به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد بذرپاش با تاکید بر اینکه زنجیره کریدوری شمال-جنوب در دولت سیزدهم تکمیل میشود، اظهار کرد: در کنار تکمیل راهآهن رشت- آستارا تکمیل ظرفیت های بندری نیز در برنامه بوده و مقرر است از مسیر دریا به دریا اتصال با زنجیره کریدوری کامل شود.
وی با اشاره به اینکه توافقنامه ایران و روسیه برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار میرود، اظهار کرد: کریدور شمال- جنوب کبهعنوان راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند، میتواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
وی با تاکید بر اینکه تکمیل این کریدور میتواند درآمد خوبی را از محل ترانزیت نصیب ایران کند بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست رود، افزود: سالهاست درباره به تکمیل کریدورها صحبت میشود و در مقطعی نیز کارهایی انجام شد. اما در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویتهای اصلی ریاستجمهور بود و از زمانی که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم، سرعت بیشتری گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اوایل راهاندازی خطآهن رشت-آستارا ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابه جایی کالا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: با تکمیل این کریدور، خلیجفارس و دریای عمان که به آبهای آزاد راه دارند با ریل و جاده به دریای شمال و دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر متصل میشوند.
به گزارش تسنیم، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه درباره مشخصات فنی خطآهن رشت-آستارا گفته است: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت ۲ خطه در قالب راهآهن قزوین-رشت- بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریلگذاری است.
منجمی با اعلام اینکه خطآهن رشت-آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد گفت: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است. بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگلها از جمله جنگل گیسوم وارد میشود.
وی تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
وی بیان کرد: خطآهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد، در سال دوم ۵۰ درصد و در سال سوم (سال۱۴۰۵) و پایانی باید ۲۵ درصد باقی مانده به اتمام برسد.