اتفاقات سال گذشته می توانند موضوع فیلم کوتاه باشند/ رکوردزنی در دریافت آثار بین الملل

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آذرپندار در ابتدای این نشست بیان کرد: اینکه امسال چهلمین سال است که این جشنواره در حال برگزاری است، خود افتخار بزرگی برای کشور ماست. همه شما اطلاع دارید که سال گذشته چه فشارهای داخلی و حتی خارجی برای برگزار نشدن جشنواره وجود داشت، اما ما با همه این اتفاقات، جشنواره را برگزار کردیم و امسال با یک رکورد در دریافت آثار بین المللی مواجه ایم؛ ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که همین عدد نشان دهنده این است که ما در مسیر درستی گام برداشته ایم.

رکوردزنی در دریافت آثار بین الملل

 وی یادآور شد: این رکوردشکنی نشان می‌دهد در این بخش اغراق شده بود و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال حاضر به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی کشور این افتخار را دارد که آوردگاهی برای حضور بسیاری از فیلمسازان داخلی و خارجی باشد.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه در بخش بین‌الملل ۲ جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را اضافه کردیم، توضیح داد: بیشتر به دنبال این فضا بودیم که در بخش بین‌الملل اگر آثاری هستند که بر خلاف هژمونی امروز در پی منعکس کردن حقیقت‌ها هستند یک جایزه مضمونی داشته باشیم. «راه ابریشم» هم به این دلیل است که از فضای همجواری استفاده کنیم. این جایزه یادآور آن فضای مبادلاتی است که پیشتر کشورهای زیادی در آن وجود داشته و امروز توجه‌مان را به کشورهای همسایه و همجوار داریم.

آذرپندار درباره آمار کشورهای شرکت کننده در جشنواره چهلم، افزود: بیشترین کشوری که برای ما اثر فرستاده به ترتیب، اسپانیا(با ۹۱۳ اثر)، هند (۵۵۳ اثر)، فرانسه(۴۹۴ اثر)، آمریکا(۴۴۸ اثر)، چین(۳۶۷ اثر) بیشترین آثار را به دبیرخانه ارسال کرده اند.

وی اظهار کرد: اتفاقی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرده است و همین می تواند دلیلی باشد برای حضور بیشتر کشورهایی مانند اسپانیا و چین در این جشنواره؛ سعی کردیم اقتضائات بین‌المللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم چون این جشنواره اعتبار زیادی دارد.

آذرپندار با اشاره به اینکه در بخش داخلی نیز ۱۸۷۸ اثر ارسال شده، درباره جزئیات این آمار گفت: ۱۱۸۵ اثر در بخش داستانی، ۲۶۷ اثر در بخش مستند، ۲۲۲ اثر در بخش تجربی و ۱۱۳ پویانمایی، آمار آثار بخش داخلی جشنواره امسال هستند. اتفاقات سال گذشته باعث شد تا روند فیلم سازی در کشور ما متوقف شود به همین دلیل با توجه به درخواست های فراوانی که از طرف بسیاری از فیلمسازها داشتیم، ده روزی بازه دریافت آثار را تمدید کردیم تا آثار با کیفیت تری به جشنواره ارسال شوند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرد: اتفاق مهم دیگر که امسال رخ داد این بود که جشنواره‌های مورد تأیید اسکار اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند، با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما ما امسال موفق شدیم از میانه دریافت آثار، آثار را با دریافت پول بپذیریم. امیدواریم از سال آینده بتوانیم برای جشنواره درآمدزایی داشته باشیم.

آذرپندار در ادامه سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته 70 درصد بودجه انجمن به تولید آثار در شهرستان ها اختصاص داشت که بیشتر این آثار به جشنواره امسال رسیده است؛ فیلمسازان تهران ۴۷۰ اثر، اصفهان ۱۵۴، فارس ۱۱۵ اثر و ... برای ما فرستاده‌اند. در بخش فیلمسازان خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم داشتیم و ۱۴۹۲ فیلمساز مرد داشتیم که این معادل آمار سال گذشته است. نکته مهم این است که رویکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران بومی‌گرایی در ژانر خواهد بود. سال گذشته فضای ژانر را در جشنواره تجربه کردیم و بنا بر بازخوردی که دریافت کردیم به نظر آمد این فضا باید ادامه پیدا کند و البته در جشنواره تنوع ایجاد شد و دوستان از این فضا تا حد زیادی استقبال کردند.

آذرپندار با اشاره به توجه ویژه به بخش عکس در این دوره از جشنواره، بیان کرد: یک تفاوتی که جشنواره امسال دارد حوزه عکس است که آن را جدی‌تر پیگیری کردیم. سال گذشته نمایشگاهی داشتیم که امسال به آن فضای رقابتی دادیم و ۷۷۶ اثر در حوزه عکس به دبیرخانه ارسال شده است.  

خطوط قرمز جشنواره

وی درباره فیلم‌های اقلیت‌های جنسی بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف می‌شود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت. به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود معمولا با تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم مواجه می‌شوید که هر جشنواره‌ای برای آن خط ویژه‌ای باز کرده است. ما ترجیح می‌دهیم جزوی از این پروسه نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را دارد، البته امسال هم اثر کمتری در این حوزه به ما رسید. درباره کودک‌کشی هم همان سیاست را داریم. این ۲ موضوع به عنوان خط قرمز ما است.

اتفاقات سال گذشته می توانند موضوع فیلم کوتاه باشند

آذرپندار در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: من یک دوره این جشنواره را برگزار کردم و می‌شود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی وجود داشت، ما استقبال می‌کنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را فیلم کنند. تعدادی از این فیلم‌های منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که فیلم‌های سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه و موقرانه درباره حوادث گذشته باشد حتما می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های ما این است که آثار برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای مستقیما به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند که تعداد آنها ۱۰ اثر است. ضمن اینکه آثاری هم از جشنواره دنا مستقیم به جشنواره راه پیدا خواهد کرد.

دبیر جشنواره درباره هیات انتخاب دوره چهلم، اظهار کرد: الان نمی‌توانم اسامی هیأت انتخاب را اعلام کنم. تجربه سال گذشته برای ما از این جهت خوب بود که وقتی لیست را اعلام کردیم یکی از آرام‌ترین دوران را سپری کردیم و بعد حواشی از جای دیگری آغاز شد. سعی می‌کنیم همان روند سال گذشته را طی کنیم.

آذرپندار افزود: به دلیل رسیدن جشنواره به دوره چهلم، ویژه برنامه‌هایی نظیر نمایشگاه عکسی از ۴۰ سال جشنواره را خواهیم داشت. این اتفاق در ورودی جشنواره خواهد افتاد.دوست داریم دوره چهلم را به گونه‌ای برگزار کنیم که یک فضای همگانی داشته باشد. مستندی را از نحوه شکل‌گیری جشنواره و حوادث آن تدارک دیده‌ایم، کتابی را در نظر گرفته‌ایم که موضوعات جشنواره در آن باشد. سعی کردیم آرشیو انجمن را به روز کنیم، نمایش‌هایی برای فیلم‌های قدیمی خواهیم داشت، نباید دوره چهلم بی‌تفاوت برگزار شود.

نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.