دانشکده داروسازی و طب سنتی، مصوبه‌ای زمین مانده از سفر رئیس جمهور به قزوین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین؛ قزوین ظرفیت‌های مناسبی را در حوزه طب سنتی و داروسازی به خود اختصاص می‌دهد، وجود همین ظرفیت‌‌ها کانون توجه مسئولان کشوری و استانی بوده است.

موضوع ساخت دانشکده داروسازی و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است، از سالیان گذشته مطرح شده اما اجرای پروژه با پیشرفت لاک‌پشتی همراه است.

علی رغم پیگیری‌های متعدد موضوع راه‌اندازی دانشکده داروسازی در قزوین به دلیل عدم همراهی برخی دولت‌مردان و وزرا در دوره‌های پیشین به نتیجه‌ای نرسید و بعد از مدتی وقفه و با شروع دوره جدید پیگیری، مجوز و راه‌اندازی دانشکده داروسازی جزو پروژه‌های اولویت‌دار قرار گرفت.

با وجود تلاش رئیس دانشگاه علوم پزشکی، تیم اجرایی استان و تأکید نماینده مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان، پروژه دانشکده داروسازی و طب سنتی، همچنان ناتمام مانده است.

فاطمه محمدبیگی در این خصوص گفت؛ با اشاره به آخرین وضعیت تأسیس دانشکده داروسازی در استان قزوین اظهار می‌کند: باتوجه به فعالیت تعداد قابل توجهی از شرکت‌های داروسازی، آرایشی، بهداشتی و صنایع غذایی در استان قزوین لازم بود دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت در حوزه نظارت، کنترل کیفیت و تجهیزات آزمایشگاهی ورود کرده و آزمایش‌های کیفی را انجام دهد که این مهم به دلیل فقدان دانشکده داروسازی تاکنون به شکل ویژه اجرا نشده است.

وی با اذعان به اینکه اهداف مهمی در تأسیس دانشکده داروسازی دنبال می‌شود، می‌افزاید: ارتقاء سطح علمی و دانش استان به لحاظ تکمیل رشته‌های علوم پزشکی و مجاورت قزوین به مراکز جمعیتی و پایتخت و درخواست متقاضیان در زمینه داروسازی از یک سو و وجود صنایع مختلف و ارتقاء سطح دانشگاه علوم پزشکی از سوی دیگر از جمله این اهداف است تا به واسطه آن ارتقاء پژوهش‌های دانش‌بنیان و حمایت از صنایع مربوطه، تکمیل زنجیره علم و فناوری در زمینه تولیدات مرتبط با داروسازی و تربیت نیروهای متخصص محقق شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان می‌کند: پیگیری‌های ویژه برای راه‌اندازی دانشکده داروسازی در مجموعه داشگاه علوم پزشکی انجام شده که به دلیل تهیه دستگاه‌های مورد نیاز و تجهیزات آزمایشگاهی مراحل به کندی پیش می‌‎رود و تا به امروز این دستگاه‌ها به ارزش 10 میلیارد تومان خریداری شده است.

محمدبیگی تصریح می‌کند: 20 میلیارد تومان دیگر برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی دانشکده داروسازی نیاز داریم که در حال رایزنی برای تأمین منابع آن هستیم؛ موافقت اولیه برای ایجاد مرکز تحقیقات علوم دارویی و محصولات سلامت محور انجام می‌شود تا بتواند به غنای مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی این موضوع بیافزاید.

تکمیل تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأسیس دانشکده داروسازی

وی ابراز می‌کند: ساختمان 6 طبقه برای دانشکده داروسازی در حال ساخت بوده که به دلیل کمبود بودجه مراحل تکمیل آن به کندی پیش می‌رود و به بودجه‌های استانی و ملی نیاز مبرم دارد؛ در صورت تکمیل می‌توانستیم در سال جاری پذیرش دانشجو داشته باشیم و امیدواریم در سال تحصیلی 1402- 1403 موفق به جذب دانشجو از واحد بین‌الملل این دانشگاه شویم.

 این مسئول اذعان می‌کند: دانشگاه با منابع ارزی اداره می‌شود و با راه‌اندازی دانشکده داروسازی شاهد رشد و توسعه علوم و فنون دارویی و فناوری‌های نوین در عرصه علوم دارویی و امنیت غذایی خواهیم بود و سطح علوم پزشکی و درجه آن ارتقاء یافته و از فرار نخبگان جلوگیری شده و سبب حفظ ذخیره نخبگانی در استان و کشور می‌شود.

محمدبیگی یادآور می‌شود: تعداد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی ایران با راه‌اندازی دانشکده داروسازی تکمیل می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سطح جدیدی از فعالیت‌ها وارد عرصه‌های فناوری‌های نوین خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: سرعت عمل در احداث پروژه و تکمیل تجهیزات و ساختمان پروژه در حال حاضر مهم است که انتظار می‌رود این امر به سرعت پیش رود؛ آورده اقتصادی، علمی، تکنولوژی و فناوری دانشکده به اندازه‌ای بالا است که می‌تواند هزینه‌های صرف شده را جبران کند.

جذب دانشجو در دانشکده داروسازی به محض تکمیل ساختمان آن

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابراز می‌کند: از دو دهه گذشته ساخت دانشکده داروسازی را به عنوان دغدغه در شورای برنامه‌ریزی استان در زمان استانداران مختلف و روسای دانشگاه علوم پزشکی مطرح کردیم اما هیچ کدام جامه عمل نپوشاندند و بنابراین به پیگیری آن در کمیسیون بهداشت و درمان تصمیم گرفتم.

محمدبیگی مطرح می‌‎کند: جلسات متعددی با مسئولان از جمله وزیر بهداشت، معاونان وزیر و ساختارهای مرتبط با دانشکده در سه سال گذشته برگزار شده و کارشناسان و تیم ارزیاب وزراتخانه را چندین بار دعوت کرده‌ایم؛ با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بودجه‌های مناسب تخصیص یافته از سوی وزارتخانه اختصاص توانستم گام‌های مناسبی برداریم.

وی در پایان می‌گوید: آماده پذیرش دانشجو در سال جاری بودیم که این امر محقق نشد، به محض تکمیل ساختمان دانشجویان را پذیرش خواهیم کرد.

به گزارش صبح قزوین؛ تحقق اعتبار 20 میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی دانشکده داروسازی می‌تواند شتاب بیشتری به راه‌اندازی دانشکده یاد شده دهد و قزوین را به ظرفیتی بی بدیل در کشور تبدیل کند که تحقق آن لازمه اهتمام ویژه مسئولان و متولیان امر است.

فاطمه سمیعی اظهار می‌کند: هنوز اعتباری برای تأسیس دانشکده داروسازی استان قزوین تخصیص نیافته و باید مجوز اصولی به منظور تحقق آن در مرحله نخست گرفته و ردیف‌های بودجه‌ای از وزارتخانه تعریف شود که أخذ مجوز در حال انجام است.

وی می‌گوید: پیرو آخرین گزارش، مجوز اصولی اولیه برای راه‌اندازی رشته داروسازی در بخش دانشجویان بین‌الملل أخذ شده و دارای دو سال اعتبار است؛ دانشگاه در این مدت نسبت به تأمین تجهیزات، فضا و تمام اعضای هیئت علمی مورد نیاز موظف است، چنین شرایطی به معنای انجام صدرصدی فعالیت‌ها در ابتدا نیست بلکه باید میزان قابل قبولی از آنها انجام شود.

 معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه می‌دهد: بعد از تأسیس رشته داروسازی، مراحل بعدی آن از جمله تشکیل دانشکده پیش می‌رود.

وی با اشاره به مبلغ پیشنهادی مبنی بر اختصاص 20 میلیارد تومان برای تأسیس دانشکده در سال‌های گذشته عنوان می‌کند: معیارهایی برای راه‌اندازی دانشکده و رشته داروسازی وجود دارد که این معیارها در قالب دارا بودن دانشکده به آزمایشگاه‌هایی تعریف می‌شود، میزان برآورد 20 میلیارد تومان بوده که هنوز در ردیف بودجه کشور لحاظ نشده است.

راه‌اندازی دانشکده داروسازی نیازمند طی کردن مراحل مختلف است

سمیعی می‌گوید: پروژه دو دانشکده داروسازی و طب سنتی در زمینه‌های مختلفی مطرح است و ما از جوانب مختلف آن را پیش می‌بریم.

این مسئول اذعان می‌گوید: در مرحله گذار و به صورت موقت فضای کلاسی و آزمایشگاه  در اختیار دانشجویان وجود دارد و به طور کلی ساختمان دو طبقه‌ای که قبلا ساختمان پردیس بود به دانشکده دارو اختصاص خواهد یافت، این ساختمان دوطبقه بوده و استانداردهای مناسب برای دانشکده دارو را دارد.

وی عنوان می‌کند: مرحله دوم شامل تجهیزات آزمایشگاهی است که در سال گذشته توانستیم تعدادی تجهیزات تأمین کنیم اما هنوز ردیف بودجه برای آنها تعریف نشده است؛ نیاز به تهیه تجهیزات همچنان وجود دارد زیرا با کمبود این بخش روبه‌رو هستیم.

نقشه راه در پذیرش دانشجو براساس تدبیر وزارتخانه است

سمیعی جذب هیئت علمی را از مراحل راه‌اندازی دانشکده داروسازی عنوان کرده و می‌گوید: تمرکز بیشتری به این حوزه داشته و به دنبال تقویت آن هستیم و رایزنی‌هایی با وزراتخانه، دانشگاه‌های تربیت متخصص داروسازی صورت گرفته است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به زمان آغاز فعالیت رشته داروسازی در استان اذعان می‌کند: نقشه راه در پذیرش دانشجو براساس تدبیر وزارتخانه و ظرفیتی که ایجاد می‌شود، بوده و دانشگاه علوم پزشکی تمام تلاش خود را در بخش جذب هیئت علمی، تأمین تجهیزات و ایجاد فضای فیزیکی به کار گرفته است.

وی درباره دانشکده طب سنتی ابراز می‌کند: با توجه به وجود اقلیم‌ها و شرایط متفاوت قزوین، جای آن در استان خالی است و فعالیت‌های مربوط به دانشکده طب سنتی هماهنگ با دانشکده داروسازی پیش می‌رود؛ هماهنگی‌هایی با وزارتخانه برای راه‌اندازی دانشکده طب سنتی انجام شده و باتوجه به نیازهای موجود و صنایع داروسازی استان، تلاش داریم این پروژه را هرچه زودتر پیش ببریم.

سمیعی در پایان یادآور می‌شود: نیاز اولیه برای تأسیس دانشکده طب سنتی در استان قزوین وجود دارد، هماهنگی‌هایی با ظرفیت‌های استان از جمله دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، شرکت البرز دارو، دانشگاه علوم پزشکی البرز و شهید بهشتی در قالب تفاهم‌نامه انجام شده است.

 بنا به این گزارش هرچند به اذعان متولیان فعالیت دو دانشکده به خوبی پیش می‌رود اما با گذشته چند سالی از سفر دولت سیزدهم به استان قزوین زیبنده استانی مانند قزوین نیست که پروژه مهمی بر زمین بماند چراکه وجود ظرفیت‌ها مناسب در حوزه دارو و طب سنتی می‌طلبد در راستای استفاده هرچه بهتر آنها همت انقلاب به کار گرفت تا ثمرات ارزشمند آن در قزوین به بار نشیند.
 

موضوع ساخت دانشکده داروسازی و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است، از سالیان گذشته مطرح شده اما اجرای پروژه با پیشرفت لاک‌پشتی همراه است.