فرار مالیاتی پزشکان همچنان گریبان‌گیر بیماران/ پول نقد یا کارت به کارت!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری عصرهامون، مطابق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

پزشکان و فعالان در حرفه و فنون پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیستند و موظف‌اند برای تمامی درآمدهای خود مالیات بپردازند.
 
نکته قابل‌توجه این است که پزشکان، فارغ از اینکه به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات‌بردرآمد هستند.
 
درآمد این قشر از جامعه بر اساس نوع تخصص و مراجعه بیماران متغیر است به همین دلیل در آمد پزشکان در ایران نامعین است که این امر به یکی از چالش‌های سازمان امور مالیاتی تبدیل شده است.
 
بر همین اساس سازمان امور مالیاتی کشور برای ساماندهی امور مالی این قشر از جامعه الزام استفاده از دستگاه پوز را قرارداد که از طریق بررسی گردش حساب پزشکان می‌توانند تخمینی از درآمد آن‌ها داشته باشند و میزان مالیات آن‌ها را محاسبه کنند.
 
اما این امر نه‌تنها پزشکان را موظف به استفاده از دستگاه پوز کرد، بلکه باعث شد تا در برخی مطب‌ها به بهانه «کارت‌خوان خراب است» و یا «کارت‌خوان نداریم» هزینه ویزیت و درمان بیماران به‌صورت نقدی دریافت شود.
 
متأسفانه، نبود دستگاه کارت‌خوان و یا خرابی آن، یکی از شگردها و ترفندهای پزشکان است که موجب نارضایتی مردم شده و بیماران هنگام مراجعه به پزشکان علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری سرگردان خیابان‌ها برای یافتن عابربانک‌ها جهت تهیه پول نقد هستند.
 
 عدم استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان در سیستان و بلوچستان بارها تذکر داده شده؛ اما باز هم این تخلف مشاهده می‌شود و کارت‌خوان به وسیله‌ای دکوری در این مطب‌ها تبدیل شده است.


 استفاده از کارت‌خوان الزامی است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به دریافت وجه نقد از بیماران در مطب‌ها گلایه و بیان کرده بود گفت: در نشستی که با وزیر و معاونان وزارت بهداشت داشتیم نسبت به این موضوع گلایه و تأکید کردیم که بر اساس قانون تمامی پزشکان باید از کارت‌خوان استفاده کنند.
 
حسینعلی شهریاری با بیان اینکه پزشکان نباید مردم را برای تهیه وجه نقد سرگردان کنند، گفته بود: بسیاری از پزشکان دراین‌رابطه همکاری لازم را داشته‌اند؛ اما برخی پزشکان مانند سایر مشاغل فرار مالیاتی دارند که می‌طلبد برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی، نظارت‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه افزایش یابد.
 
شهریاری با یادآوری اینکه سازمان امور مالیاتی متولی رسیدگی به فرار مالیاتی است، ادامه داد: مراکز درمانی و پزشکان نباید از مردم تقاضای پول نقد یا کارت به کارت کردن داشته باشند و وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی باید نظارت دقیقی بر این امر داشته باشند البته کمبود نیرو یکی از مشکلات جدی وزارت بهداشت است و سازمان اداری و استخدامی اجازه استخدام نیرو را نمی‌دهد.
 
در کنار رصد‌های بانکی و بررسی حساب‌های بانکی مشکوک از سوی سازمان مالیاتی، سامانه سوت‌زنی نیز برای اعلام گزارش‌های فرار مالیاتی و عدم استفاده از کارت‌خوان و تخلف‌های مالیاتی فعال شده است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت‌زنی»، گزارش‌های خود را ارسال کنند و از پاداش ویژه آن که تا یک درصد مبلغ مالیات قطعی وصول شده خواهد بود، بهره‌مند شوند.
 
داود منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ۲۴ آبان‌ماه سال گذشته عنوان کرده بود: بخش زیادی از گزارش‌ها مردمی در خصوص عدم استفاده صاحبان مشاغل از دستگاه کارت‌خوان به سامانه سوت‌زنی سازمان ارسال شده که بیش از نیمی از این گزارش‌ها مربوط به عدم استفاده پزشکان و دندانپزشکان از دستگاه کارت‌خوان بوده است.
 
منظور گفته بود: پس از بررسی میدانی و سایر اقدامات قانونی مثل بررسی تراکنش‌های بانکی و محرز شدن فرار مالیاتی، برای هزار و ۷۸۶ پزشک متخلف پیامک ارسال شده و هشدارهای لازم در خصوص عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان به آنان اعلام شده است.
 
حال باید دید که متولیان امر چه تصمیماتی برای برخی از پزشکان که با شگردهای مختلف اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند دارد؟

عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان معضلی که بیماران را برای تهیه وجه نقد سرگردان کرده است.