به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت های روز روزنامه های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله داستان یک مرگ، نگاهی متفاوت به انتخابات ترکیه، اقتدار دریایی 360 درجه به چشم می خورد.
کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «داستان یک مرگ» نوشت: کابوس تلخی وجود داشــت به نام برنامه جامع اقدام مشــترک یا همان برجام. برنامه ای که اکنون با دقت خوبی می توان گفت شامل هیچ اقدام مشترکی نبود. صرفا مسیر یک طرفه ای از تعهدات حداکثری ایران بود بدون آنکه طرف های غربی به تعهدات حداقلی خود پایبند باشند. توافق نامتوازنی که به روایت آمار و ارقام و اظهارات مسئولان وقت نه تنها تقریبا هیچ گره ای از اقتصاد ایران باز نکرد بلکه قفل های تازه ای نیز بر آن زد. ما با برجام صنعت هسته ای خود را سال ها به عقب برگرداندیم و با فروش نفت بدون دسترسی کامل به پول های حاصل از آن، بازار انرژی را به نفع غرب به آرامش رســاندیم اما آنها حتی از سوخت رسانی به هواپیمای رئیس جمهور و وزیر خارجه وقت ایران خودداری کردند. برجام با همه این تلخی هایش به عنوان ضمیمه قطعنامه ۲۲31 شورای امنیت سازمان ملل یک سند ثبت شده بین المللی است. شاید به همین دلیل ایران برخالف طرف مقابل بدون خروج از آن تصمیم به کاهش تعهدات خود گرفت. برجام بدون آنکه کسی خبر مرگش را اعلام کند، مرد؛ این را رئیس جمهور ایالات متحده 4 نوامبر ۲0۲۲ گفت: برجام مرده است اما ما نمی توانیم این را اعلام کنیم. داستانش طولانی است.
اطلاعات: در یادداشتی با عنوان «نگاهی متفاوت به انتخابات ترکیه» چنین نوشت: انتخابات رياســت جمهوري و مجلس در تركيه در حالي پايان گرفت كه دو رقيب اصلي رياست جمهوري در آن حداكثر آراء را به دست نياوردند، لاجرم دور دوم آن در هفتم خرداد انجام مي شود. در اين راستا، شوراي عالي انتخابات تركيه اعلام كرد: باتوجه به اين كه هيچ يك از نامزدهاي انتخابات رياســت جمهوري نتوانست در دور اول بيش از 50درصد آراء را كسب كند، دور دوم انتخابات در تاريخ 28 مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. نتيجه نهايي آراي انتخابات رياســت جمهوري تركيه به شرح ذيل اســت: رجب طيب اردوغان: 49/25 درصد و كمال قليچدار اوغلو 45 درصد آراء را به دست آوردند. براساس آراي شمرده شده از 600 كرسي مجلس تركيه، «ائتلاف جمهور» رجب طيب اردوغان شــامل حزب عدالت و توسعه، حزب جنبش ملي گرا و حزب رفاه نو (متعلق به پسر نجم الدين اربكان) در مجموع 322 كرسي را از آن خود كرده است. ائتلاف ملت كمــال قليچدار اوغلو به عنــوان ائتلاف احزاب اپوزيسيون 212 كرسي را كسب كرده است.
جوان: رسول سنایی راد در یادداشتی با عنوان «اقتدار دریایی 360 درجه» این گونه نوشت: ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا که سفر خود را به دور دنیا از نهم مهرماه سال گذشته آغاز کرده، اینک با پایان موفقیت آمیز این سفر به آب های سرزمینی کشورمان نزدیک شده و ان شاءالله در آستانه حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر در کرانه های میهن اسلامی پهلو خواهد گرفت. در طول این سفر قریب به هشت ماهه، ناوگروه 86 با طی مسافت طولانی حدود 65هزارکیلومتری از کرانه های چهار قاره جهان و شش تنگه راهبردی عبور کرده و در چندین بندر مهم کشورهای مختلف پهلو گرفته و به نمایندگی از تمدن ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به گفت وگو و تبادل تجارب با نخبگان نظامی این کشور ها پرداخته است. این نوع دریانوردی در مقیاس جهانی و عبور از اقیانوس های بزرگ، فقط در توان چند قدرت دریایی است که از آنها به عنوان دارنده قدرت دریایی ارتش های راهبردی یاد می شود و به جز روسیه، هند، چین و ژاپن، عموما کشورهای غربی، اعضای این باشگاه دریانوردی را تشکیل می دهند. به عبارتی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار دست به چنین اقدامی زده و این نوع دریانوردی در میان کشورهای منطقه غرب آسیا بی سابقه به حساب می آید. از این رو، صرف انجام آن به معنای اثبات توان راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که در پیوند با تأکید و تدبیر فرمانده معظم کل قوا، مبنی بر حضور در آب های آزاد جهان و با تلاش جهادی دریادلان این نیرو، تحقق پیدا کرده است.
خراسان: بهروز بیهقی در یاددشتی با عنوان «سرشک جذب حداکثری از جفای بیزاری» نوشت: سال 13۴8 خورشیدی است و نجف اشرف، مستمع درسهای آیتا...العظمی سید روح الله خمینی درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه. امام در آن درسها به وضوح بر نیابت عام فقیه جامع الشرایط از امام معصوم(ع) در مطلق امور حکومتی یا به تعبیر دقیق فقیه متأله آیت الله جــوادی آملی، نصب بالوصف در برابر نصب بالنص انگشت تاکید مینهند و به صراحت، قلم بطلان بر مشروعیت خودخوانده حکومت های غیر مأذون از سوی خداوند می کشند. گویا امام پیشاپیش راه را بر مغالطه ای واهی فرو می بندد که هر از گاه بر زبان و بیان برخی سلطنت طلبان و توده های سابق مجال جولان می یابد؛ این که آیت الله خمینی برای جذب گروه های سیاسی مختلف پیش از پیروزی انقالب اسلامی، نظرات واقعی خود را عامدانه پنهان می داشت و تنها پس از چیرگی بر ساحت سیاست، بن مایه اصلی اندیشه اش را از سراپرده مستوری خارج کرد.
عصر ایرانیان: علی نجفی خوشرودی در سرمقاله ای با عنوان «آمریکا در میل به توافق جدی نیست» چنین نوشت: عمان همواره در بسیاری از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش حکیمانه و خیرخواهانه ای داشته است لذا اعتماد متقابل بین دو کشور وجود دارد. منطقه و دنیا به ایفای این نقش خردمندانه و خیرخوانه عمان نیازمند است، عمان در توسعه و بهبود روابط بین کشورهای منطقه از جمله از سرگیری روابط ایران و عربستان عمان نقش موثری ایفا کرده است، در بحث عربستان سه جلسه مذاکرات در عمان برگزار شده و اغراق نیست که بگویم در کنار مذاکرات بغداد و در نهایت در پکن، پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شده است قش عمان در بهبود روابط ایران و بحرین خیرخوانه بود، در همین راستا تیم فنی و کارشناسی از وزارت امورخارجه کشورمان به منامه برای بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران عزیمت کرد، سپس هیات پارلمانی ایران برای شرکت در اجلاس IPU به بحرین رفت. در چارچوب سیاست همسایگی دولت ایران و اولویت روابط با همسایگان انتظار داریم که روابطمان با کشورهای منطقه به سمت اعتا و ارتقاء پیش رود. توسعه روابط اقتصادی به عنوان یک اولویت برای ما مطرح است، ما روابط سیاسی ممتازی با عمان داریم هرچند روابط اقتصادی هم پایه مناسبات سیاسی رشد نکرده است اما در این مدت حجم مبادلات تجاری ما سه برابر رشد کرده است و از مبلغ حدود 680 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار رسیده است البته ظرفیت ها به مراتب بیشتر است.
قدس: احسان موحدیان در یادداشتی با عنوان «متنوع سازی کریدورهای ترانزیتی را جدی بگیریم» این گونه نوشت: پیشرفت همزمان مـذاکـرات فنی و مالی با روسیه بـرای ساخت راه آهــن رشـت-آسـتـارا در سـال جدید، تحقق وعده احداث یکی از مهم ترین پروژه های مؤثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب و ادامـه دهنده راه آهــن قزوین - رشت اسـت را پـررنـگ تـر کــرده اســت. بـراسـاس نظر کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت چهار سـال و در بدبینانه ترین حالت تا 15 سـال به نتیجه رسیدن راه آهــن رشت -آستارا زمان بر خواهد بود. علاوه بر این مسائل زیست محیطی جنگل های هیرکانی نیز مطرح است. ساخت این خط ریلی برای جنگل های هیرکانی مضر اســت؛ زیــرا مـوجـب قطع قـریـب بـه 100 هـزار درخت مثمر و به خطر افتادن امنیت غذایی و مشکلاتی برای کشاورزان خواهد شد.