چاد؛ اولین مقصد سفر نخست وزیر کودتاچیان/ نتایج نشست قریب الوقوع برای نیجر چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخست وزیر نیجر با صالح کابزابو، نخست وزیر چاد و مقامات، دیدار کرد و پیشنهادات کشورش برای حل بحران در نیجر را پیش از نشست قریب الوقوع روسای ستادهای جامعه اقتصادی غرب در میان گذاشته است.

این در حالی است که کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا قرار است در روزهای پنج‌شنبه و جمعه درباره وضعیت نیجر گفتگو کنند.

این دیدار قرار بود شنبه گذشته برگزار شود که به دلایل فنی به تعویق افتاد. تاریخ جدید آن یک هفته پس از آن است که رهبران این گروه تصمیم گرفتند یک نیروی ذخیره را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر در پی کودتای 26 ژوئیه که حکومت محمد بازوم رئیس جمهور را سرنگون کرد، بدون تعیین جدول زمانی برای این مداخله احتمالی، مستقر کنند.

در این زمینه، پائولا تینوبو، رئیس جمهور نیجریه، گفت که جامعه اقتصادی غرب آفریقا برای پیچیده کردن مشکل کار نمی کند و ترس مردم از اقدام نظامی را درک می کند و بر تلاش برای عدم اعمال تحریم ها علیه نیجر به شرط اجرای واقعی آن تاکید کرد.

تینوبو تاکید کرد که گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا هیچ تلاشی از سوی حکومت نظامی نیجر برای ارعاب و آزار رئیس جمهور بازداشت شده محمد بازوم را نمی پذیرد.

رهبران کودتا در حال آماده شدن برای محاکمه رئیس جمهور بازداشت شده، محمد بازوم، به اتهام خیانت بزرگ هستند، که جامعه اقتصادی غرب آفریقا آن را تحریکی جدید می دانند که در تضاد با اراده مقامات نظامی در نیجر برای بازگرداندن نظم قانون اساسی از طریق راه های مسالمت آمیز است.

در مورد وزارت خارجه آمریکا، این وزارتخانه اعلام کرد که تهدید به پیگرد قانونی بازوم یک اقدام غیرموجه و توهین به دموکراسی است و تاکید کرد که واشنگتن با گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا موافق است که مداخله نظامی در نیجر باید آخرین گزینه باشد و اولویت یافتن راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای حل بحران است.

اینتینکار الحسن، مشاور محمد بازوم، رئیس جمهور بازداشت شده نیجر، در بیانیه ای گفت که رئیس جمهور هیچ تخلفی مرتکب نشده است که اتهام او به خیانت بزرگ را توجیه کند.

مواضع بین المللی در قبال کودتا در نیجر

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی تماس تلفنی با آسیمی گوتا، رئیس‌جمهور انتقالی مالی، بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اوضاع در نیجر تنها از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که با ادامه فشار کشورهای غرب آفریقا بر کودتاگران در نیامی، هنوز فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد تا اوضاع را در نیجر به حالت عادی بازگرداند.

بلینکن گفت: ما همچنان بر دیپلماسی بسیار متمرکز هستیم تا به نتایجی که می خواهیم، ​​یعنی بازگشت نظم قانون اساسی برسیم. و من فکر می کنم هنوز فضا برای دیپلماسی وجود دارد.

وی با اشاره به کودتاچیان افزود: به نظر من آنها باید این را در نظر بگیرند که اقدامات آنها، نیجر را در منطقه و جهان منزوی کرده است.

در سطح بشردوستانه، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که بسته شدن حریم هوایی در نیجر منجر به توقف همه پروازها برای فعالیت‌های بشردوستانه شده است که به نوبه خود باعث اختلال در فعالیت‌های امدادی و حمایت غذایی از افراد نیازمند در آنجا منجر می شود.

این برنامه گزارش داد که در نتیجه تحریم های اعمال شده بر نیجر، 1400 تن مواد غذایی در نظر گرفته شده برای حمایت های بشردوستانه در بنادر توگو و بنین دپو شده است.

نخست وزیر نیجر که توسط شورای نظامی منصوب شده، سفر خود را با چاد آغاز کرد و در جریان این سفر پیشنهاداتی برای حل بحران ارائه داد.