نسبت سالن های سینما به فروش فیلم ها

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «چه عواملی باعث خواهد شد که شما به تماشای یک فیلم در سینما بنشینید؟» اساسا این سوالی است که تماشاگران مختلف سینما به آن ممکن است جواب های متفاوتی دهند؛ برخی نام و رزومه کارگردان را از عوامل اصلی برای دیدن یک فیلم عنوان می کنند و با دیدن نام یک کارگردان اولی و یا غیر آشنا، تصمیمی برای تماشا نمی گیرند.

دیدن اسامی «بازیگران» از دیگر عواملی است که برخی تماشاگران فیلمی را برای دیدن انتخاب می کنند؛ برخی عاشق بازی فلان بازیگر آقا و یا خانم هستند و برایشان فرقی نمی کند که کارگردان و یا سایر عوامل فیلم چه کسانی هستند و صرفا برای دیدن بازیگر مورد علاقه شان حاضراند بلیت این فیلم را خریداری کرده و به تماشای فیلم بنشینند.

اما گاهی نه کارگردان، نه بازیگر خاصی و نه حتی عوامل یک فیلم برای شما اهمیت چندانی ندارد و صرفا دیدن آنونس و یا تبلیغات تصویری فیلم باعث می شود تا شما به این نتیجه برسید که باید این فیلم را تماشا کنید؛ علاوه بر تبلیغات در بسیاری مواقع شما ممکن است به نظر دوستان فیلم باز خود اعتماد کرده و بر اساس تجریه دیدن آنها، اقدام به خرید بلیت یک فیلم کنید و اساسا تبلیغات چهره به چهره تاثیرات فراوانی در دیدن شدن یک فیلم دارد.

برخی از افراد هم ژانر فیلم برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و مثلا ترجیح می دهند تا صرفا به تماشای فیلم های کمدی و طنز بنشینند و یا عاشق دیدن فیلم های اکشن و یا ترستاک هستند و اصل انتخاب آنها برای تماشای یک اثر سینمایی، «ژانر» یک فیلم است.

اما طیف دیگری از تماشاگران سینما هم هستند که اساسا هیچ کدام از عوامل ذکر شده را دلیلی بر رفتن خود به سینما نمی بینند؛ آنها معمولا برایشان فرقی نمی کند که چه فیلم یبر پرده سینماها باشد و سینما را برای تفریح، وقت گذرانی و دورهمی خانوادگی و یا دوستانه انتخاب می کنند. آنها به سینما م یروند و هر فیلمی که روی پرده باشد را به تماشا می نشینند. اینجاست که نقش «پخش کننده» های سینمایی پر رنگ می شود و اساسا هر پخش کننده ای که بتواند سالن های بیشتری برای فیلم مورد نظر خود بگیرد، این امکان را برای فیلم خود بوجود آورده که تماشاگران قشر آخر را مشتری فیلم خود کنند.

در جدول زیر یازده فیلم پرفروش روی پرده سینما و سالن هایی که به آنها در سراسر کشور اختصاص داده شده، به علاوه نام کارگردان و بازیگران مطرح آنها و ژانر فیلم آورده شده تا میزان فروش فیلم ها را بر اساس آنها سنجیده باشیم.

 

ردیف

فیلم

کارگردان

بازیگران چهره

ژانر

تعداد سالن

فروش فیلم

۱

فسیل

کریم امینی

بهرام افشاری- الناز حبیبی

کمدی

۵۷۲ ۱۷۳ میلیارد

۲

سه کام حبس

سامان سالور

محسن تنابنده- پریناز ایزدیار

اجتماعی

۳۶۱ ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون

۳

آهنگ دونفره

آرزو ارزانش

احمد مهران فر- فرزاد فرزین

موزیکال

۴۲۸ ۱۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون

۴

عروس خیابان فرشته

مهدی خسروی

پوریا پورسرخ- مهراه شریفی نیا

اجتماعی

۳۷۶ ۱۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون

۵

غریب

محمد حسین لطیفی

بابک حمیدیان- پردیس پورعابدینی

دفاع مقدسی

۴۴۱ ۱۰ میلیارد

۶

جنگ جهانی سوم

هومن سیدی

محسن تنابنده

اجتماعی

۲۴۶ ۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون

۷

شهر هرت

کریم امینی

پژمان جمشیدی

کمدی

۳۰۰ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون

۸

دسته دختران

منیر قیدی

نیکی کریمی- پانته آ پناهی ها

دفاع مقدسی

۳۰۸ ۴ میلیارد

۹

بابا سیبیلو

ادوین خاچیکیان

رضا شفیعی جم- بهاره رهنما

کودک

۳۱۹ ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون

۱۰

یقه سفیدها

شهرام مسلخی

لیلا اوتادی- مهدی هاشمی

اجتماعی

۲۴۴ ۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون

۱۱

کت چرمی

حسین میرزا محمدی

جواد عزتی

اجتماعی

۱۹۶ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
«چه عواملی باعث خواهد شد که شما به تماشای یک فیلم در سینما بنشینید؟» اساسا این سوالی است که تماشاگران مختلف سینما به آن ممکن است جواب های متفاوتی دهند. در این گزارش به این سوال پاسخ داده ایم.