۵۰ هزار محله مردم‌سالار اسلامی در سند راهبردی بسیج/ سردار سلامی: امروز بحران‌ به سرزمین‌ دشمن بازگشته

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نشست تخصصی و نمایشگاه عملکرد و پیشرفت تحقق محله اسلامی امروز، ۲۶ تیرماه در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

گزارش تصویری/ اختتامیه اولین نمایشگاه عملکرد و پیشرفت محلات مردم سالار اسلامی

پیش‌ازاین نشست سردار غلامرضا سلیمانی و سردار سلامی از نمایشگاه پیشرفت تحقق محله اسلامی که ۵۱ کارگروه از استان‌هایی که در این طرح شرکت کرده بودند در آن حضور داشتند بازدید نمودند.

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به‌عنوان میزبان و اولین سخنران این برنامه ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم، اظهار کرد: در روز‌های پایانی ماه ذی‌الحجه و در آستانه ماه محرم‌الحرام قرار داریم و فرارسیدن ایام محرم را به همه مردم ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

وی افزود: طی نمایشگاهی که برپا شد قرارگاه‌ها و پایگاه‌های بسیج از سراسر کشور نسبت به ارائه ایده‌ها و محصولات خود در راستای تحقق محله مردم‌سالار اسلامی اقدام کردند. بسیج به‌عنوان تشکیلات انقلاب اسلامی و تشکیلات مردمی که امام (ره) آن را بنیان گذاشتند در دوران زعامت رهبر انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه بسیج محل جوشش خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها خواهد بود، گفت: یکی از این خلاقیت‌ها تجربه موفق محله‌های اسلامی بود. زمانی که با این تجربه موفق مواجه شدیم، احساس کردیم که جا دارد بر روی آن تعمق کنیم. در این زمینه بررسی‌ها و احصای محلات کشور بر اساس زیست‌بوم محلی انجام شده و مشخص شد که در کشور تعداد ۵۰ هزار محله وجود دارد که تقریباً برابر با تعداد پایگاه‌های مقاومت بسیج بود.

وی تصریح کرد: محله اسلامی مجموعه حرکت تلفیقی است که مردان و زنان انقلابی با هم در آن فعالیت دارند. در این زمینه تحقق ۵۰ محله اسلامی در سند راهبردی ۱۰ساله بسیج دیده شد که در سال ۱۳۹۹ فرمان اعتلای بسیج صادر شد و سند راهبردی مورد تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته و ابلاغ شد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه طی آذرماه سال ۱۴۰۰ از طرح توسعه محله اسلامی پرده‌برداری شد، افزود: استان‌ها نیز در راستای اجرای این طرح پایگاه‌های مقاومت را مخیر کردند که این طرح را اجرا کنند. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳ هزار و در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری برای این طرح به ۱۶ هزار مسجد و محله تعمیم پیدا کرد.

وی ضمن قدردانی از زحمات فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرد: بر اساس پیشنهادی که در هیئت عالی اندیشه‌ورز بسیج ارائه شد، بنابراین شد تا خیلی بیشتر بر روی توسعه طرح محلات اسلامی تمرکز کنیم تا بتوانیم با امامت و راهبری ائمه جمعه و امامان مساجد و نیز تلاش فرماندهان نواحی و پایگاه‌های بسیج طرح محله اسلامی را در طول پنج سال برای ۵۰ هزار محله اجرایی کرده و ۵۰ هزار محله اسلامی مردم‌سالار داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: امیدواریم اجرای این طرح به برنامه سالانه تمامی نواحی بسیج و پایگاه‌ها و مساجد تعمیم‌یافته و توسعه پیدا کرده و بسیجیان در خدمت مردم برای تحقق تمامی جنبه‌های مردم‌سالاری دینی قرار گیرند. حضور مردم در تحقق مردم‌سالاری اسلامی در تمامی جنبه‌ها در اندیشه امامین انقلاب قرار دارد.

سردار سلیمانی تصریح کرد: پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد باید با هدایت امامان مساجد و بسیج ظرفیت‌های محلی لوکوموتیو طرح محله محلات مردم‌سالار اسلامی باشند. استقبال خوب استان‌ها از این طرح ما را بر آن داشت تا با پشتیبانی‌های خود این مسیر را قوام ببخشیم و مسیر حرکت آن را سرعت بخشیم. از مجموع ۶۰ هزار پایگاه بسیج، ۵۰ درصد پایگاه‌ها به‌صورت پایگاه ویژه هستند و ۴۵ درصد پایگاه‌ها آمادگی ورود به مرحله تشکیل پایگاه‌ها را دارند و می‌توانند به‌خوبی طرح تحقق محله مردم‌سالار اسلامی را اجرا کنند.

وی در پایان اظهار کرد: طرح تحقق محلات مردم‌سالار اسلامی در سراسر کشور در دستور کار بسیج قرار دارد که امیدواریم با میدان‌داری ائمه جمعه و جماعات مساجد و فرماندهان بسیجی به‌خوبی اجرا شده و به سرانجام برسد.


پس از سردار سلیمانی حجت‌الاسلام واسطین از روحانیان موفق این طرح از استان هرمزگان به‌عنوان نماینده این طرح گزارشاتی از نحوه عملکرد این هسته‌ها را به استحضار عموم رساند و سردار بابااحمدی معاون بسیج مساجد و محلات توضیحاتی را در این زمینه اضافه نمود.

سردار حیدر بابااحمدی، معاون بسیج مساجد و محلات گفت: بسیج کلید طلایی حل تمام مشکلات و مظهر تحقق مردم‌سالاری اسلامی است. پایگاه‌های مقاومت بسیج در سطح کشور قرارگاه‌های تحول محله‌های اسلامی را شکل دادند تا محله‌های مردم‌سالار اسلامی محقق شود.

وی ادامه داد: ۵۱ قرارگاه به نمایندگی از ۱۶ هزار و ۸۰۰ قرارگاه کل کشور در این نمایشگاه حضور دارند. این قرارگاه‌‌ها از آذر ۱۴۰۱ شروع به کار کردند و عملکرد خود را در طی یک سال و نیم از شکل‌گیری به نمایش گذاشته‌اند. غرفه‌ها در این نمایشگاه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند تا سبب انتقال تجربه و انتشار الگوی برتر شود و در این مسیر آسیب‌شناسی صورت گیرد.

سردار بابااحمدی با بیان اینکه به سمتی می‌رویم که ۵۰ هزار قرارگاه تحقق محله اسلامی در سطح کشور ایجاد کنیم ادامه داد: این قرارگاه‌ها نظام مسائل محله‌ها و مردم را احصا می‌کنند و با کمک‌های مردم و خیران از مشکلات مردم گره‌گشایی می‌کنند.
وی افزود: در جایی که ظرفیت‌های محله پاسخگوی حل مشکلات محله نباشد با دستگاه‌هایی که متولی امر مسجد و محله هستند رایزنی، تعامل و مطالبه‌گری می‌کنند و این ظرفیت‌ها نیز به کمک می‌آید و به سمتی می‌رویم که محله متعالی شود. امیدواریم که بسیجیان زمینه‌ساز تحقق نوین اسلامی و ظهور امام‌زمان (عج) شوند.

پس از سردار بابا حیدری سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد قرآن در جامعه جاری شود و به دنبال تحمیل فقر و فحشا در جامعه هستند، گفت فقر، عقب‌ماندگی، وابستگی، مصرف‌گرایی، تفرقه، ناامنی و تجزیه اهداف دشمن بود که البته همواره شکست‌خورده است.

سردار سرلشکر حسین سلامی در نشست تخصصی محله مردم‌سالار اسلامی، اظهار کرد: میدان جهاد، سنگر دفاع و پاسداری قابل ترک‌کردن نیست حتی اگر امام یقین داشته باشد که کشته می‌شود و اهل‌بیت به اسارت می‌رود.

وی افزود: خوشحالم که این رویداد دل‌انگیزی که امروز در بسیج شاهد آن هستیم، در آستانه آغاز دهه اول ماه محرم صورت می‌گیرد.

سلامی با بیان اینکه روز عاشورا سپاه و بسیج تأسیس شد؛ گفت: روزی که مردان خدا به عهد خود وفادار ماندند. در میان امواج تیرها نماز را اقامه کردند؛ این مشی پاسداری است.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: از حضور علمای ارزشمند و حاملان رسالت الهی صمیمانه تشکر می‌کنم که امروز بیرق‌دار این جریان عظیم امداد و کمک به اقشار مستضعف و محروم جامعه ما هستند. علمایی که دارای شخصیت‌های رفیع، درخشان و برجسته هستند، امروز در صف مقدم این اجتماع باشکوه شرف حضور دارند.

وی با بیان اینکه احیای یک فرد معادل احیای کل بشریت است، افزود: شما جماعت احیاگر هستید و تفویض الهی دارید تا انسان‌ها را به زندگی بازگردانید. عمل شما عمل صالحی است که موجب ترویج حیات طیبه در جامعه انسانی می‌شود.

سرلشکر سلامی گفت: ما ۴۵ سال است که در متن جهاد زندگی کرده‌ایم. با تمام اشرار عالم و گروهک‌ها و جریاناتی که سربازان جیره‌خوار دشمنان بیرونی بوده‌اند، درگیر بودیم. دشمنانی که برای ملت ایران اهداف مختلفی را تعبیر کرده‌اند. ما آنها را در میدان‌های سخت ملاقات کرده‌ایم. اینها برای ملت ایران بعد از طلوع خورشید انقلاب، به دنبال این بودند که پیام‌‌های وحی در میان حرف‌های دشمن نادیده گرفته شود.

وی اضافه کرد: دشمنان نمی‌خواهند قرآن در جامعه جاری شود و به دنبال تحمیل فقر و فحشا در جامعه هستند. فقر، عقب‌ماندگی، وابستگی، مصرف‌گرایی، تفرقه، ناامنی، تجزیه، دورماندن از استقلال و ترویج رذالت اهدافی بود که در طول این ۴۵ سال، دشمن در دستور کارهای راهبردی خود طراحی و آنها را در میدان دنبال کرده است؛ البته همواره شکست‌خورده و بر زمین افتاده است و موجب شده که داستان صدر اسلام تکرار شود.

بانوانی که تحت‌تأثیر القائات دشمن قرار گرفتند، بازمی‌گردند

فرمانده کل سپاه ضمن اشاره به حوزه عفاف و حجاب گفت: بانوان ما که به دلیل تبلیغات و تهاجمات سنگین روانی دشمن، تحت‌تأثیر القائات قرار گرفته‌اند، باز خواهند گشت. خواهند فهمید که بی‌حجابی دستاورد شیطان است. وقتی اسلام گسترش می‌یابد، آمر به معروف و ناهی از منکر، نماد هدایت امت می‌شود و پاک‌دامنی رونق می‌یابد. راه سعادت جامعه، اسلامی‌شدن است.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه دشمن قوی برای ما فرصت ساخت، گفت: کسی که در پایگاه‌های محله محور حضور دارد، در تمام ابعاد و قیاس مختلف با آمریکا می‌جنگند و این حقیقت است؛ چون اسلام تنها در میدان جهاد، رشد و پیشرفت می‌کند؛ اگر ما دشمن ضعیف داشتیم، قوی نمی‌شدیم، اگر دشمن ما را تحریم نکرده بود این مقدار بزرگ و مقتدر نمی‌شدیم، امروز ما همه نیازهای کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه مخاطرات و تهدیدها با حضور مردم به آرامش منجر می‌شود. با گسترش اسلام، امر به معرف و نهی‌ازمنکر اقامه می‌شود.

بعد از سخنان سردار سلامی سرود اجرا شد و حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به انگیزه بسیجی در تحقق این هدف گفت: این امر با نیت تمیز و فارغ از تمام گرایش‌های سیاسی، قومی و معطوف بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و مبتنی بر شیوه‌ای است که خداوند متعال آن را می‌پسندد؛ یعنی سازمان‌دهی آن بر مدار خدا و محور خانه‌ها خدا است.

  رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: نقطه حساس و قلب این حرکت بسیار ارزشمند است و شما بسیجیان مباشران آن هستید و مبتنی بر نقشه الهی حرکت می‌کنید و این امتیاز این طرح است که نقطه محوری و کانونی آن مسجد است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان اینکه مسجد سازمان ان‌جی‌او مردم‌نهاد نیست، اظهار کرد: مسجد ساخته فکر بشری نیست و جنسیت آن خدا نهاد و به‌عنوان نقطه مرکزی امت اسلامی و جامعه اسلامی است و در روایات نبوی پیامبر اسلام (ص) تمام آرزوهای امت اسلامی را بر مدار مسجد سازماندهی، تحقق و دنبال می‌کنند که این امر تفاوت اسلام از سایر ادیان است.
 
 وی گفت: مسجد یک نهاد امن است که ابتدا تربیت انسان در تراز مؤمن و مجاهد و دوم پردازش و ساخت جامعه جهادی در آن شکل می‌گیرد. مؤمن و جامعه تراز محصول مسجد است. برای امت‌سازی و دستیابی به تمدن اسلامی راهی جز مسجد نداریم.
 
 رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه اصلی‌ترین نماد شهر اسلامی مسجد است، ادامه داد: صورت تمدن اسلامی و مرکز تولید سبک زندگی اسلامی مسجد است و باتکیه‌بر مساجد این پیوستار ادامه دارد. امت اسلامی در ساحت امام در مسجد ساخته می‌شود و این مسجد مورد قبول اسلام و قلب محله و قلب شهر اسلامی است.

گزارش تصویری/ اختتامیه اولین نمایشگاه عملکرد و پیشرفت محلات مردم سالار اسلامی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ایجاد ۵۰ هزار محله مردم‌سالار اسلامی در ۵ سال گفت: این طرح که در سند راهبردی بسیج آمده، حرکتی تلفیقی است که مردان و زنان انقلابی، کنار هم در آن فعالیت خواهند نمود.