به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با فیلتر شدن پیامرسانهای خارجی، استفاده از پیامرسانهای داخلی رونق یافته و به همین دلیل، کلاهبرداران به سمت پیامرسانهای ایرانی روی آوردهاند و این امر منجر به افزایش چشمگیر جرایم کلاهبرداری در پیامرسانهای داخلی شده است.
ازچند وقت پیش تاکنون، متعاقباً شاهد ارسال پیامکهای مخرب از سوی کلاهبرداران بودهایم که از این روش استفاده کرده و مبالغ قابل توجهی را از مردم به اختیار خود درآوردهاند. اما در حال حاضر، این کلاهبرداران پا را فراتر گذاشته و از طریق پلتفرمهای ایرانی جیب مردم را خالی میکنند.
همانطور که برخی از کاربران گزارش کردهاند، پیامهایی از اکانتهای جعلی در پیامرسانهای بومی به آنها ارسال میشود که آنها را به سوی صفحات جعلی درگاههای بانکی هدایت میکند.
این موضوع در واقع از قضیه قدیمی سیم کارتهای جعلی نشأت میگیرد که تاکنون باعث خالی شدن حسابهای هزاران شهروند شده است. در گذشته، کلاهبرداران از سیم کارتهای بدون هویت یا حتی با هک کردن گوشی، با استفاده از بدافزارها پیامکهایی را برای مردم ارسال میکردند.
این روش همچنان ادامه دارد و محتوای پیامکهای ارسال شده بهگونهای است که شهروندان به دلیل کنجکاوی، لینک ارسال شده در پیامک را لمس میکنند. به این ترتیب، فرایند فیشینگ با ورود به یک وبسایت جعلی آغاز میشود.
اقدامات لازم پیامرسانها برای مقابله با حملات فیشینگ/ ضرورت افزایش اطلاعرسانی
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این باره اظهار داشت: در حال حاضر یک سری از کلاهبرداری ها که بیشتر مردم را گرفتار می کند ارسال لینک هایی است که با کلیک در آن لینک ها، یک اپلیکشینی رو گوشی نصب خواهد شد که از طریق آن می توانند به مخاطبین دسترسی پیدا کنند و به همین شکل سلسله مراتب امکان آلوده شدن گوشی های دیگر وجود دارد و در واقع یک ویروس است که از طریق آن می توانند با اکانت جعلی حساب بانکی فرد را خالی کنند.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش اطلاعرسانی درباره جرایم کلاهبرداری در پیامرسانهای داخلی، گفت: به مردم توصیه می شود تا به هر پیامی که برایشان ارسال می شود اعتماد نکنند و همچنین دقت در تشخیص پیامهایی که از طرف نهادهایی با تیک آبی ارسال میشوند، بسیار ضروری است.
وی افزود: به پیامرسانها ابلاغ شده است که اقدامات لازم را برای مقابله با حملات فیشینگ انجام دهند. با این حال، تعداد زیادی از کاربران در پیامرسانهای داخلی وجود دارند که یکتای آن ها بیش از 40 میلیون نفر شده است. این امکان برای کاربران وجود دارد که بخشی از مسئولیت بر عهده سازوکار فنی پیامرسان باشد و بخشی دیگر نیز با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به عمومیت است تا مردم با هر پیامی که برایشان دریافت میشود، به ویژه در قالب پیامک، اعتماد نکنند.
زارع پور با بیان اینکه لازم است آگاهی عمومی در این زمینه افزایش یابد، عنوان کرد: مسئولین در پلیس فتا این موضوع را دنبال می کنند و همچنین رسانههای مکتوب، دیجیتال و صدا و سیما باید تبلیغات لازم را صورت دهند تا مردم به پیامهای مشکوک توجه نکنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر، پنجره خدمات ملی هوشمند در حال تبدیل شدن به تنها کانال ارتباطی مردم با دولت است، به طوری که تمامی امور مربوط به دولت و مردم از طریق این پنجره خدماتی انجام میشود.
به گزارش دانا؛ مواجهه با کلاهبرداران و سارقان آنلاین قبلاً در تلگرام و واتساپ بسیار سخت بود، اما اکنون اطلاعرسانیهای صورت گرفته توسط نهادهای مسئول درباره پیامکهای فیشینگ، مردم را به طور قابل توجهی آگاه ساخته است. با این حال، کلاهبرداران حالا از روشهای جدیدی برای فریب کاربران استفاده میکنند، از جمله مخفی کردن شماره موبایل خود و استفاده از عناوین جعلی برای اکانتهای خود. این روش باعث میشود تا کاربران پس از کلیک روی لینک مشکوک، به دام کلاهبرداران بیفتند. آنها وارد صفحهای میشوند که درخواست میکند مبلغ ناچیزی را از طریق یک درگاه بانکی جعلی واریز کنند. در همان لحظه، کلاهبرداران اقدام به خالی کردن حساب بانکی کاربر میکنند.
با توجه به تهدید جدی کلاهبرداری در پیامرسانهای داخلی، لازم است پلتفرمهای بومی تلاش بیشتری را برای مقابله با این مشکل انجام دهند. علاوه بر شناسایی و مسدود کردن اکانتهای جعلی، ضروری است که شماره تلفنهایی که برای ساخت این اکانتها استفاده میشود، به مراجع مربوطه اعلام شود تا از سوءاستفادههای کلاهبرداران جلوگیری شود. علاوه بر این، پیامرسانهای بومی باید مسیرهایی را برای گزارش این نوع فعالیتها و بستن حسابهای کلاهبرداران فراهم کنند. این اقدامات میتواند به افزایش امنیت آنلاین کاربران و جلوگیری از جرایم کلاهبرداری در پیامرسانهای داخلی کمک کند.