بحران آب در نیک‌شهر به مرز هشدار رسید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر باعث خشکسالی شدید و به تبع آن خشک شدن چاه‌های آب شرب شهرهای قصرقند، فنوج، اسپکه و بنت شده است و تعداد روستاهایی که در شهرستان نیک‌شهر با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

بهره‌مندی خانواده خانوارهای روستایی در قیاس با شاخص‌های استانی و کشوری بسیار پایین است به نحوی که در شهرستان نیک‌شهر ما از مجموعه ۳۴۰ تا ۳۵۰ روستایی که در شهرستان دارای سکنه هست ۲۰۰ روستا و بالغ بر آن فاقد شرایط آب‌رسانی استاندارد است.

مردم شهرستان نیک‌شهر باوجود داشتن رودخانه‌های فصلی در همه فصول سال با بحران کم آبی مواجه هستند.

آب شهرستان نیک‌شهر از پنج چاه پایین‌دست سد «خیرآباد» تأمین می‌شود که به دلیل کاهش شدید آب پشت این سد برخی از این چاه‌ها به‌طور کامل خشک شده‌اند و برخی دیگر نیز با کاهش شدید آبدهی مواجه هستند.

یکی از مهمترین پروژه‌های لازم برای تامین آب شرب و کشاورزی شهر نیک‌شهر انتقال آب از سد خیرآباد که با هدف تامین آب شرب و کشاورزی شهر نیکشهر احداث شده است به سمت بالا دست چاه‌های آب است که با توجه به کمبود آب‌های زیرزمینی می‌تواند نقش عمده‌ای در تامین آب شرب و کشاورزی شهر نیک‌شهر داشته باشد.

به دلیل کوهستانی بودن نیک‌شهر هیچ‌گونه آبخوان و سفره آب زیرزمینی در این شهرستان وجود ندارد و منابع آبی آن تابع نزولات جوی است.

این معضل در مرکز شهر نیک‌شهر و خیلی از روستاها وجود دارد به گونه‌ای که محله‌های شهر برای آبدهی شیفت‌بندی تعیین شده و در همه ساعات شبانه‌روز مردم به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند.

جبران کمبود آب شرب نیک‌شهر با حفر دو حلقه چاه

مجیب حسنی، فرماندارشهرستان نیک‌شهر  با بیان اینکه دو حلقه چاه برای جبران کمبود آب شرب در این شهرستان وارد مدار می‌شود، بیان کرد: به‌منظور جبران کمبود آب در شهرهای نیک‌شهر و چانف دو حلقه چاه آب در یک ماه آینده وارد مدار شبکه آب‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به کاهش بارش باران و گرمی هوا ذخایر آبی شهرستان در برخی از مناطق کاهش‌یافته است که یک حلقه چاه در شهر نیک‌شهر و یک حلقه چاه دیگر در شهر چانف مرکز بخش آهوران به شبکه آب‌رسانی وصل خواهد شد.

فرماندار نیک‌شهر تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۰۰ روستای سطح شهرستان نیک‌شهر از شبکه آب‌رسانی محروم هستند انتظار می‌رود در جهاد آب‌رسانی سهم بیشتری به شهرستان اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: با توجه به وابستگی شدیدی که منابع آبی به خصوص و آب شرب در سطح شهرستان به نزولات جوی دارد و با توجه به کاهش میزان نزولات جوی طی سالیان اخیر وقوع مسئله خشکسالی قاعدتاً یکسری از مشکلات ازحیث تامین منابع آبی و همچنین خطوط انتقال اصلی و داخلی ایجاد خواهد شد.

حسنی ادامه داد: یکی از این مشکلات که در چند سال اخیر در شهرستان اتفاق افتاده کاهش منابع آبی بخش چاهان بوده که چندین روستا را تامین آب خواهد کرد در واقع درصد املاح بالا سبب انسداد لوله‌ها شده و تعویض برخی از خطوط در مجموع آب‌رسانی چاهان قرار دارد و باید تعویض لوله را هر چه سریعتر انجام داد.

فرماندار نیکشهر با بیان اینکه شهروندان برای جلوگیری از قطعی‌های احتمالی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، خاطرنشان کرد: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و مانع شدن از هدر رفت آب‌های سطحی بسیار مهم و حیاتی بوده و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری مسیر اصلی نجات نیک‌شهر است.

خشکسالی بی‌سابقه سیستان و بلوچستان و کمبود بارش، بحران آب در نیک‌شهر را به مرز هشدار رسانده است.