افشاریان: نتیجه ۳۰ بازی با اشتباهات داوری عوض شد/ تاج: کجای دنیا داور با تیم قهرمان خوشحالی می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمینار پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر صبح امروز در سالن پارالمپیک کمیته ملی المپیک آغاز شد.

مهدی تاج رئیس، منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم، طهمورث حیدری، بهرام رضاییان، احمدرضا براتی اعضای هیات رئیسه، خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران و دیگر عضو هیات رئیسه، دانیال مرادی سرپرست دپارتمان داوری، اعضای کمیته و دپارتمان داوران، محمدرضا کشوری‌فرد سرپرست سازمان لیگ، سهیل مهدی مسوول کمیته مسابقات سازمان لیگ در افتتاحیه این کلاس حضور داشتند.

از جمع اعضای هیات رئیسه، مهدی نبی، میرشاد ماجدی، احسان اصولی و مریم منظمی غیبت داشتند.

پس از قرائت قرآن و خواندن سرود جمهوری اسلامی، صلوات خاصه امام رضا در سالن پخش شد.

افشاریان: نتیجه ۳۰ بازی با اشتباهات داوری عوض شد

وی اظهار داشت: خدا را شاکریم که بار دیگر در خدمت زحمت‌کشان داوری هستیم‌. تاج همیشه با سعه صدر بلند و راهنمایی‌های خوب به داوری اشراف داشته است. همچنین از اعضای هیات رئیسه، پیشکسوتان داوری و داورانی که بار روانی، فوتبالی و اجتماعی فوتبال را بر دوش دارند تشکر می‌کنم.

رییس کمیته داوران تصریح کرد: ابتدا می‌خواهم به اعضای هیات رئیسه آماری بدهم. با توجه به مصوبه هیات رئیسه با کمیته داوران نشستیم و بدون هرگونه نگاه کردن به لیست و استان‌ها بدون نیت، سوء و نسخه قبلی برای هر شخص اقدام کردیم.

افشاریان افزود: در نهایت ۹۱ نفر را انتخاب کردیم زیرا ممکن است یک نفر نتواند تست بدهد. یک ناظر را نیز به دلیل اینکه نمره‌اش توسط ناظر به اشتباه داده شد و نمره او باید به جای ۷/۹ به هشت می‌رسید دعوت کردیم اما هنوز مشخص نیست از او تست بگیریم.

وی ادامه داد: الان در حال رفتن به سمت استانداردها هستیم. سال گذشته ۲۴۰ بازی را دوستان ما قضاوت کردند که در ۱۲/۵ درصد بازی‌ها نتیجه جا به جا شد. ۳۰ بازی طبق آمار ناظر و گزارش‌های رسمی نتیجه‌اش با اشتباه داور عوض شد.

رییس کمیته داوران عنوان کرد: ۲۰ بازی هم نتیجه عوض نشد اما اشتباه داوری داشتیم. در مجموع در ۲۱ درصد بازی‌ها اشتباهات داوران وجود داشت. البته اشتباهات انسانی در کل دنیا وجود دارد‌. یقین دارم سال آینده این درصد کمتر خواهد شد. همه در این ماجرا مقصر هستیم اما در دنیا با وجود VaR اشتباه رخ می‌دهد.

افشاریان تصریح کرد: یک تلنگر می‌زنم. باید بدانید تیم‌ها زحمت می‌کشند. برای همین سقف بودجه فشار زیادی به تاج، قنبرزاده و اعضای هیات رئیسه وارد شده اما همگی تلاش می‌کنند تا شرایط مالی بهتر شود. ما هم باید با تمرکز بهتر و  آرامش بیشتر به بازی‌ها برویم‌.

وی عنوان کرد: البته روزی که اشتباه نمی‌کنیم هم باید تاوان پس بدهیم و دیواری از داوری کوتاه تر نیست‌. سعی کنید با تمرینات بهتر کمک کنید تا با آرامش بهتر و اتفاقات خوب فصل را تمام کنید.۴ داور و ۶ کمک داوری که امسال کمترین رتبه را کسب کنند به لیگ یک می‌روند.

رییس کمیته داوران افزود: از تاج و مجموعه هیات رئیسه توقع دارم. با توجه به هزینه های مختلف داوران ما مجانی قضاوت می کنند اما انتظار داریم مبلغ جزئی در لیگی که گردش مالی اش بالا است در نظر بگیرند. دست کم اگر مالی تامین نمی‌شکند، آبروی شان به حراج گذاشته نشود.

وی خاطرنشان کرد: خود من داور بوده‌ام و در دل من بیش از هر کسی بابت اشتباهات داوری آشوب به پا می‌شود. ۱۰ میلیون تومان برای یک بازی رقم بالایی نیست و در ۲ جلسه قبل هیات رئیسه گفتم باید حقوق داوران ۲ برابر شود.

افشاریان در ادامه در حاشیه برگزاری سمینار پیش‌فصل داوران لیگ برتر درباره انتقاد بنیادی‌فر از دستمزد داوران گفت: من حرف بنیادی‌فر را کاملاً تأیید می‌کنم و حرف دل من است. دلسوزتر و رساتر می‌گویم که در جامعه‌ فوتبالی که گردش مالی آن هزار و 500 میلیارد بود، داوران ما عدد بسیار پایینی می‌گیرند و احترامی ندارند و آبروی‌شان به حراج می‌رود. امیدوارم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ کمک کنند که داوران هم از نظر مالی و هم از نظر معنوی به یک موقعیت خوب برسند.

وی درباره استفاده داوران از سیستم رادیویی در فصل آینده خاطر نشان کرد: من در این خصوص 10 بار نامه‌نگاری کردم و گفتیم که تیم‌ها سیستم رادیویی تهیه کنند و به سازمان لیگ هم گفتیم که باشگاه‌ها در ورزشگاه‌ها داشته باشند. من قول نمی‌دهم که سیستم رادیویی بخریم، ولی دنبال آن هستیم که داوران در فصل آینده از آن استفاده کنند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در واکنش به برگزاری تست پیش‌فصل داوران تصریح کرد: هر کدام از داوران اگر در این تست‌ها رد شوند تا مهر ماه حق قضاوت ندارند و آن زمان باید دوباره تست دهند و اگر رد شوند، کل فصل را از دست خواهند داد. ما تعداد 91 نفر داور را اعلام کردیم. البته ممکن است یک نفر را به خاطر اینکه نمره‌اش اشتباه شده باشد اضافه کنیم که امروز بررسی خواهیم کرد. غیر از این مورد هیچ فرد دیگری به این تعداد اضافه نخواهد شد. سعی ما بر این است که با 75 تا 80 نفر کارمان را جلو ببریم.

افشاریان در پاسخ به این سؤال که «مشخص شد چرا ساپینتو در فینال جام حذفی اخراج شد؟»، گفت: من از همه عزیزانی که وسواس دارند چه استقلال و چه پرسپولیس و سایر تیم‌ها تشکر می‌کنم. ما اگر اشتباه کنیم معلوم است و این‌طور نیست که از داوری به‌خاطر اشتباهش دفاع کنم. درباره ساپینتو هم باید بگویم گزارش داوران را که خواندم ظاهراً این‌طور بود که ساپینتو تیم مقابل را تهییج کرده و رفتاری روبه‌روی نیمکت حریف داشته است.

وی درباره اشتباه کمک داور فینال جام حذفی که با پرسپولیسی‌ها عکس گرفت، یادآور شد: حسن ظهیری کمک داور خیلی خوب ماست و یک معلم شایسته. یک محرومیتی 4 ماه ابتدایی کمیته انضباطی برای او اعمال کرد که فعلا بخشیده شده، با توضیحاتی که در کمیته انضباطی داد و گزارشی که ما دادیم منتظر رأی کمیته انضباطی هستیم. ظهیری در کنار ماست و اشتباهی کرده، ولی نباید او را تیرباران کنیم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که در بین اسامی داوران نام داماد و پسر او هم دیده می‌شود، اظهار داشت: داماد من سال آخرش است، ولی پسر من نیست و یک داوری است، مثل سایر داوران.

افشاریان در پاسخ به سؤال که اسپانسر داوری راضی هستید، گفت: قرارداد سه ساله‌ای با اسپانسر بسته شد و اگر اشتباه نکنم قرار شد 56 میلیارد برای سه سال پرداخت کند.

تاج: با روش خاصی VAR را وارد می کنیم

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در سمینار پیش‌فصل داوران لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: از اینکه در جمع شما داوران زحمتکش و کوثر و کم درآمدترین قشر فوتبال هستم خوشحالم. همواره در فوتبال داخلی، آسیا و جهانی مطرح هستید. در AFC همیشه یکی از موارد مورد اشاره مسئله داوری است و هیأت رئیسه فدراسیون نیز همواره توجه خاصی دارد. اهمیت این نشست باعث حضور مدیران فدراسیون و سازمان لیگ شده و عدم حضور دیگر مدیران همگی دلایل خاصی داشته. از پیشکسوتان و داوران عزیز و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

تاج در ادامه اظهار داشت: داوران از زحمتک‌ترین و کم درآمد ترین قشر فوتبال هستند. البته همیشه در فوتبال ما، آسیا و دنیا اهمیت خاصی دارند. خودم از نزدیک شاهد هستم هیات رئیسه AFC همیشه این بحث را به جد پیگیری می‌کند. هیات رئیسه نیز در همه ادوار این موضوع را جدی پیگیری خواهد کرد. اعضای هیات رئیسه همیشه در جلسه داوران پیش فصل شرکت می‌کنند اما مثلا امروز نبی به دلیل ماموریت نتوانست به جلسه بیاید. از همه حضار تشکر می‌کنم‌. می‌خواهم از غایبان این کلاس که در مجموعه داوری زحمت کشیده و تاثیرگذار بودند نیز تشکر کنم‌.

وی ادامه داد: در هیات رییسه بارها گفته‌ام ۲ چیز برای فدراسیون فوتبال خیلی مهم است. ما رکن‌های زیادی در فدراسیون داریم که همگی زحمت می‌کشند اما کمیته تیم‌های ملی که اثراتش در همه ارکان تاثیرگذار است اهمیت دارد و دیگری داوری خیلی برای ما اهمیت دارند. گاهی مواقع که دسترسی به تلویزیون ندارم و از افشاریان می‌پرسم داوری چطور بود اما در ادامه می‌بینم ‌کلی اعتراض وجود داشته است!

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: افشاریان آمار خوبی داد و گفت ۲۱ درصد در داوری‌ها اشتباه وجود داشته است. باید اشتباه را بپذیریم. زیرا اشتباه گردن گناه نیست و تکرار در اشتباه گناه است. اقرار در اشتباه شجاعت می‌خواهد‌. مردم به قانونی که نتوانند انتقاد و اعتراض کنند، احترام هم نمی‌گذارند. با این صحبتی که افشاریان کرد، از این به بعد بیشتر به داوری احترام گذاشته خواهد شد. برخی مواقع می‌گویید داوری اشتباه دارد اما این اشتباهات حساب شده و سازمان یافته است اما به عنوان رئیس فدراسیون می‌گویم اشتباه سازمان یافته، حساب شده، عمدی و این‌ها نداریم. با توجه به حضور کمیته اخلاق و سایر ارکان قضایی مراقبت جدی داریم و این موضوع طبیعی است. با توجه به برخی شرایط طبیعی است که به ما حق بدهید این مراقبت‌ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از اقدام منصوری که تشویق داوران غایب در این جلسه را مطرح کرد تشکر می‌کنم. این‌ها تاثیرات خودشان را در داوری گذاشتند و جای آنها هم خالی است. در جلسات هیأت رئیسه بارها عرض کردم که با وجود کمیته‌های زیادی که داریم دو بخش کمیته تیم‌های ملی و داوری تاثیر زیادی روی سایر ارکان فدراسیون دارند. داوری فوتبال تا حدی تاثیر دارد که زمانی که به تلویزیون دسترسی ندارم از افشاریان پیگیر مباحث داوری می‌شوم و جویای شرایط می‌شوم.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: داوری تاثیرگذار است و روزانه شاهد آن هستیم. معتقدم آمار افشاریان که امروز مطرح کرد بسیار خوب بود و اینکه به سمت پذیرش اشتباه می‌رویم و به دنبال عدم تکرار آن باشیم شجاعت می‌خواهد که قابل تقدیر است. بدون شک به کمیته داوران و داوران پس از این پذیرش اشتباهات احترام بیشتری از سوی مردم گذاشته می‌شود. در واقع اشتباهات را تکذیب نمی‌کنیم و همین مسئله باعث می‌شود که بیش از پیش سهوی بودن اشتباهات داوری ثابت شود.

وی گفت: چون داوران زیاد بودند امکان سوت زدن در فواصل زمانی کم را نداشتند و همین یکی از مسایل تاثیرگذار در عدم آمادگی داوران بود. همه باید به این سمت برویم که دفاع از داوری باید منطقی باشد. اگر بگوییم هیچ اشتباهی صورت نمی‌گیرد که اشتباه است، اینکه حفاظ داوری را برداریم هم اشتباه دیگر است. کمیته انضباطی باید یک حفاظ برای داوری ایجاد کند. اگر اعتراضی وجود دارد، باید قانونی و از چارچوب قانونی باشد.

تاج اظهار داشت: از نظرم داور اصلا حق مصاحبه ندارد و نباید در شبکه تلویزیونی حاضر شود و اولین پرسش نیز این است که آیا حق داوری را دریافت کردید؟ کسی این را می‌پرسد که خودش حق فوتبال را پرداخت نمی‌کند. در واقع مدعی ما، خودشان مقصران اصلی هستند که حق پخش را پرداخت نمی‌کنند. دریافتی ما از طریق AFC نیز که محقق نمی‌شود، با وجود اینکه همه تلاش ما برگزاری همه برنامه‌ها است و همین الان ٣ تیم ما خارج از کشور است. تیم امید در ترکیه است، فوتسال عازم کافا می‌شود و ساحلی نیز عازم روسیه است، این اقدامات با درآمد خیلی ناچیز است. یک مسئول در کشور پیدا شود و بپرسد چرا VAR را وارد نکردید تا مشکلات اصلی را بگوییم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: تاکید می‌کنم که سیستم کمک داور ویدیویی وارد خواهد شد، اما از ۵ شرکت با ٣ شرکت امکان همکاری نداریم. از ٢ شرکت دیگر همه کارها انجام شده، اما بیش از ١٢درصد ساخت تجهیزات ساخت آمریکا است و امکان واردات نداریم. تلاش کردیم از طریق فیفا که جا دارد از اینفانتینو نیز تشکر کنم، شرایط مورد بررسی قرار گرفته و همین الان دبیرکل، رئیس بین‌الملل و خزانه‌دار در سوئیس هستند تا با روش خاصی VAR را وارد کنیم. با وجود تحریم‌های ظالمانه همین مجموعه در تلاش است که تجهیزات را وارد کنیم. توقع من از دولت این است که جلسه‌ای را برگزار کنند تا با همکاری در راستای رفع موانع پیش برویم. الان در بحث ورود زنان همه دستگاه‌ها در تلاش و هماهنگی بسیار خوبی هستند تا این اقدام انجام شود، اما باید همین کار در بحث ورود تجهیزات کمک داور ویدیویی نیز صورت بگیرد. داوری ما علیرغم اشتباهات، شرافتمندانه است.

وی افزود: داور در وسط زمین باید تصمیمی بگیرد که میلیون‌ها تماشاگر دارد و از چند زاویه قابل بررسی است. تازه در کارشناسی‌های داوری بعضا از 5 کارشناس بازهم چند نظر متفاوت بیان می‌شود. پس چه انتظاری می‌توان از داوران داشت. همه باشگاه نیز مدعی هستند. چندین جلسه با کمیته‌های قضایی فدراسیون داشتیم و مطمئن باشید نتیجه آن را خواهید دید، چون از این مورد در بحث آینده‌ای ملی  نیز متضرر شدیم. هرکسی تحت هر شرایطی به داوری شکایت کند، ورود خواهد شد. سقف قرارداد و تعداد بازیکنان تحت پوشش دلالان غیررسمی بحث مهم دیگری بود که به من گفتند ورود به این حیطه شاید با حواشی زیادی همراه باشد، اما اینکار را کردیم.

تاج خاطرنشان کرد: وقتی درآمد کم است باید کنترل هزینه کرد، باید مصارف را مدیریت کنیم و این یک اصل اقتصادی است. بنابراین سقف قرارداد را باتوجه به متضرر بودن باشگاه‌ها که حتی نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند انجام دادیم، چرا بازیکن خارجی بیاید که حتی بازی نمی‌کند. خود باشگاه‌ها که از شرایط اقتصادی شکایت داشتند، ما فقط بر اساس شرایط آن را تبدیل به قانون کردیم.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: در خصوص دستمزد داوری خوشبختانه همین پرداختی ناچیز را انجام دادیم، البته به غیر از لیگ دسته سوم و فوتسال، اما از اینکه این مبلغ واقعاً ناچیز است قبول داریم، اینکه آن را بخواهیم با دستمزدهای دلاری بین‌المللی مقایسه کنیم اشتباه است، اما تغیبراتی در آن انجام خواهد شد. در حال حاضر 5 میلیون تومان است؛ البته تعداد داوران را کم کردیم و تعداد قضاوت‌ها بیشتر می‌شود. با این حال آن را افزایش خواهیم داد.

وی گفت: از همه داوران تشکر می‌کنم، در زمین بازی باید بسیار متمرکز عمل کرد. مثلا خود داور نباید در جشن قهرمانی یک تیم شرکت کند. دیروز یک تیتر زدند از قول من که ورود رونالدو و بنزما به ایران ممنوع است، از AFC پیگیری کردند که چرا اینطور است، توضیح دادم که منظور من این بود که با توجه به شرایط مورد نیاز نظیر اسپانسر و ... امکان حضورشان را نداریم. شک نکنید که امسال اتفاق متفاوت داوری خواهیم داشت. اشتباهات کمتر خواهد بود و با قابلیت‌هایی که دارید موثرتر قضاوت خواهید کرد. VAR نیز وارد خواهد شد. کمیته انضباطی نیز با قاطعیت شرایط را زیر ذره بین خواهد داشت.

درآمد ۱۲۷ میلیاردی یک دلال از نقل‌وانتقالات

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بحث سقف قراردادها یک تحول است و طبیعی است یک‌سری هم مقاومت می‌کنند. یکسری گفتند وارد این ماجرا شدی، تو را می زنند. ممکن است این‌ها رسانه و تیم و آدم داشته باشند. وقتی درآمد کم است اولین کار این است که کنترل هزینه کنیم. خب ما این کار را کردیم. وقتی هر باشگاهی می‌گوید ما ضرر کردیم و ۶ باشگاه ما با اغماض مجوز حرفه‌ای گرفتند، باید هزینه‌ها کنترل شود. خود شما گفتید بازیکن خارجی بی‌کیفیت می‌آید یا آپشن آن بازیکن ۱۰ برابر قراردادش است. ما این تصمیم را گرفتیم، بعد می‌آیند به جمع‌بندی اعتراض می‌کنند. معلوم است دلالی که میلیاردها تومان سود داشته، راحت نمی‌نشیند و به همه فشار می‌آورد. به طور مثال یک دلال ۱۲۷ میلیارد تومان درآمد داشته است!

وی راجب انتقادات داوران نسبت به دستمزدشان گفت: خدا را شکر همین مبلغ را داده‌ایم. حق الزحمه داوران لیگ برتر یک و دو را داده‌ایم. اینکه این مبلع فوق العاده ناچیز است درست است اما اینکه بر اساس دلار مقایسه کنیم خوب نیست. اینکه بخواهیم نسبت به پرداختی بقیه مقایسه کنیم خوب نیست. قطعا تعییراتی را در دستمزد خواهیم داشت. در حال حاضر ۵ میلیون تومان است. ان‌شاءالله یک افزایشی خواهیم داشت. واقعا از داوران‌محترم تشکر می‌کنم. انتطار دارم قانون را که عدم مصاحبه است، رعایت کنید. در زمین هم نباید کار ناشایستی از او ببینیم. یک تیمی قهرمان می‌شود داور در خوشحالی تیم شرکت کند و دنبال آن بدود. کجای دنیا این را می بینیم؟

تاج ادامه داد: خدا را شکر برخی رسانه‌ها حرف درست ما را غلط منتشر می‌کنند. دیروز از قول من یک‌جا تیتر زده ورود بنزما و رونالدو به ایران ممنوع است. شک‌ نکنید امسال داوری‌ها متفاوت است و اشتباهات کمتر خواهد بود. VAR را هم دنبال می‌کنیم تا با شیوه‌ای وارد کشور شود. کمیته انضباطی هم از ابتدای لیگ برخورد قانونی با معضلات لیگ خواهد داشت.

قنبرزاده: برخی دلال‌ها 50 بازیکن را پوشش می‌دهند

منصور قنبرزاده، در سمینار پیش‌فصل داوران لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: از زحمات فصل قبل کلیه عزیزان تشکر می کنم. روزهای قبل با یک قاضی صحبت داشتم و می‌گفت کار داوران شما بسیار سخت است. چون ما پس از بررسی آرا، رای را صادر می‌کنیم اما داوران شما در صدم ثانیه باید تصمیم گیری کنند. حلقه‌های این زنجیره در برگزاری مسابقات و داوری و ... همگی پیوسته هستند.

وی افزود: امسال دو تغییر داشتیم. تصمیم شجاعانه ای که ریاست فدراسیون و اعضای هیات رییسه با شهامت ایستادند و قول تحول را اجرا کردند، واقعا تعداد داوران زیاد بود و داوران باید مثل بازیکنان آماده باشند. حرکت رو به جلو بود. کیفیت قراردادها و کیفی کردن لیگ و باشگاه ها دیگر هدف بود که موارد مختلف رخ داده در بحث قراردادها با وجود مقاومت‌هایی که بود با همکاری باشگاه ها انجام شد.

نایب رئیس دوم فدراسیون تصریح کرد: اتفاق خوب دیگری که کمتر به آن پرداخته شد، در خصوص تیم های پایه بود. ما در این زمینه آسیب شناسی کرده و متوجه شدیم تیم های پایه بالای ١١٠ نفر قرارداد می بندد اما تعداد کارت صادره به مراتب کمتر بود. در واقع امسال هیات رئیسه مصمم شد که مثل همه دنیا تنها همان تعداد ٣٣ نفری که امکان صدور کارت را دارند برایشان قرارداد ثبت شود. از باشگاه هایی که در لیگ قهرمانان هستند نقطه نظرات را دریافت کردیم و۶-۵ نظر گرفتیم تا در خصوص سقف قرارداد برای سال آینده نیز مورد توجه قرار بگیرد.

قنبرزاده گفت: فصل گذشته 8 بازیکن حتی یک دقیقه نیز به میدان نرفته بودند. یا در بحث بازیکنان خارجی تقریبا حضور بازیکنان خارجی رو به اتمام است چراکه باتوجه به قوانین بازیکنان خارجی بی کیفیت وارد نشدند. برخی دلالان که خارج از کارگزاران رسمی هستند، بعضا ۵٠-۴٠ بازیکن را تحت پوشش داشتند که آن را باید مدیریت کنیم. امسال حتی یک قرارداد یکساله دیگر بسته نشد. با چنین اقدامی چرخش دلالی غیر رسمی رو به پایین می آید.

وی افزود: کمیته صدور مجوز حرفه ای ما ۶ مجوز بین المللی را صادر کرده است. چندین باشگاه هستند که بیش از ٣-٢ سال است حتی مجوز ملی دریافت نکرده بودند و روند رو به ورشکستی فوتبال بود. تغییرات مثبت فعلی علیرغم همه فشارها انشالله تحول خوب مورد نظرمان را ایجاد خواهد کرد. این تصمیمات ملی بود و وزارت ورزش و نهادهای ذیربط همگی پای این تصمیمات بودند که قابل تقدیر است.

بنیادی‌فر: خجالت می‌کشیم دستمزدمان را بگوییم

موعود بنیادی‌فر، نفر اول لیست داوران الیت کشورمان پس از اسماعیل صفیری در مقابل تاج به گلایه از شرایط داوری پرداخت و گفت: به ایران در داوری به یک چشم یک بچه سرراهی نگاه می‌کنند. باور کنید وقتی به خارج از کشور می‌رویم نمی‌توانیم به همکاران خود بگوییم برای هر بازی ۱۰۰ دلار می‌گیریم.

وی افزود: از افشاریان گلایه مند هستم که می‌گوید دستمزد داوران باید ۲ برابر شود‌. خارج از کشور روی‌مان نمی‌شود حتی بگوییم برای هر بازی ۲۰۰ دلار می‌گیریم. ببینید چه هجمه‌ها و فشارهایی به داوری وارد می‌شود. پول یک جفت کفش مناسب ۵ میلیون تومان لست و با حقوق یک بازی ما برابر است. صحبت می‌شود یک بازیکن ۱۰۰ میلیارد می‌خواهد قرارداد ببندد اما حق الزحمه تمام داوران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد نمی‌شود.

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: در شان این بچه‌ها نیست یک بازی‌ای که بازیکنانش میلیاردها تومان قیمت دارند، با ۵ میلیون تومان قضاوت کند. از تاج خواهش می‌کنم همانگونه در دوره ریاست خودش در کمیته داوران اتفاقات خیلی خوبی برای داوری افتاد بازهم این رویه را تکرار کند. از ارکان قضایی فدراسیون و حسن‌زاده تشکر  می‌کنم که از ما حمایت کردند اما خواهش می‌کنم بیشتر از ما حمایت کنند تا هجمه‌ها کمتر شود.

بنیادی‌فر تاکید کرد: همه چیز را در گروی VAR نگذاریم و دست کم سیستم رادیویی به لیگ ما اضافه شود. در همین دربی اخیر دیدید چه اتفاقاتی درمورد سیستم رادیویی افتاد. ما هنوز امکانات اولیه را نداریم . اگر پول باشد، راهکار برای ورود تجهیزات وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از حمایت‌ها و پیگیری‌های تاج درمورد VAR تشکر می‌کنم‌ اما خواهش دارم کمک کنید سریع‌تر بیاید. کشورهای درجه دو آسیا مثل عراق و تاجیکستان هم کار را شروع کرده‌اند اما هنوز اندرخم یک کوچه هستیم. اگر کمک می‌خواهید ما هم ارتباطاتی داریم تا این سیستم بیاید. اگر VAR نباشد دست کم از داوران بین المللی توقع نداشته باشید و رسانه‌ها نیز نگویند داوران ما بازی‌های بین‌المللی را سوت نمی‌زنند.

وی افرود: باید VAR بیاید تا اشتباهات داوری از ۲۱ درصد کمتر شود و بار دیگر جامعه داوری گل سرسبد فوتبال ایران شود. در پایان از اعضای هیات رئیسه تشکر می‌کنم‌ که در تلاش برای رفع مشکلات هستند.

موعود بنیادی‌فر پس از پایان سمینار پیش‌فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر فوتبال گفت: صحبت‌هایی شد و نیاز بود مطالبی را در حضور رئیس و اعضای هیئت رئیسه عنوان کنیم. صحبت‌های تاج، امید را به جامعه داوری بازگرداند و امیدواریم امیدی که به جامعه داوری داد، عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به استفاده از VAR در لیگ برتر امیدوار است یا خیر، تصریح کرد: این اتفاق مسلماً می‌افتد. داوران بین‌المللی به VAR نیاز دارند و با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، این سیستم به کشور می‌آید. من مدرک حرفه‌ای VAR را دارم، اما قرار است تعدادی از داوران بین‌المللی به عربستان اعزام شوند که این کار زمان‌بر است.

داور فوتبال کشورمان در مورد انتقاداتی که از پایین بودن دستمزد داوران در جلسه مطرح کرد، گفت: درباره حق‌الزحمه با داوران بین‌المللی سایر کشورها صحبت می‌کنیم و به همین خاطر صحبت کردم. داوران حق‌الزحمه ناچیزی دارند و امیدوارم با قول تاج شاهد افزایش قراردادها باشیم.

بنیادی‌فر درباره رقم دریافتی داوران بابت قضاوت در دیدارهای لیگ برتر فوتبال خاطرنشان کرد: اجازه بدهید در این باره صحبت نکنم.

مهدی: ورزشگاه قزوین و آبادان شرایط میزبانی لیگ برتر را ندارند

سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ فوتبال در حاشیه کلاس پیش‌فصل داوران لیگ برتر فوتبال کشور، اظهار داشت: از جامعه  داوری تشکر می‌کنم که همیشه صادقانه در کنار ما بودند. خیلی از داوران لیگ برتر در حوزه سازمانی خود از مقام‌های بالاتری برخوردار هستند، اما در لیگ برتر فوتبال به ما کمک می‌کنند تا مسابقات برگزار شود و بابت این موضوع ا‌ز آنها تشکر می‌کنم. کار داوری لیگ برتر فوتبال به خوبی پیش می‌رود و 21 درصد خطای انسانی داوران لیگ برتر در فصل گذشته نشان می‌دهد که این موضوع رفته رفته در حال بهبود است. امیدواریم کیفیت داوری بهتر شود و این آمار برای فصل جاری کمتر شود. هر چند نمی‌دانیم که چقدر برای فصل آینده می‌توانیم این موضوع را بهبود بخشیم اما به نظر من اعلام آمار خطای داوران قدمی مثبت بوده است چرا که می‌تواند مسیر و بهبود داوران در لیگ را مشخص کند.

وی در خصوص هفته لیگ برتر فوتبال کشور گفت: برنامه‌های لیگ برتر فوتبال به دلیل مشکلاتی که وجود داشت نتوانستیم برنامه‌ نیم‌فصل اول را اعلام کنیم اما برنامه سه هفته اول لیگ را تا دو سه روز آینده اعلام خواهیم کرد. از طرفی دوم شهریور ماه قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا برگزار خواهد شد و 4 نماینده کشورمان تکلیف‌شان با حریفان خود در این رقابت‌ها مشخص خواهد شد و در واقع به همین دلیل ما نمی‌دانستیم که برنامه نمایندگان ایران در آسیا به چه شکل خواهد بود و اگر از پیش برنامه‌ریزی می‌کردیم در ادامه بهم‌ریزی برنامه تأثیر زیادی را روی لیگ برتر می‌گذاشت. در حال حاضر برنامه ما این است که مسابقات تا قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا مشخص کنیم و پس از مشخص شدن شرایط نمایندگان برنامه‌های هفته‌های آینده را مشخص کنیم. اگر بخواهم کامل در این خصوص صحبت کنم برنامه 5 اول لیگ را تا قبل از فیفادی اعلام خواهیم کرد تا هم برنامه تیم ملی در فیفادی عملی شود و هم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا صورت بگیرد و تکلیف نمایندگان آن در آسیا مشخص شود.

رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال در خصوص ورزشگاه‌های آماده عنوان کرد: تمام ورزشگاه‌ها جواز برگزاری مسابقات را نگرفتند در حال حاضر ورزشگاه سرو آزادگان قزوین اقدامات لازم را انجام نداده و عملا می‌توانم بگویم هیچ کاری را برای میزبانی انجام نداده است. ورزشگاه بعدی ورزشگاه تختی آبادان است که رختکن‌های آن تخریب شده و در حال حاضر عملیات بازسازی درون آن در حال انجام است و هنوز در خصوص زمان اتمام بازسازی این ورزشگاه به سازمان لیگ اعلام نشده و در نامه‌ای که به سازمان لیگ ارسال ورزشگاه غدیر اهواز جایگزین تختی آبادان شده تا مسابقات صنعت نفت آبادان در آن برگزار شود.

مهدی در خصوص تلاقی بازی‌های تیم‌های خوزستانی با یکدیگر گفت:‌ اگر بازی نمایندگان خوزستان در یک روز افتاده باشد، طبیعتا باید بازی آنها را در چند روز برگزار کنیم تا هم تیم‌ها بتوانند در ورزشگاهی که مدنظرشان است بازی کنند.

وی درباره ورزشگاه آزادی هم گفت:‌ ورزشگاه آزادی وضعیت سال قبل را دارد ولی مسؤولان این ورزشگاه را به طوری آماده می‌کنند که هم بتوانیم مسابقات لیگ برتر را در آن برگزار کنیم و هم پذیرای هواداران تیم‌ها باشیم. اما چیزی که مشخص است بازسازی ورزشگاه آزادی همچنان مانند فصل گذشته باید ادامه داشته باشد و در روزهایی که در ورزشگاه فوتبال برگزار نشود، عملیات بازسازی صورت می‌گیرد.

 براتی: تعویق در آمدن VAR در اختیار فدراسیون نیست

احمدرضا براتی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در حاشیه برگزاری سیمنار پیش فصل داوران لیگ برتر فوتبال گفت: طبق روال هر ساله توسط کمیته داوران این سمینار تشکیل شد و وظیفه ما بود که برای تقدیر و تشکر از زحمات یک ساله داوران در این جلسه حضور داشته باشیم. امیدواریم فصل خوبی پیش روی داوران ما باشد و داوران ما در بالاترین سطح بدرخشند و به همه رویاهای ورزشی‌شان برسند.

سرپرست هیئت فوتبال استان تهران در واکنش به برگزاری انتخابات هیئت فوتبال تهران خاطرنشان کرد: بعد از اینکه به عنوان سرپرست در هیئت فوتبال مشغول به کار شدم ظرف یکی دو هفته فرآیند انتخابات را شروع کردیم. آن بخشی که مربوط به ما بود در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام دادیم. کمیسیون 3 نفره انتخابات در موعد قانونی کار خودش را انجام داد و اسامی برای بررسی بیشتر در مورد صلاحیت‌ها به مبادی مربوطه ارسال کردیم. تا این لحظه اسامی تأیید صلاحیت‌شده‌ها به ما ابلاغ نشده و طبیعتاً تاریخ انتخابات هنوز مشخص نیست. بعد از اعلام اسامی تعیین تاریخ برگزاری انتخابات به عهده رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس مجمع خواهد بود. چیزی که وظیفه ما بوده به موقع انجام شده ولی پاسخ استعلام‌ها هنوز نیامده و طبیعتاً به محضی که بیاید تاریخ برگزاری انتخابات که بیشتر از 2 هفته از وصول اسامی نخواهد بود، توسط رئیس فدراسیون فوتبال اعلام خواهد شد.

سرپرست هیئت فوتبال تهران در پاسخ به این سؤال که تا قبل از شروع لیگ برتر انتخابات برگزار خواهد شد؟ گفت: امیدواریم این‌طور شود.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در واکنش به این موضوع که دبیرکل فدراسیون درباره بحث VAR در حال حاضر در سوئیس است و اینکه چقدر امیدوار به استفاده از این سیستم در لیگ هست، اظهار داشت: امیدواریم این مسئله که در قضاوت‌ها و آرامش فوتبال ما بسیار موثر هست محقق شود. همانطور که رئیس فدراسیون گفت، فدراسیون همه تلاشش را انجام داده ولی بخش عمده و همه این تعویق در آمدن VAR به دلیل مسائلی است که در اختیار فدراسیون نیست. تحریم‌ها باعث شده فدراسیون مستلزم همکاری سایر دستگاه‌ها باشد.

 

سمینار پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر از صبح امروز در کمیته پارالمپیک آغاز شد.