دلایل عدم تعلیق نیجر در شورای صلح و امنیت آفریقا چیست؟/ ابراهیم بازوم در آستانه محاکمه نظامی

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شورای امنیت و صلح آفریقا برای سومین بار تصمیمی مبنی بر تعلیق عضویت نیجر در اتحادیه آفریقا اتخاذ نکرد و موضوع را به جلسه آتی ارجاع داد.

عدم تصمیم گیری شورا پس از نشستی ۸ ساعته رخ داد. شورای صلح و امنیت آفریقا نمی تواند به اجماع بین اعضای خود در مورد تعلیق عضویت نیجر در اتحادیه آفریقا دست یابد، زیرا تعلیق، مشروعیت دولت منتخب نیجر به ریاست محمد بازوم را در برابر بین المللی از دست می دهد.

حامیان تصمیم برای عدم تعلیق عضویت بر تصمیم جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تکیه کرده‌اند که تاکنون عضویت نیجر در این سازمان را تعلیق نکرده است، بلکه اجازه مشارکت حسومی مسعودو را داده است.

در مورد اختلاف نظرها در مورد مداخله نظامی برای بازگرداندن بازوم به قدرت، منشأ اختلاف عدم ارزیابی دقیق از خطرات و پیامدهای مداخله نظامی و دشواری اطمینان از عدم انجام آن بین اعضا وجود دارد.

برخی از اعضا به تجربه شورای صلح و امنیت آفریقا در چاد استدلال کردند که با وجود تغییر غیرقانونی در آن در آوریل 2021 با هدف کاهش پیچیدگی سیاسی، عضویت آن به حالت تعلیق در نیامد.

انتظار می رود که شورای صلح و امنیت آفریقا به صدور بیانیه ای برای تجدید تماس با رهبران کودتا برای اطمینان از امنیت فیزیکی رئیس جمهور، خانواده و اعضای بازداشت شده نیجر و لزوم همکاری آنها با جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا بسنده کند.

رهبران کودتا با مذاکرات موافق هستند

در تحولی جدید، دولت انتقالی منصوب شده توسط شورای نظامی نیجر اعلام کرد که رهبران کودتا با آغاز گفتگو با گروه کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موافقت کرده‌اند و پارلمان این گروه ارسال کمیته‌ای به نیامی را تأیید کرده است.

علی الامین زین، نخست وزیر منصوب شده از سوی رهبران کودتا در نیجر، گفت که ژنرال عمر عبدالرحمن تیانی، رئیس شورای نظامی، چراغ سبز برای آغاز گفتگو با گروه کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را نشان داده است.

پارلمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تصمیم گرفت کمیته ای را به نیامی بفرستد تا با رهبران کودتا دیدار کند و درباره راه های پایان دادن به بحران از طریق دیپلماتیک بحث کنند.

الامین زین، نخست وزیر تاکید کرد که هدف از این کمپین تضعیف اعتماد به مقامات انتقالی و خنثی کردن همه تلاش ها برای مذاکره برای راه حلی برای خروج از بحران به منظور توجیه مداخله نظامی است.

الامین زین در اظهاراتی که بعداً بیان کرد، اعلام کرد که کشورش در دور زدن تحریم‌هایی که توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا علیه کشورش در واکنش به کودتای ماه گذشته اعمال شده بود، موفق خواهد شد.

وی گفت: ما معتقدیم که حتی اگر چالشی که بر ما تحمیل شده ناعادلانه باشد، باید بتوانیم بر آن غلبه کنیم و بر آن غلبه خواهیم کرد.

محاکمه محمد بازروم توسط شورای نظامی

در تحولی قابل توجه، سرهنگ آمادو عبدالرحمن، یکی از اعضای شورای نظامی حاکم در نیجر، گفت که این شورا مدارک لازم را برای محاکمه محمد بازوم رئیس جمهور بازداشت شده به اتهام خیانت به دولت و آسیب رساندن جمع آوری کرده است.

عبدالرحمن در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی خوانده شد، گفت: دولت نیجریه تاکنون شواهدی را برای محاکمه رئیس‌جمهور برکنار شده و شرکای داخلی و خارجی‌اش در برابر نهادهای ذی‌صلاح ملی و بین‌المللی به اتهام خیانت بزرگ و تضعیف فضای داخلی نیجر جمع‌آوری کرده است.

بازوم از روز کودتا همچنان به همراه پسر و همسرش در مقر ریاست جمهوری اش نگهداری می شود و شورای نظامی گفته است که اقامتگاهش را تصرف نکرده و همچنان در ارتباط با بیرون آزاد است و کلیه وسایل ارتباطی را دارد.

شورای صلح و امنیت آفریقا در جریان نشست خود در آدیس آبابا، نتوانستند تصمیمی مبنی بر تعلیق عضویت نیجر در اتحادیه آفریقا بگیرند.