محکومیت‌های بین‌المللی پس از کودتا در نیجر؛ سرنوشت محمد بازوم چه می‌شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان های بین المللی کودتا در نیجریه و سرنگونی رئیس جمهور محمد بازوم و انتصاب فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال عبدالرحمن تیانی به عنوان رئیس شورای نظامی جدید را محکوم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین اقدامات بین المللی، تلاش های غیرقانونی برای تغییر قدرت در نیجر را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس جمهور بازوم، خانواده و اعضای دولتش شد.

در حالی که کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه امروز شنبه ریاست جلسه دفاعی در مورد کودتا در نیجر را بر عهده خواهد داشت.

شورای امنیت پس از یک جلسه مشاوره غیرعلنی در مورد وضعیت نیجر، نگرانی خود را در مورد تأثیر منفی تغییرات غیرقانونی دولت ها در منطقه ابراز کرد و شورا در بیانیه خود از موضع جامعه اقتصادی جمهوری آفریقای غربی حمایت کرد.

پیش از این رئیس جمهور فرانسه کودتای نظامی در نیجر را تحولی بسیار خطرناک برای امنیت کل منطقه توصیف کرده بود و مکرون خواستار آزادی محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع شده و نیاز به برقراری مجدد نظم قانون اساسی در این منطقه شد.

مکرون متعهد شد که از گروه اقتصادی جمهوری آفریقای غربی، چه در تلاش‌های میانجی‌گری و چه در اعمال تحریم‌ها علیه عاملان کودتا، حمایت کند.

به نوبه خود، وزارت خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که پاریس مقامات ناشی از کودتای نظامی در نیجر را به رسمیت نمی شناسد و بازوم منتخب دموکراتیک را تنها رئیس جمهور نیجر می داند.

محکومیت های بین المللی علیه کودتاچیان

در دیگر واکنش‌های بین‌المللی، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، طی یک تماس تلفنی به محمد بازوم، رئیس‌جمهور برکنار شده نیجر اطلاع داده است که ایالات متحده برای اطمینان از احیای کامل نظم قانون اساسی در پی کودتا تلاش خواهد کرد.

بر اساس آنچه سخنگوی وی در روز جمعه گفت، بلینکن به رئیس جمهور بازوم از حمایت پایدار ایالات متحده اطمینان داد و تاکید کرد که کودتای نظامی صدها میلیون دلار کمک را به خطر انداخته است.

پیش از این، کاخ سفید هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت در نیجر را محکوم کرد و هشدار داد که این امر منجر به قطع همکاری واشنگتن با نیامی خواهد شد و خواستار آزادی رئیس جمهور بازوم شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تلاش‌ها برای متهم کردن روسیه به مداخله در اوضاع نیجر بی‌اساس است و این وضعیت باید هر چه سریع‌تر حل شود.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود تهدید کرد که کمک به نیجر را به دلیل کودتا متوقف خواهد کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که هرگونه نقض قانون اساسی در نیجر می تواند منجر به توقف فوری همه انواع حمایت های مالی اتحادیه اروپا شود.

اتحادیه آفریقا نیز در یک جلسه اضطراری کودتای نظامی در نیجر را محکوم کرد.

سرنوشت رئیس جمهور منزوی

در مورد سرنوشت محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع، مشاور ویژه وی گفت که وی همچنان در داخل کاخ ریاست جمهوری نگهداری می شود و تایید کرد که در سلامت کامل به سر می برد و این نشان می دهد که به رئیس جمهور اجازه داده با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند.

مشاور ویژه رئیس جمهور نیجر همچنین افزود که رئیس جمهور با تعدادی از رهبران خارجی در تماس بود و آنها از او حمایت کامل کردند. وی با بیان اینکه مردم با کودتای رخ داده در کشور موافق نیستند، گفت: تاکنون خونی ریخته نشده است، اما سخنان کودتاگران ممکن است بر آتش جنگ بکوبند.

بازوم از تعدادی از مقامات خارجی از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، لیندا توماس گرینفیلد، تماس های تلفنی دریافت کرده است.

فرانسه به عنوان قدرت استعماری سابق نیجر، حدود 1500 سرباز در این کشور دارد که در پایگاه های نظامی مستقر هستند.

پس از کودتای نظامی در نیجر، شورای امنیت و سازمان های بین المللی این اقدام کودتاچیان را محکوم و خواستار آزادی رئیس جمهور سابق نیجر شدند.