ممبینی: فیفا دغدغه‌های ما درباره VAR را درک کرده/ صداوسیما و دولت درباره حق پخش فوتبال توافق کنند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ هدایت‌الله ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال در بخشی از سمینار امروز مدیران باشگاه‌های لیگ برتری اظهار داشت: برای رشد فوتبال باید استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را رعایت کنیم. در سال قبل کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ما تعلیق شد و ۱۸۵ هزار دلار جریمه شدیم. با روند حضور تاج در فدراسیون فوتبال، از شهریور سال گذشته تلاش کردیم که مجوز مجدد را کسب کنیم. آیین نامه‌های زیادی را تدوین کردیم و بیش از ۱۰۰۰ نسخه مستند برای AFC فرستادیم و در هیات رئیسه AFC مصوب شد تا در نهایت فعالیت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای دوباره از سرگرفته شد.

وی در ادامه بیان داشت: همکاران ما در این کمیته زحمات زیادی کشیدند و حالا شش تیم لیگ برتری، دو باشگاه بانوان و دو باشگاه لیگ یکی مجوز لازم را گرفته‌اند. امیدواریم با کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود، مجوزهای لازم کسب شود. برای ما زشت است که باشگاه‌های ما مجوز نگیرند. همه موظف هستند این کار را انجام دهند. دیر یا زود همه باید به خط شوند تا در فوتبال آسیا فعالیت کنند. دور جدید لیگ قهرمانان آسیا شیوه جدیدی دارد و بازیکنان بزرگی در این لیگ حضور خواهند داشت. این جذابیت لیگ قهرمانان آسیا را بالاتر می‌برد. باشگاه‌ها باید به خودشان بیایند و دست به دست هم دهیم تا رشد کنیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال پیرامون مساله VAR و دریافت مطالبات بلوکه شده فدراسیون فوتبال عنوان داشت: VAR از اولویت‌های فوتبال ماست و فدراسیون هم در حال تلاش است که این اتفاق رخ دهد. ما جلسات زیادی با مسئولان فیفا داشتیم ولی مشکلاتی در این رابطه وجود دارد. جزییات را نمی‌توانم بگویم اما فیفا دغدغه ما را درک کرده و به نتیجه‌های خوبی رسیده‌ایم. در دنیا فقط شش شرکت هستند که این تکنولوژی را دارند و گواهینامه‌اش را از فیفا دریافت کردند. گرفتن این گواهینامه فرآیند خاصی دارد. شاید در داخل بتوانیم به این تکنولوژی برسیم اما مجوز گرفتنش راحت نیست.

وی در این رابطه تأکید داشت: ما جزو کشورهایی هستیم که علاقه‌مند به آوردن کمک داور ویدیویی هستیم و امیدواریم با کمک نهادهای بین‌المللی و ارتباطاتمان موانع را حل کنیم. نمی‌توانم درباره جزییات بیشتری صحبت کنم. از ما می‌خواهند در این رابطه زیاد صحبت نکنیم. بگذارید کم کم کارها را پیش ببریم. صحبت کردن درباره برخی مسائل ممکن است باعث شود مسئولان بین المللی عقب‌نشینی کنند. فعلا برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به مشکل برنخورده‌ایم اما شاید در سال‌های آینده VAR جزو پروتکل‌های برگزاری بازی‌ها باشد. بسیاری از کشورها هستند که فوتبالشان از ما پایین‌تر است اما VAR دارند. متاسفانه جزو معدود کشورهایی هستیم که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما مشکل فنی یا مالی نداریم. مشکل شرکت‌هایی هستند که باید برخی از موارد را رعایت کنند تا شامل تحریم‌ها نشوند.

او درباره قرارداد سرمربیان تیم ملی هم گفت: قراردادشان امضا شد. اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است و استفاده از مربیان داخلی جزو همین اتفاقات است. همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا این پروسه را ادامه دهیم. امیدواریم با مربیان داخلی در همه رقابت‌ها شرکت کنیم. ضعف‌هایمان را قبول داریم اما نیاز داریم که همه دست در دست هم دهیم.

وی در مورد دومین بازی دوستانه تیم ملی اظهار داشت: در مورد تیم حریف و محل برگزاری کادر فنی نظر می دهد. با ۸-۷ کشور که در فیفا دی دوم سپتامبر خالی هستند مذاکره کردیم. دو طرف شرایطی دارند. وقتی نهایی شد اعلام می کنیم. هنوز چیزی قطعی نشده است. ما هم منتظریم ببینیم چه زمانی مشخص می شود. باید با یک کشور مذاکره کنیم. باید شرایط و نوع فوتبال‌شان را در نظر بگیریم. محل بازی مهم است و باید همه این ها را در نظر بگیریم.

دبیر کل فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه ۹ باشگاه لیگ برتری به علت بدهی نمی توانند بازیکن جدید بگیرند در حالیکه در سال های گذشته این مساله با کدخدا منشی حل می شد، گفت: خیلی از تیم های ما تراز مالی منفی دارند. شاید در دنیا هم همینطور باشد. مهم این است که در چند سال متوالی منفی نباشد. یعنی باشگاه بتواند جبران کند. شیوه ای را در کمیته مجوز حرفه ای ایجاد کردیم. ۱۳۶ بدهی ثبت شده در  AFC داشتیم. الان خوشبختانه به حدود ۳۶ مورد رسیده است. شاید اگر خیلی محکم بگیریم برخی تیم ها نتوانند. برخی تیم ها زمان می خواهند. بعضی در حال انجام کار هستند. باشگاه ها هم باید به خودشان بیایند. مساله حق پخش باید حل شود.

وی در مورد اینکه آیا فدراسیون اراده ای برای گرفتن حق پخش دارد، عنوان کرد: ما که ذینفع هستیم. نزدیک به ۷۰ درصد درآمد ما از حق پخش است. امیدوارم بتوانیم این را در فوتبال ایران جا بیندازیم. صداوسیما و دولت باید دست به دست هم بدهند. در تمام دنیا هم این موضوع یکباره انجام نشد. شاید اکثر کشورهای دنیا هم روزهای اول این مشکلات را داشتند و مقاومت هایی وجود داشت.

ممبینی در خصوص اینکه این ماجرا در ایران خیلی طولانی شده، گفت: اگر این مشکل برطرف شود. ما در تلاشیم و باشگاه ها خواهان هستند. ان شاءالله دولت و حاکمیت پشت این کار بیایند. حق فدراسیون فوتبال و باشگاه ها داده شود. اگر ۵۰ درصد حق پخش به باشگاه ها داده شود مشکلات اقتصادی زیادی حل می شوند. همه باید کمک کنند. نمی توانیم ببینیم باشگاه‌های پرهوادار ما محتاج پول اندکی باشند. حق کلیه باشگاه ها است که این را بگیرند. ممکن است در مجوز حرفه ای سال بعد این را اجبار کنند. یکی از شاخص هایی که می خواهند باشگاه ها بارگذاری کنند همین است و این کار نمی تواند صوری انجام شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: امیدواریم با کمک نهادهای بین‌المللی و ارتباطاتمان موانع کمک داور ویدیویی را حل کنیم.