به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری عصرهامون، صفهای طویل بنزین مشکلی همیشگی که در اکثر شهرها و مناطق سیستان و بلوچستان بهوفور دیده میشود و ساعتهای زیادی از وقت و زمان شهروندان در این صفوف تلف میشود.
صفهای که نه در سرمای زمستان و نه در گرمای تابستان خیال کوتاهشدن ندارند و هر روز بر طول آنها افزوده میشود، بسیاری از شهروندان بیشترین علت شلوغی صفهای بنزین را وجود دلالان سوخت عنوان میکنند.
دلالان سوخت یکی از عوامل طویلتر شدن صفها هستند
یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: برخی افراد که کار سوخت بری انجام میدهند چندین کارت سوخت دارند و برای دریافت سوخت موردنظر به جایگاههای سوخت مراجعه میکنند.
سارانی ادامه داد: این افراد برای پر کردن باک اتومبیل خود و بعضیها با داشتن مشک در مخزن اتومبیل اقدام به سوخت زنی میکنند باتوجهبه اینکه تعداد این افراد زیاد است این خود مسئلهای برای ایجاد صفهای طولانی سوخت در سطح استان شده است.
میری یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه برای چند لیتر بنزین باید ساعتها در انتظار بود تا نوبت برسد به خبرنگار ما میگوید: متأسفانه این مشکل مدتها است که در استان مردم را کلافه کرده است و هر بار که برای تأمین سوخت خودروی خود به جایگاهها مراجعه کردم با صفهای طولانی روبرو شدم.
وی افزود: از وقتی سوخت کشی در استان رایج شد صفهای طویل بنزین نیز در سطح شهرهای استان خودنمایی کرد.
ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان که از وجود صفهای طویل بنزین به ستوه آمده بود گفت: وضعیت صفهای بنزین هر روز در استان بدتر از گذشته میشود و متأسفانه برای چند لیتر بنزین باید ساعتها از وقت و زمان خود را در صفها بگذرانیم.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با وجود گازدار شدن هنوز جایگاههای سیانجی در بسیاری از شهرهای این استان راهاندازی نشده و اکثر شهروندان هنوز برای سوخت اتومبیل خود از بنزین استفاده میکنند که با وجود سوختکشها و خروج سوخت از مرزها این مشکل به این زودی در استان رفع نخواهد شد.
این شهروند نیز گفت: عده زیادی از شهروندان اقدام به فروش سهمیه بنزین خود به دلالان میکنند، دراینبین افرادی که برای مصرف روزانه خود نیاز به بنزین دارند باید در صفهای طولانی که به دست دلالان ایجاد شده است ساعتها در انتظار بمانند.
معضل قاچاق سوخت در استان به علت هم مرز بودن با کشور پاکستان و تفاوت قیمت شدید سوخت باعث افزایش این روند شده و تأثیر آن در صفهای شلوغ جایگاهها که بعضاً به چند کیلومتر هم میکشد دیده میشود.
ایجاد ۳۰ جایگاه سوخت مصوبه سفر رئیسجمهور به سیستان و بلوچستان
با همه این صحبتها نیاز است تا برای رفع مشکل صفهای بنزین در سطح استان چارهای اساسی اندیشیده شود تا صفهای طویل که علاوه بر اتلاف وقت شهروندان باعث نارضایتیها آنان و نازیبایی چهره شهر میشود کوتاهتر شود.
حسین مدرس خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان در دیماه ۱۴۰۰ با اشاره به صفهای طولانی بنزین در شهرهای استان بهویژه شهر زاهدان، گفته بود: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درونشهری و برونشهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیسجمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاههای سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.
سیستان و بلوچستان یک استان با ظرفیتهای فراوان است که میطلبد در خصوص افزایش جایگاههای عرضه سوخت در این استان تصمیمات مهم و نهایی گرفته شود.
استان سیستان و بلوچستان با وجود پهناوری و گستردگی وسعت به علت کمبود جایگاههای سوخت و مسئله کدینگ کارتهای سوخت، مسافرانی که از سراسر کشور به استان میآیند را دچار مشکل و سرگردانی کرده و در سال گذشته موجبات نارضایتی فراوانی را در حوزه سوخت برای آنها فراهم آورد.
دراینرابطه در دولت سیزدهم قولهای در خصوص افزایش جایگاههای سوخت در سیستان و بلوچستان داده شده که نیاز است تا در سطح استان توجه و پیگیری ویژه به این مسئله بشود تا افزایش تعداد جایگاههای سوخت در این استان هر چه سریعتر محقق گردد.
باتوجهبه اینکه در حال حاضر تنها دو جایگاه CNG در استان فعال است، اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در بهمنماه سال گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت از وعده ایجاد ۵۰ جایگاه جدید در سیستان و بلوچستان خبر داده بود که تا کنون میسر نشده است.
اوجی گفته بود: تجهیزات این جایگاهها را دولت بهصورت رایگان در اختیار کسانی که داوطلب احداث هستند، قرار خواهد داد.
تعداد ۱۲۵ جایگاه سوخت در استان فعال است
در حال حاضر در سیستان و بلوچستان تعداد ۱۲۵ جایگاه سوخت موجود و فعال وجود دارد که جوابگوی نیاز شهروندان نیست.
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه در استان گفت: در حوزه جایگاههای سوخت نیز برای ساماندهی و افزایش آنها اقدامات خوبی صورتگرفته، باید تعداد آنها افزایش پیدا کند.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در این نشست عنوان کرده بود که سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیلشدن به هاب طلایی کشور را دارد که میسر شدن این مسئله در گرو رفع مشکلاتی همچون مسئله سوخت است.
قابلذکر است بخش قابلتوجهی از خودروهایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام میکنند، بنابراین با افزایش تعداد جایگاههای سوخت شاید بازهم صفهای طویل همچنان ادامه داشته باشد که میطلبد در این راستا وضعیت فروش سوخت در مرزها ساماندهی شود و طرحهای دیگری برای استفاده از ظرفیت مرز و معیشت مرزنشینان از سوی متولیان امر صورت گیرد.
بر اساس این گزارش مسئله مهمی که باید بیان شود این است که علاوه بر اقدامات مؤثر دولت در زمینه رفع مشکل مانند حرکت به سمت احداث جایگاههای سوخت بیشتر برای رفع مشکل سوخت استان، باید تدبیری در زمینه مدیریت قاچاق سوخت از مرزها کرد تا این معضل به طور کامل رفع شود.