اگر دولت پنج مولفه سبک روایتگری قرآن را در سخن‌گفتن با مردم رعایت کند، موفق به اقناع و همراه‌سازی مردم می‌شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس کتابخانه مجلس در دومین جلسه از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی گفت:
سبک قران در روایتگری چند شاخصه مهم دارد؛ اول اینکه روایتگری قرآن امیدوارانه است. حتی هنگام روایت جنگ احد و شکست مسلمین هم امیدوارانه روایت می‌کند. مثلا می‌فرماید اگر شما زخم خوردید دشمن هم زخم خورده یا
ایه معروفی که به مومنین می‌گوید سست نشوید و ناراحت نباشید که شما برتر هستید (ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون) درباره ماجرای احد نازل شده است.

ویژگی دوم سبک روایت قرآن این است که روایت دست اول ارائه می‌دهد. سومین مولفه این است که در روایتگری حواشی را نقل نمیکند و به اصل ماجرای مد نظر می‌پردازد.

ویژگی مهم و چهارم این است که روایتگری قرآن از حوادث و وقایع بر مبنای سنن الهی است. مثلا در تحلیل اینکه چرا در احد عده‌ای تنگه را رها کردند، اشاره دارد به این علت که اهل ربا بودند؛ اگر دقت کنید ایات ربا وسط جنگ احد آمده است.

در یک جلسه از طراحان حمله به عین الاسد این سوال را پرسیدم که این چه انتقامی بود که شما گرفتید؟ توقع این بود گسترده‌تر باشد. در پاسخ گفتند ما تصور می‌کردیم بعد از اقدام ما آنها جواب می دهند و تا مدتها زد و خورد ادامه خواهد داشت. گفتم اگر روایت قرآن را می‌دانستید چنین تصوری نمی‌کردید سپس دوستان را به مدل قرآن ارجاع دادیم که قرآن می‌گوید این سنت الهی است که اگر ائمه کفر و سران باطل را بزنید آنها فرار می کنند و از هم می‌پاشند. 

ما از ظرفیت‌های دینی، سنن اخلاقی و اعتقادی در جنبه‌های حکمرانی استفاده نمی‌کنیم؛ زمانی یک پژوهشگاه در تحقیقی در مورد موضوع چک در ایران تحقیق کرده بود که چرا علی‌رغم عدم الزام جدی قانونی برای پاس کردن چک در ایران، درصد قابل توجهی از چکها پاس می‌شود؛ بعد به این نتیجه رسیده بود که ۶۰ درصد مردم ایران به دلیل پایبندی به مفهومی به نام «عهد» چک‌های خود را پاس می‌کنند.
بنابراین این مساله بسیار مهم است که مردم ما پایبند به اسلام و احکام هستند اما ما از این ظرفیت در تبیین و تبلیغ و روایتگری استفاده درستی نمی‌کنیم.

مثلا شما ببینید قرآن برای کنترل بازار چطور عمل می‌کند؛ در سوره مطففین بعد از اینکه کم فروشان را تقبیح می‌کند در بیان هشدار به انها که برحذرشان بدارد، بازخواست و محاسبه در روز حساب را یادآوری می‌کند. اما رسانه‌های ما و دولتمردان ما چه میزان از این روش و ادبیات در کنترل بازار و مخاطبه با مردم استفاده می‌کنند؟

پنجمین ویژگی روایتگری قرآن که بسیار مهم است، توجه به حلقه‌های میانی یا به تعبیر قرآن ربّيون يا ربّانيون است. 
یکی از مشکلات پیامرسانی دولت این است که دولت تصمیم گرفته پیام خود را صرفا با رسانه‌هایش به مردم برساند و حلقه‌های میانی را در نظر نگرفته است. در صورتی که باید هسته سخت گفتمانی دولت یا همان حلقه‌های میانی و ربّیون را باید به عنوان مخاطب در نظر بگیریم. 
دولت هنوز نتوانسته اقدامات خود را برای این طیف توجیه کند و با آنها مخاطبه کند؛ طبیعتا اقناع عموم مردم هم میسر نشده است.

نکته دیگر درباره حلقه‌های میانی اینکه این طیف را نمی‌شود با حرفهای اصطلاحا صورتی مخاطب قرار داد. با این طیف باید صریح و قاطع در دفاع از سنن الهی صحبت کرد؛ همان کاری که رهبر انقلاب انجام می‌دهند. تنها کسی که در مورد همه موضوعات به صراحت صحبت می‌کند رهبر معظم انقلاب هستند.

بنابراین برای موفقیت در ارتباط با مردم و اقناع و همراه‌سازی آنها، دولت باید مولفه‌های سبک روایتگری قرآن را در سخن‌گفتن با مردم و نحوه اطلاع‌رسانی خود اجرا کند.

رئیس کتابخانه مجلس در دومین جلسه از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی گفت: اگر دولت پنج مولفه سبک روایتگری قرآن را در سخن‌گفتن با مردم رعایت کند، موفق به اقناع و همراه‌سازی مردم می‌شود