مساجد و پایگاه‌های بسیج محور کلاس‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان موضوع مهمی است که هر ساله مورد توجه بسیاری از نهادها قرار می‌گیرد از این رو این نهادها که تابستان می‌توانند برنامه‌ای برای اوقات فراغت داشته باشند وارد کار می‌شوند و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند.


دورشدن فرزندان از فضای مجازی

در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و حضور جوانان و نوجوانان در این فضا، والدین نگرانی بیشتری از این حیث دارند که با تعطیل شدن مدارس، بتوانند فرزندان خود را از فضای مجازی دورکرده و بتوانند متناسب با علاقه‌ی فرزندان آنها را درکلاس تابستانی ثبت نام کرده و از محیط خانه و فضای مجازی دوری کنند.

از این رو مهم‌ترین چیزی که در این میان مورد توجه خانواده‌ها است این است که کدام نهاد برنامه‌ی بهتری برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان دارد.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه‌های بسیج و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این ایام برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند.
والدین دانش آموزان معتقدند که برگزاری کلاس‌های آموزشی، جذاب، مفرح و هدفمند برای کودکان و نوجوانان می‌تواند علاوه بر ارائه آموزش‌های متناسب با سن و علاقه فرزندانشان، آنها را از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه دارد. 

زینب زمین کشت مادر یکی از دانش آموزان 12 ساله بیرجندی در این باره می‌گوید: حضور دانش‌آموزان در کلاس های تابستانی آنها را از گوشی و تبلت و فضای مجازی دور می‌کند که مثلا متناسب با علاقه فرزندم که ریاضی است بتوانم او را در این مسیر تقویت کنم تا برای سال تحصیلی جدید آماده‌تر شود.


مسجد محور کلاس‌های تابستانی

برای داشتن جامعه‌ای پویا، مفرح، کارآمد و البته توانمند باید فرزندان را از سنین کودکی به سمت عائق آنها سوق داد و فراگیری علم در این سن همانند حکاکی کردن بر روی سنگ است که همه والدین معمولا این فرصت‌های طلایی را بری فرزندان خود فراهم می‌کنند البته مسجد، محور این کلاس‌ها است و کلاس‌های تابستانی پایگاه های بسیج مساجد نیز مامن امنی برای حضور دانش آموزان و فراگیری حرفه‌ی مورد نظرشان است.

همان طور که سیدمحمد رضا طالبی معاون سیاسی اجتماعی استاندار خراساان جنوبی چندی پیش در برنامه پرسمان، گفت: برنامه‌های اوقات فراغت خراسان‌جنوبی، مسجد محور هستند؛ بسیاری از خانواده‌ها، جذب برنامه‌های پایگاه‌های مساجد می‌شوند تا با بهره‌گیری فرزندانشان از این فضای معنوی مسجد، اوقات فراغت آنها نیز غنی می‌شود. از این رو امسال نیز طبق روال سالهای گذشته همیشه مساجد خراسان‌جنوبی محور شلوغی و خلاقیت دانش آموزان هستند.

طاهره خدادادی یکی از مادرانی است که امروز در مسجد حضرت صدیقه طاهره (س) بیرجند دخترش را به کلاس‌های تابستانی آورده است در گفتگو با خاورستان، گفت: دخترم علاقه‌مند به شیرینی پزی بود از این رو در کلاس‌های تابستانی مسجد ثبت نام کردم و از سطح این کلاس بسیار رضایت دارم چون علاوه بر بهره‌گیری از فضای معنوی مسجد، از خلاقیت نیز بهره‌مند می‌شوند.


بهره‌گیری از کلاس قرآن در شبستان مساجد

وی اضافه‌کرد: کلاس های تابستانی مساجد به‌خوبی نیازهای فرزندانمان را مرتفع می‌کند و تابستان فرزندان را به خوبی پر می‌کند به طوری که من پسرم را در کلاس قرآن ثبت نام کرده‌ام و عصر که هوا خوب است در شبستان مسجد قرآن فرا می‌گیرد از این رو ما هم خیالمان از بابت فراگیری کلاس‌های تابستانی راحت است.

یک تیرودونشان کلاس‌های تابستانی مساجد؛هم فضای معنوی و هم فضای آموزشی

ستایش جمالی دختر 14 ساله‌ای است که مسجد را برای حضور کلاس‌های تابستانی انتخاب کرده است و می‌گوید: با دوستانم به کلاس عروسک بافی می‌رویم از این بابت خیلی خوشحالیم چراکه هم فضای مسجد معنوی و باصفا است و هم در موقع نماز در نماز جماعت شرکت می‌کنیم ولذت می‌بریم.

وی که از رسیدگی مربی به کلاس‌های تابستانی رضایت دارد، می‌گوید: چند سالی است که من مسجد را به عنوان محل کلاس تابستانی انتخاب می‌کنم و از این بابت خیلی خوشحالیم هم در کنار دخترهای همسایه به کلاس می رویم و هم در ساعت غیر کلاس، مشکلات هم دیگر را مرتفع می‌کنیم.

کانون پروش فکری نیز از دیگر مکان‌هایی است که در برگزاری کلاس‌های تابستانی همکاری می کند.


برگزاری 600 کارگاه فرهنگی آموزشی در مراکز کانون زبان

طاهره حمیدی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: 600 کارگاه فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش زبان‌های خارجی در مراکز کانون و کانون زبان ایران  برای پر کردن مفید اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان فعالیت دارند. 

وی افزود: مراکز ثابت کانون در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس، نهبندان، درمیان و سربیشه به برگزاری کلاس‌های تابستانی می‌پردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: کارگاه‌های هنری، فرهنگی و ادبی در رشته‌های نقاشی مقدماتی و پیشرفته، کاغذ و تا، عروسک سازی و عروسک گردانی، قصه‌گویی، کاردستی، نوشتن خلاق، سفال، نقاشی، پویانمایی، کاردستی، کلاژ، خوشنویسی، عکاسی، نمایشگاه خلاق و ... به برگزاری کلاس می‌پردازد.


برگزاری بیش از 250 کارگاه هنری

حمیدی گفت: بیش از 250 کارگاه ویژه گروه‌های سنی «نوباوه» ۴ سال به بالا، «نوخوان» ۷ سال به بالا، «نونهال» ۹ سال به بالا، «نونگاه» ۱۲ سال به بالا و «نوجوان» ۱۵ سال به بالا، در حال برگزاری است.

وی یادآورشد: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر برگزاری کارگاه‌های اوغات فراغت تابستان در قالب فعالیت‌های کتاب محور، آموزش‌های غیر رسمی خود در خدمت کودکان و نوجوانان نیز انجام خواهد داد.


فعالیت 16 کتابخانه سیار تابستانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان‌جنوبی با بیان این‌که ۱۶ کتابخانه سیار کانون در ادامه فعالیت‌های سالیانه خود در تابستان نیز، حضور پربارتری در روستاهای تحت پوشش خود خواهند داشت.

حمیدی اضافه‌کرد: کتابخانه سیار کانون هم چنین در قالب طرح امداد فرهنگی پیک امید کانون در مناطق کم برخوردار و مرزی استان اجرای برنامه خواهند داشت.

وی با بیان این‌که چهار آسمان نمای دیجیتال کانون در شهرهای بیرجند، درمیان، طبس و فردوس نیز آماده خدمات‌رسانی به کودکان ونوجوانان علاقمند به علم نجوم هستند، افزود: هم‌چنین در این خصوص نیز کارگاههای علمی نجوم در این مراکز پیش بینی شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی اظهارکرد: مجموعه کانون زبان استان با برگزاری 350 کلاس آموزشی زبان‌های خارجی در چهار شهرستان بیرجند، قاین، طبس و سرایان به صورت حضوری و مجازی، میزبان رده های سنی کودک تا بزرگسالان است.

طبق این گزارش به نظر می‌رسد همان طور که از گذشته مسجد محل تجمع و برنامه‌ریزی های مختلف مذهبی و فرهنگی بوده است امروزه نیز این مساجد و پایگاه های بسیج هستند که محلی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هستند از این با روی آوردن مردم به مساجد، هم فضای معنوی و آموزشی را می‌توان از این فضا دریافت کرد.

مساجد نقش مهمی در غنی سازی اوقات فراغت دارند و پایگاه‌های بسیج به خوبی توانسته‌اند هم فضای علمی آموزشی برای دانش‌آموزان فراهم کنند و هم فضای معنوی داشته باشند.