی دور گروهی روز ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به مصاف فلسطین می‌روند و ۲ بازی دیگرشان نیز در روزهای ۲۰ و ۲۶ ژانویه (۳۰ دی و ۶ بهمن) مقابل هنگ کنگ و امارات قرار می‌گیرند.

شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، در مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیای سال 2024 پس از خوشامدگویی به جانی اینفانتینو و اعضای کمیته اجرایی فیفا، گفت: آخرین باری که قطر میزبان جام ملت‌های آسیا بود سال 2011 بود و بعد از 12 سال همگی شاهد پیشرفت قابل توجه این کشور بوده‌ایم. از آن زمان تا به امروز ما جام ملت‌های آسیا را به 24 تیم گسترش داده‌ایم و همانطور که 6 ماه پیش هم شاهد برگزاری جام جهانی بودیم، تیم‌ها و بازیکنان قاره‌ ما جزو بهترین‌های جهان هستند.

 

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان کرد: قطر برای خودش در میان بهترین میزبانان تاریخ جام جهانی جایی پیدا کرد. سفر ما در طول مسیر رسیدن به این تورنمنت را باید به لطف یک دلیل ساده اما تأثیرگذار دانست؛ عزم راسخ AFC و اعضای آن در تلاش گروهی‌شان برای فراتر از حد انتظارات ظاهر شدن و پیشرفت نسبت به ادوار گذشته.

 

شیخ سلمان افزود: در سال‌های گذشته اقداماتی را برای رقم زدن پیشرفت‌هایی کلیدی آغاز کردیم. از جمله آنها افزایش پاداش‌های نقدی در سال 2019 به مجموع رقم 15 میلیون دلار که همه تیم‌های حاضر از آن نفع بردند. تأثیر این پیشرفت‌ها بسیار روشن و گواه آن هم حضور 5 نماینده آسیا در جام جهانی 2022 و اکنون هم شاهد بازگشت چندین تیم پس از غیبتی طولانی (در جام ملت‌ها) هستیم.

 

وی یادآور شد: با وجود زمان کم برای در عزم ما برای آماده سازی این تورنمنت خللی وارد نشده و قصد داریم در کنار هم( AFC و فدراسیون فوتبال قطر)، بهترین دوره جام ملت‌های آسیا را ماه ژانویه سال 2024 برگزار کنیم. به نمایندگی از خانواده فوتبال آسیا، می‌خواهم یک بار دیگر مراتب قدردانی و تبریک خود را به فدارسیون فوتبال قطر ابراز کنم. همچنین لازم می‌دانم از 24 عضو، شرکای تجاری و قطردانی کنم. همه چیز برای برگزاری بهترین و تاریخی‌ترین تورنمنت فوتبال آسیا آماده است و من برای همه اعضا آرزوی موفقیت دارم.

تیم ملی فوتبال کشورمان قرعه خود در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را شناخت.