کوچ زندگی از انبار غله ایران/ مهاجرت‌ها همچنان ادامه دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، این روزها گفتن از سیستان و معضلات و بحران‌های آن موضع تازه‌ای نیست و در هر رسانه و هر جلسه‌ای صحبت از سیستان به میان می‌آید و تصاویر رنج و سختی زندگی در سیستان از رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود؛ اما چشم بینا و گوش شنوایی برای درمان دردهای سیستان گویا وجود ندارد.
 
خشک‌شدن دریاچه هامون که نتیجه بدعهدی کشور همسایه در عدم پایبندی به حقابه سیستان است این روزها حال و اوضاع سیستان را وخیم کرده، به‌طوری‌که زندگی‌کردن در سیستان در روزهای گرم تابستان به همراه هجوم ریزگردها به دشوارترین وضعیت ممکن رسیده است و با هر موج جدیدی از وزش طوفان صدها نفر از مردم راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند.
 
سرزمینی که روزگاری به دلیل پر آب بودن هامون کشاورزی در آن رونق بسیار داشت و گندم کل کشور را تأمین می‌کرد و به‌عنوان انبار غله ایران لقب گرفته بود.
 
اما انبار غله دیروز امروز به انبار گردوخاک تبدیل شده است، مسائل زیست‌محیطی ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان به فقر، شیوع بیماری‌های تنفسی، آسیب‌های مختلف محیطی و همچنین مهاجرت دامن زده است.

این شرایط باعث شده است که امروز بسیاری شهرها و به‌خصوص روستاهای سیستان خالی از سکنه شود و مردم برای زنده‌ماندن و ادامه زندگی خود مجبور به کارگری در شهرهای دیگر شده‌اند.

خالی‌شدن سیستان تهدیدی برای امنیت کشور است

اوایل دهه ۴۰ شمسی هم اتفاقی مشابه برای این منطقه رخ داد و استان با خشکسالی روبه‌رو شد که در همان زمان موجی از مهاجرت از سیستان و بلوچستان به استان‌های دیگر مثل استان گلستان شکل گرفت، اما موج مهاجرتی که سال‌هاست آغاز شده، گسترده‌تر از دهه ۴۰ است.
 
سیستان که یکی از مناطق مرزی در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود و مرزداران غیور آن در طول این سال‌ها با حفظ و حراست از کیان مملکت اجازه ورود دشمن را به خاک کشور ندادند به گفته صاحب‌نظران اگر روند مهاجرت از سیستان به این شکل ادامه داشته باشد روستاهای مرزی خالی از سکنه خواهند شد و این تهدیدی برای امنیت کشور در آینده خواهد بود.
 
این امر می‌طلبد تا مسئولین امر و متولیان برای جلوگیری از خالی‌شدن سیستان راهکارهای مؤثر و اثربخشی را اجرا کنند هرچند در طول این سال‌ها کارهای برای سیستان شد؛ اما کافی نبود.

با مهاجرت مردم سیستان در آینده با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهیم 

اگر روند مهاجرت از سیستان به این شکل ادامه داشته باشد روستاهای مرزی خالی از سکنه خواهند شد و این تهدیدی برای امنیت کشور در آینده خواهد بود
بود
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش از وضعیت نگران‌کننده سیستان و مهاجرت مردم به سایر استان‌ها هشدار داد و بیان کرد: امروز شاهد افزایش مهاجرت از منطقه و تأثیر جدی خشکسالی بر تنگه احد ایران هستیم که اگر برای آن چاره‌اندیشی جدی صورت نگیرد در آینده با چال‌های جدی‌تری مواجه خواهیم بود.
 
دهمرده می‌گوید: عدم پرداخت حقابه هیرمند در کنار نابودی کشاورزی بیکاری را برای مردم این منطقه به ارمغان آورده که به‌نوعی سناریوی مهاجرت و خالی‌شدن مرزها را برای این استان جنوبی ایران رقم می‌زند.
 
وی معتقد است: دشمنان ملت ایران و در رأس آن آمریکا و اسرائیل از سال‌ها قبل برای ایجاد بحران کمبود آب در منطقه سیستان طراحی داشته و این موضوع اخیراً با قطع کامل حقابه رودخانه هیرمند از کشور افغانستان عملیاتی شده است که این رویکرد در راستای خالی از سکنه کردن تدریجی مرزهای ما در سیستان طراحی شده است.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی احیای تالاب بین‌المللی هامون را یک مطالبه اساسی در کشور و منطقه برشمرد و گفت: ما اگر بتوانیم آب موردنیاز را تأمین و آن را احیا کنیم تبدیل به فرصت در منطقه و اگر نتوانیم به تهدید تبدیل می‌شود و از نمونه تبعات آن افزایش کانون ریزگردها، افزایش بیکاری، گرما و هزاران مشکل دیگر است.
 

عمده فعالیت و اقتصاد معیشتی مردم سیستان و بلوچستان بر پایه کشاورزی و وابسته 

به آب رودخانه هیرمند است؛ اما متأسفانه استمرار دو دهه خشکسالی موجب شده تا مردم مرزنشین در شرایط سختی قرار گرفته و به بخش‌های دیگر مهاجرت کنند و این افزایش موج مهاجرت همانند یک سم مهلک برای کشور است.
 

بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم سیستان به شهر‌های دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند

محمد سرگزی دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در ۲۸ فروردین‌ماه جاری در نطق خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور بیان کرده بود: آقای رئیس‌جمهور بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم سیستان در چند ماه اخیر به شهر‌های دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند یقیناً می‌دانید که خالی‌شدن بسیاری از مناطق مرزی سیستان که به تعبیر مقام معظم رهبری تنگه احد نظام است چه تبعاتی را در حوزه امنیت کشور خواهد داشت.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود عنوان کرده بود در صورت عدم عزم جدی دولتمردان جهت حل مشکلات و احقاق حقوق مردم مظلوم سیستان و ادامه بی‌تفاوتی‌های مسئولین مربوطه قطعاً بنده به‌عنوان خادم مردم سیستان این روند را نخواهم پذیرفت و استعفای خود را تقدیم مجلس خواهم کرد.

دولت برای جلوگیری از مهاجرت باید اشتغال پایدار ایجاد کند

علیرضا ملاشاهی فرماندار زابل نیز با اشاره به اینکه در پی خشکسالی و عدم تحقق حقابه سیستان امروز کشاورزی منطقه تقریبا 
حیات‌وممات سیستان، تنها از یک مسیر می‌گذرد و آن احقاق حقابه است و هر دهانی به‌جز آن، وعده دهد محکوم است
از بین رفته افزود: باید در راستای جلوگیری از مهاجرت مردم اقدامات فوری در حوزه اشتغال پایدار در منطقه سیستان  صورت گیرد.
 
وی افزود: طرح رزاق و کارت‌های مرزنشینی از دیگر عواملی است که می‌تواند به درآمدزایی مردم کمک کند و جا دارد تا دولت به این مسئله توجه ویژه‌تری داشته باشد.
 
ملاشاهی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در سیستان در دستور کار دارد استفاده از نیروگاه خورشیدی است عنوان کرد: استفاده از نیروگاه خورشیدی می‌تواند منیع خوبی برای تأمین برق پایدار در منطقه باشد که این امر می‌طلبد تا وزارت نیرو با جدیت به ابن مهم ورود و علاوه بر تولید برق در آمد ثابتی را برای منطقه به همراه داشته باشد.

حیات‌وممات سیستان احقاق حقابه است

عباس نورزایی، کارشناس ارشد مدیریت روستایی در یادداشتی نوشته بود: حیات‌وممات سیستان، تنها از یک مسیر می‌گذرد و آن احقاق حقابه است و هر دهانی به‌جز آن، وعده دهد محکوم است.
 
با همه این گفته‌ها و وعده‌های که مسئولین استانی و کشوری دادند؛ اما نه‌تنها راهکاری برای مهاجرت مردم سیستان اندیشیده نشد؛ بلکه با وجود وخیم ترشدن اوضاع و محقق‌نشدن حقابه هر روز بر تعداد افرادی که خانه و کاشانه خود را رها می‌کنند و رهسپار دیگر شهرها و استان‌ها می‌شوند افزوده می‌شود.

سیستان همان تنگه احد ایران امروز با وجود معضلات فراوان در حال خالی‌شدن از سکنه است.