به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: منظور ساماندهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، سامانهای مشترک با راهداری طراحی و راهاندازی شده است که براساس اطلاعات این سامانه، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر شده و مبدا، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان مشخص میشود و بر همین اساس سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ میشود.
او تأکید کرد: پیش از این راهداری براساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی مشخص کرده و رانندگان با کارت اضطراری موجود در جایگاههای عرضه سوخت را دریافت میکردند، اما دریافت مبالغ اضافی، سبب ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتیها شده بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: در زمان خروج این کارتها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد و دوباره ۱۲ ساعت بعد، برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهد گرفت.
صادقی با اشاره به اینکه چالشهای توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی، پیش از این در سفر رئیسجمهوری به کشورهای همسایه مطرح شده بود، گفت: اجرای پایلوت این طرح با در نظر گرفتن تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری برای رصد ناوگان و برآورد میزان سوخت موردنیاز در اختیار راهداری قرار گرفته است و این امکان را داریم تا ۱۵ هزار کارت سوخت را در اختیار راهداری قرار دهیم.
او تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: با شروع آزمایشی این طرح، مقدار رضایت در میان ناوگان بسیار بیشتر شده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور از بومیسازی دستگاههای کارتخوان با همکاری شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۰ جایگاه از کارتخوانهای تولید داخل استفاده شده است. کویرهنگام یزد، شرکت رهام، شرکت آرکامهر و شرکت ایرانکیش از جمله شرکتهایی هستند که در این حوزه ورود کردهاند و با هماهنگی شرکت پخش، این دستگاه در کشور بومیسازی شده است.
صادقی با اشاره به تأیید دستگاه کارتخوان تولید داخلی از سوی پدافند غیرعامل گفت: آزمون جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و امضای قرارداد برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کارتخوان انجام شده است و هماکنون ۶ شرکت آمادگی ساخت کارتخوان سامانه هوشمند سوخت را دارند.
او با اشاره به اینکه بسیاری از کارتخوانها متأسفانه با ورود اجسام خارجی مختلف به کارتخوان خراب میشود، گفت: اگرچه آمار خرابی با راهاندازی کارگاههای تعمیرات به کمتر از پنج درصد رسیده، لازم است فرهنگسازی لازم در این باره انجام شود.