به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرداخت یارانه سوخت به شرکتهای هواپیمایی داخلی امری غیر عادلانه به شمار می آید زیرا شرکت های هواپیمایی بخش عمده ای از سوخت مسیر رفت و برگشت به خارج از کشور را از ایران با خود حمل می کنند و مسافران از فرودگاهای مقاصدی مانند دوبی به استانبول از یارانه سنگین ۵ الی ۱۰ میلیون تومانی برای سفرخود به مقصد ایران بهرمند می شوند که این امر با تخصیص سوخت ۶۰۰ تومانی به پروازهای دوبی و امثالهم صورت پذیرفته و اساسا مزیت نسبی در گردشگری داخلی از بین رفته است.
در فضای موجود مسئلهای چون سوخت هواپیما مغفول مانده است. در واقع به مرور زمان مشکلی که در موارد سوبسیتدار ایجاد شد، در مورد این سوخت نیز ظاهر خواهد شد. بر اساس آمار سالانه ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت به هواپیماها تخصیص داده می شود در صورتی که این یارانه به شرکتهای هواپیمایی از جیب ۹۸ در صد از جمعیت ایران برای استفاده ۴درصد از جمعیت مرفه ایران از سوبسیت متعلق به حمل و نقل هوایی عمومی پرداخت شده است.
تصور رایج در میان عموم سیاستمداران و سیاستگذاران کشور این بوده است که قطعکردن یارانه هواپیما امری غیر منطقی است و یک عقب رفت اقتصادی به شمار میآید در صورتیکه در پاسخ باید گفت که اصلا اینگونه نیست. طبیعی است که پرداخت و تخصیص سوخت یارانهای که به سوخت هواپیما پرداخت میشود میبایست جهت تسهیل در زمینههای کشاورزی، کار آفرینی و کمک به زیر ساختها و صنعت گردشگری انجام پذیرد ولی متاسفانه این امر مغفول مانده و تا به حال صورت پذیرفته است.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره میزان منطقی بودن اعطای یارانه سوخت به هواپیماها گفت: برای اعطای سوخت یارانه ای پنهان به هواپیماها سالانه حدود ۱.۲ دهم میلیارد دلار هزینه می شود در صورتی که ۴ درصد اقشار مرفه از این یارانه برخوردار می شوند.
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این حدود ۵۰ درصد این سوخت صرف سفرهای خارجی و ورود اتبااع خارجی به کشور می شود که در واقع خروج سرمایه ملی و ارز از کشور و از جیب مردم است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ضرورتی به اعطای یارانه پنهان سوخت به هواپیماها نیست، بیان کرد: باید سوخت هواپیماها به قیمت انرژی در بازار جهانی به آنها عرضه شود و از سوی دیگر نظارت لازم انجام شود تا فضای رقابت بین شرکت های هواپیمایی ارائه دهنده خدمات به وجود بیاید.
حاجی دلیگانی گفت: در واقع باید شرایطی فراهم شود که قیمت استفاده از هواپیما برای تمام مردم عادلانه باشد. در اختیارات دولت این موضوع قرار دارد که یارانه سوخت هواپیما را خودش حذف کند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: اما مسئله بعد نحوه هزینه کرد این یارانه است که باید مطابق با آنچه در قانون تعیین شده عمل و هزینه شود.