ظرفیت بالقوه سیستان و بلوچستان برای تبدیل‌شدن به قطب گوشت کشور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور که دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در زمینه معادن، شیلات، دریا، بنادر و کشاورزی و صنایع‌دستی است و به گواه متولیان امر از شمال تا جنوب این استان کارگاه بزرگ اقتصادی است که رشد و توسعه را در کشور رقم خواهد زد.

یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان باتوجه‌به شغل دامداری و دامپروری برخورداری در زمینه دام و طیور کشور است و وجود تعداد قابل‌توجه واحدهای صنعتی دامپروری و کشتارگاه‌ها، این منطقه را در زمینه تأمین گوشت در کشور متمایز کرده است.

سیستان و بلوچستان استان برخوردار در زمینه دام و طیور در کشور است

در همین رابطه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در روزهای اخیر در سفر به این استان از اولویت جهاد کشاورزی در تبدیل سیستان و بلوچستان به هاب تولید گوشت قرمز ایران خبر داد و بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی درصدد است با یک نگاه جدید مبتنی بر اصول فنی و بهداشتی ضمن استفاده از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در تولید گوشت قرمز از این فرصت برای توسعه منطقه و ایجاد اشتغال با افزایش واحدهای بسته‌بندی، پرواربندی و کشتار استفاده بهینه کند.

دماوندی نژاد افزود: سیستان و بلوچستان، استان برخوردار در زمینه دام و طیور در کشور است که وجود ۷۴ واحد قرنطینه دام، توان پرواربندی دام سنگین صنعتی به ظرفیت ۷۳ هزار رأس و سنتی ۴۸ هزار رأس از قابلیت‌های مهم و خاص به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در حوزه زیر ساخت‌های تولید گوشت قرمز در سیستان و بلوچستان نظیر واحد‌های پرواربندی و کشتارگاه دام انجام شده که به دلایلی در یک بازده زمانی این ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با رویکرد دولت سیزدهم می‌توان این نوید را داد که علاوه بر استفاده از ظرفیت موجود در استان این فرصت برای دیگر سرمایه‌گذاران فراهم است تا با ورود به این عرصه سهم قابل‌توجهی از اقتصاد منطقه در این زمینه را در دست گیرند.

باتوجه‌به اینکه در حال حاضر بخشی از نیاز گوشتی کشور از سایر کشورهای دیگر تأمین می‌شود نیاز است تا باتوجه‌به ظرفیت بومی استان‌های کشور در زمینه پرورش دام از واردات گوشت از سایر کشورها بی‌نیاز شویم.

اگر چه خشکسالی‌های چند سال اخیر در استان به‌خصوص منطقه سیستان صنعت دامپروری و کشاورزی در این منطقه را تحت‌تأثیر خود قرار داده است، اما نگاه ویژه دولت به سیستان بلوچستان و توسعه صنعت دامپروری در استان زمینه این را فراهم کرده است تا سیستان و بلوچستان در زمینه تأمین گوشت کشور یکی از استان‌های پیشرو باشد.

۵۰ درصد کسری گوشت قرمز کشور در سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور که در خردادماه امسال به سیستان و بلوچستان آمده بود در حاشیه افتتاح یک واحد صنعتی پرورش دام سبک در زاهدان گفت: وزارت جهاد کشاورزی درصدد است طی ۲ سال آینده با توسعه واحدهای پرواربندی در سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد کسری گوشت قرمز کشور را از این استان تأمین کند.

صدر الله دولت ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و با همکاری مسئولان استانی و مردم حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن گوشت قرمز تا پایان سال جاری در سیستان و بلوچستان تأمین شود.

سیستان و بلوچستان ظرفیت لازم برای تولید دام‌های مولد و گوشتی و هم شرایط واردات دام‌ از کشورهای همسایه را دارد در همین رابطه محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نحوه تبدیل زمین‌های راکد منطقه تهلاب به شرکت هاب دام آسیا در زمینه تولیدات دامی بر ظرفیت پرورش دام در تمام مناطق استان تأکید کرد.

کرمی با بیان اینکه اگر نهاده‌های دامی در منطقه تأمین شود، این منطقه ظرفیت خوبی برای پرورش دام دارد، بر برنامه‌ریزی‌ برای تنظیم بازار گوشت در ماه‌های مختلف سال و سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش دام‌های گوشتی در استان تأکید کرد.

به گفته متولیان، واردات دام از بازارچه‌های مرزی دریایی و زمینی سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال تا کنون به ۲۱ هزار و ۳۶۰ رأس رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰ درصد رشد داشته است.

سیستان و بلوچستان به‌خاطرداشتن مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و موقعیت بازارچه‌های مرزی‌اش ظرفیت بسیار خوبی برای واردات دام به کشور محسوب می‌شود و پتانسیل آن را دارد تا بتواند با تأمین گوشت قرمز موردنیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند.

سیستان و بلوچستان با ظرفیت بالقوه در زمینه دامپروری در انتظار تبدیل‌شدن به قطب تولید گوشت کشور قرار دارد.