شورای نظامی در نیجر به دنبال آتش‌افروزی در آفریقا؛ ماجراجویی نظامی ممنوع!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شورای موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» در نیجر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو کشور آفریقای مرکزی به منظور آماده‌سازی برای مداخله نظامی در کشور، نیروهایی از پیش مستقر شده‌اند.

با پایان مهلت تعیین شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا نسبت به مداخله نظامی برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع به قدرت، شورای نظامی حاکم در نیجر عصر یکشنبه، بسته شدن حریم هوایی را اعلام کرد.

پیش از این، رهبران کودتا در نیجر متعهد شدند که به هرگونه مداخله نظامی خارجی فورا پاسخ دهند و شورای نظامی اعلام کرد که هر گونه تجاوز یا تلاش برای تجاوز به کشور نیجر، شاهد واکنش فوری و بدون هشدار دفاعی نیجریه خواهد بود. نیروهای امنیتی به هر یک از اعضای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به جز بورکینافاسو و مالی هشدارهای لازم را داده است.

چند روز پیش، گروه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، رئیس جمهور سابق نیجریه، عبدالسلام ابوبکر را به عنوان فرستاده ای به نیامی فرستاد تا ارتش را متقاعد کند که از کودتا عقب نشینی کند، اما ماموریت او نتیجه ای نداشت.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تائید کرد که آمادگی کامل برای اجرای عملیات نظامی در نیجر برای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع، به قدرت را دارد.

فرضیه مداخله نظامی در نیجر

کارشناسان و تحلیلگران، گزینه مداخله نظامی در نیجر را به دلیل پیامدهای آن خطرناک توصیف کردند و به دلیل رد این گزینه از سوی کشورهای همسایه، پیشنهاد کردند که به دنبال راه حل های نظامی نروند.

به گفته ولد شیخ سیداتی، کارشناس امور آفریقا، با توجه به خطرات فراوان نیجر که برای کل منطقه وجود دارد، شرایط برای مداخله نظامی در نیجر مهیا نمی‌شود و چنین اقدامی وضعیت امنیتی و منطقه ای را بیش از پیش پیچیده می کند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا با توجه به اتمام مهلت زمانی به رهبران کودتا برای پس گرفتن اقدامات خود و بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور بازداشت شده به سمت خود، این گروه را به مداخله نظامی تهدید کرد.

شورای نظامی حاکم در نیجر نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی برای مداخله در کشورش هشدار داد.