پوشش زنان بندری تلفیقی از هنر و حجاب اسلامی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ ایران اسلامی؛ کشوری با دارابودن فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون بوده که جای‌جای این کشور پهناور مانند نگینی باصلابت در حال درخشش است؛ بلوچ، فارس، کرد، لر، ترک، بندری و…همه با یکدلی در کنار یکدیگر قرار دارند و اوج وحدت را به نمایش گذاشته‌اند.

هر نقطه از کشور عزیزمان باتوجه‌به اقلیم و جغرافیای آن منطقه، مردم دارای پوشش و سنت خاصی هستند که باتوجه‌به نوع لباس پوشیدن افراد می‌توان منطقه زندگی افراد را تشخیص داد؛ اما آنچه که در پوشش زنان و مردان غیور ایرانی از شمال گرفته تا جنوب، شرق و غرب نمایان است پوشش کامل اسلامی در لباس‌های آنان است.

ایران اسلامی که دارای فرهنگ متمدن و کهن بوده زنان و مردان با صلابت آن از دیرباز به پوشش خود اهمیت داده‌اند و نقش و نگارهای باقی مانده در اماکن تاریخی از زنان با پوشش کامل گواهی بر این ادعاست.

پوشاندن کامل بدن به جز دست‌ها تا مچ و گردی صورت، فرمان خداوند رحمان برای بانوان است و در ایران اسلامی نیز هر‌چند که پوشش زنان آن در هر نقطه از کشور با جای دیگر آن تفاوت ظاهری دارد؛ اما همه در اصل پوشاندن کامل بدن تفاهم دارند.

پوشش زنان دریا‌دل هرمزگانی با حجاب اسلامی عجین شده‌ است

هرمزگان که در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار دارد، زنان بافرهنگ و خوش‌ذوق بندری باظرافت دست خود و استفاده از پارچه‌های با رنگ‌های شاد و متنوع که بیشتر آنها سبز، قرمز، زرد و نارنجی است؛ لباس‌های با نقش‌های زیبایی طراحی و دوخت می‌کنند که در کنار زیبایی خیره‌کننده آن دارای حجاب اسلامی نیز است.

پوشش زنان دریا‌دل هرمزگانی از دیرباز تاکنون باحجاب اسلامی عجین شده و پیراهن، شلوار، چادر، روسری و برقع آنها طوری تهیه می‌شود که پوشش کامل را تشکیل می‌دهد.

گرما و شرجی هرمزگان سبب شده که در پوشش زنان این منطقه از پارچه‌های با رنگ روشن استفاده شود و با استفاده از گلابتون‌دوزی بر روی آن نقش و نگارهای ویژه‌ای طراحی شود و این زیبایی منحصربه‌فرد آن سبب شده که این پوشش سنتی همچنان جایگاه خود را در میان مردم ساحل‌نشین هرمزگانی حفظ کند و پوشش سنتی مانند ارثیه‌ای از مادران به دختران بندری برسد.

لباس‌های محلی بانوان هرمزگانی می‌تواند الگوی حجاب در کشور باشد

پوشش سنتی بانوان هرمزگانی نظر مسئولان کشوری را نیز به خود جلب کرده و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در جلسه ای که اواخر سال گذشته در هرمزگان داشت عنوان کرد: در ارتباط با مسئله حجاب و عفاف نیز بانوان هرمزگانی پیشگام و سردمدار هستند؛ حتی لباس‌های محلی بانوان هرمزگانی می‌تواند الگوی حجاب در کشور باشد.

پوشش زنان هرمزگانی تلفیقی از هنر، اصالت و پوشش کامل اسلامی است و زندگی مدرنیته نتوانسته مردم را از پوشش اصیل خود دور کند و بانوان غیور هرمزگانی با چنگ‌ودندان پوشش خود را حفظ کرده‌اند.

لباس‌های بندری در نسل جوان جایگاه ویژه‌ای دارد

لیلا شجاعی، شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار‌کرد: پوشش زن نشان از شخصیت اوست و زنان هرمزگانی در عرصه‌های مختلف با پوشش کامل سنتی خود حضور دارند.

این شهروند عنوان کرد: پوشش بانوان بندری، نمونه‌ای کامل از پوشش اسلامی است و باتوجه‌به اقلیم و آب‌وهوای این منطقه طراحی شده است.

شجاعی با بیان اینکه ما بندری‌ها لباس‌های سنتی خود را از کودکی تن فرزندانمان می‌کنیم، گفت: لباس‌های بندری که سمبلی از حجاب بوده نه‌تنها از مد نیفتاده؛ بلکه نقش و نگارهای روی آن هر روزبه‌روز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه لباس‌های بندری در نسل جوان جایگاه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانان علاقه‌ای بسیار به لباس‌های بندری دارند و در مجالس عروسی، تولد و جشن‌های ویژه از لباس‌های با رنگ شاد استفاده می‌کنند.

بانوان حاشیه خلیج فارس، مشتری پر و پا قرص لباس‌های بومی هرمزگان

مریم محبی، دیگر شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار‌ کرد: پوشش و حجاب به زنان هویت می‌بخشد و آنان را از نگاه‌های زهرآلود حفظ می‌‌‌‌‌کند.

محبی ادامه داد: پوشش زنان هرمزگان که تنها به تن‌پوش بسنده نمی‌شود و از پیراهن، شلوار، روسری، چادر و… تشکیل شده است و همه آنها با یکدیگر نمونه‌ای کامل برای پوشش زن مسلمان است.

وی با بیان اینکه لباس‌های بومی هرمزگان مشتری‌های پروپاقرصی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد، خاطرنشان کرد: از لباس‌های بومی و سنتی هرمزگان به‌عنوان پوشش کامل می‌توان در سراسر کشور استفاده کرد و این امر حمایت همه‌جانبه دولتمردان را می‌طلبد.

علی‌ای‌حال که در جنوبی‌ترین نقطه کشور زنان هرمزگانی با چنگ‌ودندان به حفظ لباس‌های سنتی خود می‌پردازند؛ انتظار می‌رود که در راستای ترویج حجاب و عفاف بومی هرمزگان در سطح کشور نیز حمایت صورت گیرد.

زنان بافرهنگ و خوش‌ذوق بندری باظرافت دست خود و استفاده از پارچه‌هایی با رنگ‌های شاد و متنوع، لباس‌هایی با نقش زیبا طراحی و دوخت می‌کنند که در کنار زیبایی خیره‌کننده آن دارای حجاب اسلامی نیز می‌باشد.