تبیین زحمات و تجلیل از دست‌اندرکاران راهیان نور/ ناگفته‌های دفاع مقدس در راهیان نور گفته می‌شود

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تجلیل از متصدیان و راهیان نور کل کشور و افتتاحیه راهیان نور شمال غرب کشور به مناسبت سالروز آزادسازی شهر مهران امروز یکشنبه، ‌ ۱۱ تیر در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین با نام همایش تجلی اخلاص برگزار شد.

سردار سید قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین به‌عنوان اولین سخنران در این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار و گرامیداشت شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج از حامیان راهیان نور و راهیان پیشرفت هستند. قطعاً دشمن را در جنگ ترکیبی هم شکست می‌دهیم و در این راستا راهیان نور پرشور مسیر خود را ادامه داده است.

گزارش تصویری/ همایش (تجلی اخلاص) سازمان بسیج

وی ادامه داد: راهیان نور، امتداد یاد شهداست و باید این مسیر را پرتوان ادامه داد. راهیان نور نه‌تنها مشتاقان این راه، بلکه کج‌ رفتگان را به راه راست هدایت می‌کند.

سردار قریشی با اشاره به نیاز امروز به بهره‌مندی از این ساحت معنوی، گفت: باید شاهد وسیع‌تر و گسترده‌تر شدن این سفره الهی باشیم. خداوند این توفیق را بدهد که  جزء جیره‌خواران سفره امام و شهدا باشیم.

گزارش دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج از فعالیت‌های این قرارگاه

سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در این همایش بیان کرد: هشت جلسه قرارگاه مرکزی راهیان نور تشکیل شد و تدابیر سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه را نیز در برنامه‌ریزی و اجرای این حرکت عظیم لحاظ کردیم و ستاد پشتیبانی از راهیان نور در استان‌ها فعال شد.

وی ادامه داد: نیروی هوافضای سپاه در برپایی اردوهای نخبگان راهیان نور و راهیان پیشرفت اقدامات خوبی در راستای کیفی‌سازی این حرکت نورانی انجام داد که می‌توان به اجرای ۳٠٠ نمایش فرهنگی و رزمی در قرارگاه‌های راهیان نور در استان‌ها اشاره کرد. بیش از ۶ هزار و ۷٠٠ روحانی مبلغ را در کاروان‌های راهیان نور حضور داشتند.

دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج با بیان اینکه  ۱۱٠ هزار خادم سازماندهی شده در قرارگاه مرکزی داریم گفت: طی پنج سال این ظرفیت را پنج برابر خواهیم کرد. مشکل زیرساختی در مناطق عملیاتی جنوب کشور در بحث راهیان نور نداریم و اقدامات خوبی دراین‌رابطه صورت‌گرفته است.

سردار سوری با اشاره به فعال‌شدن قرارگاه رسانه‌ای در مناطق عملیاتی جنوب و غرب و شمال غرب،  تصریح کرد:  برنامه‌های خوبی دراین‌رابطه اجرا شده است. سال گذشته در نهایت یک میلیون نفر به این مناطق اعزام شدند.

ناگفته‌های جنگ در راهیان نور دریایی گفته می‌شود

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این نشست بیان کرد: ما کار خود را در نیروی دریایی سپاه از سال ۱۳۸۲ با یادمان‌های دریایی شهدا شروع کردیم و از سال ۱۳۹۰ راهیان نور خلیج‌فارس را تشکیل دادیم تا اتفاقاتی که در دریا صورت‌گرفته بود را روایت کنیم. در طول سال ما راهیان ویژه را در جزایر نازعات شروع کردیم. نیروی دریایی سپاه ۸۰۵ شهید را هدیه انقلاب اسلامی ایران کرد و شهدای ما تودهنی بزرگی به استکبار جهانی زدند و این از عنایت الهی است.

وی ادامه داد: دست ما در زمان جنگ خالی بود و سلاحی نداشتیم؛ اما با عنایت خدا شش سیلی محکم را به گوش آمریکایی‌ها نواختیم. ما در یک جنگ نابرابر در یک سال و نیم درگیری نابرابر با دشمن، ۹ نفر از ما شهید شدند. جوانان باید با دریا و رشادت‌ها آشنا شوند.

سردار تنگسیری اظهار کرد: ایران کشور دریایی است و باید امکانات موجود در دریا را معرفی کرد؛ چراکه دریا یک امکان بزرگ و راهبرد است. ۹۰درصد تجارت کشور از دریا انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر ناو و موشک نباشد معیشتی وجود ندارد. آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس صف کشیدند؛ اما ذلیلانه از مواضع خود عقب‌نشینی کردند. ما جزایر متعدد مهمی داریم که باید با آنها آشنا شویم و آنها را معرفی کنیم. جزیره تنب‌بزرگ دقیقاً در مدخل ورودی تنگه هرمز واقع شده است؛ اگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این جزیره معرفی نشود اهمیت آنها فهمیده نخواهد شد.

شناخت ظرفیت‌های دریایی کشور ثمره راهیان نور است

سردار تنگسیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران عمیق‌ترین آب راه‌ها را در خلیج‌فارس دارد بیان کرد: هر کشتی خارجی برای عبور از خلیج‌فارس ناچار است که از آبراه‌های ما بگذرد و آب بین‌المللی در خلیج‌فارس وجود ندارد. آمریکایی‌ها به‌دروغ می‌گویند که ما در خلیج‌فارس در آب‌های بین‌المللی هستیم.

وی افزود: منابع نفتی موجود در خلیج‌فارس برای ما و همسایگان ماست. باید سینه‌به‌سینه جوانمردی‌ها را در خلیج‌فارس روایت کرد. ما در نبرد نابرابر با دشمن پیروز هستیم؛ زیرا خداوند به ما وعده داده است.

راهیان نور به گفته مقام معظم رهبری یک فناوری است

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سخنران بعدی در این نشست بیان کرد: نظام آموزشی ما به شدن نیازمند روش‌های نوین تربیتی است. فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی آموزش غیررسمی ما را از آن خودکرده است. محیط‌های آموزشی جای خود را به محیط‌های رفاقتی داده است.

وی ادامه داد: راهیان نور به گفته مقام معظم رهبری یک فناوری است و این فناوری باید در مقابل فناوری فضای مجازی قرار بگیرد. این فناوری امروز نجات‌بخش جوانان ایرانی است و باید جدی گرفته شود.

طهرانچی تأکید کرد: راهیان نور القای محبت خدا به فرزندان ماست و مخاطبان با حضور در یادمان‌ها به خودسازی می‌رسند. راهیان نور بدیل ندارد و باید این کلاس درس را برای حضور جوانان آسان کرد. راهیان نور مکتب عشق است و درس‌آموزان این مکتب راه نجات را می‌یابند.

راهیان نور بدیل ندارد

سردار مجتبی باستان، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور در این مراسم بیان کرد: الگوهای راهیان نور به‌مثابه نرم‌افزاری است که می‌تواند به حیات طیبه کمک کند‌. حیات طیبه هدف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است و راهیان نور زمینه‌ساز تحقق این هدف است تا نوجوانی تربیت شود که دارای ویژگی‌های تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین و آموزش‌وپرورش اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت را برنامه‌ریزی کرد و تاکنون بیش از چهارصد هزار دانش‌آموز را به یادمان‌های شهدا اعزام کرده است. راهیان نور در تمام طول سال برگزار می‌شود و تعطیل نمی‌شود و از این ظرفیت می‌توان برای تربیت استفاده کرد.

سردار باستان افزود: محوری‌ترین بحث در سال گذشته در اردوهای راهیان نور تمرکز بر نشاط و امیدآفرینی بود. برای کیفی‌سازی اردوها باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا راهیان نور هرچه بیشتر موردتوجه قرار گیرد و با کمک و همکاری هم بتوانیم در تربیت نسلی در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و انقلاب اسلامی ایران اقدام کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به همه دست‌اندرکاران خسته نباشید گفت

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم بیان کرد: تلاقی ایام عید غدیر با برگزاری این مراسم اتفاق مبارکی است. راهیان نور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در امتداد راه پیامبر اسلام (ص) است. اگر افرادی که در غدیر خم حضور داشتند و رسالت خود را عمل کرده بودند و اتفاقات رخ‌داده را روایت می‌کردند امروز شاهد جهان دیگری بودیم و مسیر بشریت متفاوت بود و ۱۴۰۰ سال تلخ‌کامی به بشریت انتقال یافت.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) راه رسیدن به نور را به امت نشان دادند و راهیان نور تداوم همان مسیر است. انقلاب اسلامی به‌عنوان عصر جدیدی از تاریخ اسلام و به‌منظور راهی که پیمودن آن به صلح و آزادی منتهی می‌شود باید موردتوجه باشد و امروز باید با فناوری راهیان نور و راهیان پیشرفت تجربه گران‌سنگ که در دهه‌های اخیر کسب کردیم را به نسل جدید و ملت ایران منتقل کنیم.

سردار سلیمانی افزود: باید با گسترش راهیان نور و راهیان پیشرفت که مستلزم فراهم‌کردن زیرساخت است و ارزان‌سازی این اردوها زمینه حضور مردم را فراهم کنیم. در استان‌های میزبان ظرفیت‌های خوبی تدارک‌دیده‌شده که باید تداوم داشته باشد تا کیفیت بهتری را در راهیان نور شاهد باشیم و سبب تعمیق فهم افراد از این حرکت فرهنگی شود.

لازم به ذکر است در انتهای این مراسم از متصدیان راهیان نور کل کشور از جمله استانداران استان‌های مبدأ و مقصد و فرماندهان سپاه‌های استانی و حلال احمد و سایر فعالان در این رویداد تجلیل شد.



 

سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش «تجلی اخلاص» از دست‌اندرکاران این رویداد بزرگ تجلیل کرده و به انها دست‌مریزاد و خسته نباشید گفت.