رسوب‌گیری جریان توسعه استان با حذف مدیران ضد تولید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، انتصاب سرپرست برای پست‌های مدیریتی و سازمانی، راهکاری موقت برای اداره آن دستگاه و رسیدگی به امور است که بر اساس قانون، مدت زمان حکم سرپرستی سه ماه است تا بتوان طی مدت این سه ماه، برای انتصاب رئیس و مدیرکل تصمیم‌گیری بهتری انجام داد، البته که مدت زمان سرپرستی می‌تواند برای دوره بعدی دوباره تمدید شود.

اما از آنجایی که حکم سرپرستی یک سازمان؛ یک حکم کوتاه‌مدت است، قطعا شخص سرپرست هم نمی‌تواند برنامه‌های بلندمدت و موثری را برای پیشرفت و توسعه اهداف سازمانی داشته باشد، چرا که دیر یا زود باید صندلی‌اش را تحویل دهد. اما نکته مهمی که وجود دارد؛ این است که باید در انتخاب سرپرست یک سازمان نیز همانند انتخاب و انتصاب مدیر وسواس به خرج داده شود و از بین چندین گزینه، بهترین فرد از نظر تخصص، تجربه، توانمندی و روحیه کار و تلاش انتخاب شود، چرا که همین مدت کوتاه سرپرستی هم در جریان پیشبرد امور بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند باعث جهش یا عقبگرد در پیشرفت‌ها شود.

یکی از سازمان‌های خراسان جنوبی که با امور تولید و تولیدکننده سروکار دارد نیز از انتهای آذرماه سال گذشته توسط سرپرست اداره می‌شود و با گذشت بیش از هفت ماه از انتصاب سرپرست، متاسفانه هنوز هم تکلیف مدیریت این سازمان مهم و موثر، مشخص نشده است.

یک فعال اقتصادی و تولیدی خراسان جنوبی در خصوص انتصاب سرپرست این سازمان، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: متاسفانه برای سازمانی با درجه اهمیت بالا، شخصی به عنوان سرپرست تعیین شده که از نظر آشنایی با کار این سازمان؛ کاملا غیرمتخصص و حتی بدون تجربه یک روز سابقه مدیریتی در کشور است.

وی افزود: این شخص از زمان انتصابش تاکنون، امان تولید و تولیدکننده را بریده و به عنوان یک مانع بزرگ بر سر راه تولید به شمار می‌رود، به‌طوری که به دلیل سخت‌گیری‌های بی‌جا، به نام اجرای دقیق قانون، بی‌قانونی می‌کند و واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه این فرد؛ نه تنها به واحدهای تولیدی، بلکه به همکاران سازمانی خود و همچنین آزمایشگاه‌های همکار و مسئولین کنترل کیفی هم بدبین است، گفت: متاسفانه طی این مدت، علاوه بر برخی از واحدهای تولیدی، آزمایشگاه یکی از همکاران مربوط به جامعه کنترل کیفی خراسان جنوبی نیز تعطیل شده است.

او ادامه داد: رفتارهای این آقای سرپرست بسیار نسنجیده و از روی سبک سری است، به‌طوری که در یک کلاس آموزشی برای مسئولین کنترل کیفی که برگزاری آن به بخش خصوصی هم واگذار شده است، آقای سرپرست در انتهای کلاس حاضر شده و مجدد افراد را حضور و غیاب می‌کند تا مثلا از این طریق مچ نماینده‌هایی را که خودش آنها را برای کار در کارخانه‌ها تایید صلاحیت کرده؛ بگیرد که این موضوع اصلا در شأن یک مدیر نیست و با وجود چنین رفتارهایی، دیگر باید عمق فاجعه را درک کرد.

وی تصریح کرد: این رفتارها حاکی از این است که این فرد، هیچ شناختی از این سازمان و قوانین مربوط به آن ندارد و به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه تولید به شمار می‌آید.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه این آقای سرپرست، یک نیروی غیربومی است که انتصاب او هم بصورت سفارشی شده بوده است، تاکید کرد: متاسفانه انتصاب این فرد به عنوان سرپرست در حالی بوده است که در خود سازمان، 4 تا 5 نفر همکار با سابقه کاری بالای 25 سال و در حد مدیرکل وجود دارد که از همان ابتدا در این سازمان فعالیت کرده‌اند و تمام پله‌ها از کارشناسی، معاونت و سرپرستی را گذرانده‌اند و انسان‌های انقلابی و توانمندی هم هستند.

وی بیان کرد: اکنون هم عدم آگاهی این فرد از قوانین و موضوعات، کارخانجات و واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده است. فردی بدون تخصص و تجربه که از دید ایشان، همه خلافکار هستند و با هم ساخت و پاخت کرده‌اند.

او گفت: عدم آگاهی، عقده مدیریت و دستور در این فرد، باعث شده تا حرف‌ها، دستورات و خواسته‌هایش قانونی و منطقی نباشد و در روند امور مانع تراشی شود.

این تولیدکننده اظهار کرد: طی 5 تا 6 ماه گذشته، این موضوع از کانال مجموعه‌های مختلف از جمله منطقه ویژه اقتصادی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، واحدهای تولیدی و ... بارها به گوش آقای استاندار رسیده و حتی از طریق دادستانی، رئیس کل دادگستری و بازرسی هم دستوراتی داده شده که راه به جایی نبرده و معلوم نیست که چرا اقدامی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما از آقای استاندار این است که اگر در رفع برخی از مشکلات کشوری مثل نبود نقدینگی و مشکلات بانکی دستش باز نیست و نمی‌توان در استان برای واحدهای تولیدی کاری کرد، حداقل در سطح استان؛ این مدیران را که مانعی در مسیر تولید هستند را برداشت تا راه برای صنعت و صنعتگر و فعالیت های اقتصادی هموار شود.

در چند ماه گذشته، فردی به عنوان سرپرست یکی از سازمان‌های خراسان جنوبی منصوب شده که اکنون از نظر تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و اقتصادی استان، خود به عنوان مانع بزرگی در مسیر تولید به شمار می‌آید.