انحلال باشگاه‌های فاقد مجوز حرفه‌ای ممکن نیست/ باختر: اخیراً از اسم قانون سؤاستفاده می‌کنند

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ عدم صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال توسط کمیته بدوی این موضوع که به حذف آبی‌پوشان از لیگ قهرمانان آسیا منجر شده، نگرانی‌های زیادی را برای مدیران، بازیکنان و هواداران باشگاه‌های پرطرفدار کشور به‌وجود آورده و اخیراً هم هشدارهای پی‌درپی رئیس فدراسیون فوتبال را در پی داشته است.

در آخرین اقدام از بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری، تنها ۶ باشگاه موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای و لایسنس AFC شدند که از بین ناموفق‌ها، استقلال بی‌تردید بزرگ‌ترین نام حذف شده از آسیاست. روال سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و الزام به رعایت برخی مقررات، باعث آن شده تا دیگر بحث کسب مجوز حرفه‌ای مانند یک کابوس برای باشگاه‌های دولتی باشد.

در جدیدترین اخبار منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال طی اظهارنظری عجیب و شاذ، مدعی شده که اگر باشگاهی ۳ دوره نتواند مجوز حرفه ای بگیرد، طبق قانون باید منحل شود. مرور قوانین جدول تنبیهات و جرایم عدم اجرای سیستم صدور مجوز باشگاهی AFC اما چنین جریمه‌ای را برای باشگاه غیرحرفه‌ای درنظر نگرفته است.

قنبرزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به‌درستی ادعا کرده که  اکثر تیم های لیگ برتری زیان‌ده هستند و هیچ درآمدی ندارند و یا ۲ باشگاهی که در لیگ قهرمانان آسیا هستند، زیان‌ده بودند اما تضمین دادند تا این مشکل را حل کنند ولی بحث مربوط به انحلال باشگاه‌ها، طبق هیچ متر و معیاری صحیح و ممکن نیست.

از این رو رسول باختر، وکیل پایه‌یک دادگستری و کارشناس حقوقی فوتبال در گفت‌وگو با دانا اظهار داشت: امیدوارم آقای قنبرزاده چنین صحبت‌هایی را نکرده باشند اما به فرض صحت، تنبیهات طبق مقررات داخلی خودمان کاملاً مشخص است و طبق ماده ۵ ضمیمه شماره ۸ مقررات صدور مجوز باشگاهی، هیچ تنبیهی تحت عنوان اخراج و انحلال درنظر گرفته نشده. شدیدترین تنبیهات هم کسر امتیاز و سقوط بوده که عدم تبعیت از دستورات کمیته‌های فدراسیون فوتبال است.

وی در ادامه بیان داشت: در مقررات جایی پیرامون حذف یا انحلال نوشته نشده، مگر این که مجازات نانوشته‌ای باشد که ما ندیده باشیم. باشگاه‌ها یک‌سری تبعات برای عدم دریافت مجوز حرفه‌ای را تجربه می‌کنند که در صورت تکرار، مجوز تکرار نشده و جرایم سنگین‌تر هم می‌شوند؛ مثل بسته‌شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی یا کسر امتیاز آن هم در مواردی.

باختر درباره چنین مسائلی عنوان داشت: متأسفانه اخیراً باب شده که هر آن‌چه که شخصی می‌خواهد بیان کند یا باب طبعش هست، ذیل قانون صدور مجوز حرفه‌ای بیان می‌کند. هر چه‌قدر هم در این باره در قوانین بگردید، چنین ماده‌ای پیدا نمی‌کنید. در واقع از قانون سؤاستفاده‌هایی می‌شود برای آن‌چه دوستان دنبالش هستند.

بیش‌تر بخوانید؛
تاج: باید طبق استانداردهای روز دنیا پیش برویم/ باشگاه‌های فاقد مجوز جریمه سنگین می‌شوند

بدین ترتیب می‌توان گفت که بحث انحلال باشگاه‌هایی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشده‌اند، به هیچ وجه صحیح نیست و ادعای نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال صرفاً جهت ترساندن برخی باشگاه‌ها بوده که با توجه به صحت نداشتن این ادعا، رئیس فدراسیون و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای می‌بایست روشن‌گری‌ها و تصحیحات لازم را درباره اظهارنظر قنبرزاده انجام بدهند.

ادعای نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال پیرامون انحلال باشگاه‌هایی که فاقد مجوز حرفه‌ای هستند، با مقررات و قوانین موجود سازگار نیست.