مرگ تحریم‌ها با عضویت ایران در بریکس/ سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی آغاز شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس مقتدایی درباره عضویت دائم ایران در گروه بریکس اظهار کرد: فضای بین‌المللی به سرعت در حال تغییر است، پیش‌تر سیطره و هژمونی ایالات متحده آمریکا به گونه‌ای بود که بسیاری از کشورها که جز قدرت‌های منطقه‌ای و یا حتی جهانی محسوب می‌شدند، به دنبال ایجاد رقابت و یا کاستن از قدرت آمریکا به صورت آشکار نبودند اما آنچه که اکنون در حال رخ دادن است فرسایش دلار و کاهش توان مبارزه آمریکا برای نگه داشت قدرت خودش تلقی می‌شود.

وی افزود: مجموعه سازمان بریکس جمعیت بسیار زیادی را در بر می‌گیرد و توان اقتصادی عمده‌ای توسط کشورهای عضو آن در سطح بین‌ المللی به وجود آمده است. مجموع این عوامل سبب تسریع کاهش قدرت ایالات متحده آمریکا شده است و این امر می‌تواند شدت و سرعت تغییرات در سطح بین‌ المللی را به صورت مضاعف پیش ببرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ادامه داد: ایران اکنون دو حرکت همزمان انجام داده است. مرحله اول، مرگ تحریم‌های آمریکاست که با حضور ایران در سازمان شانگهای و بریکس، دیگر قابلیت احیا و اقدام نخواهد داشت، البته ما در این جهت باید کارهای تکمیلی را هم انجام دهیم و نکته دوم آنکه ایران در راستای کاسته شدن و فرسایش قدرت آمریکا اقدام کرده و این در عمل نتیجه داده است.

وی عضویت ایران، امارات و عربستان در گروه بریکس را بهبوددهنده امنیت در منطقه توصیف و خاطرنشان کرد: چنین روندی کمک خواهد کرد تا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با فهم عمیق از کاهش و فرسایش قدرت غرب به سمت جایابی خود در روند جدید و نظم نوین جهانی که در آن آسیا و سایر بخش‌های غیر غربی جایگاه ویژه دارند، پیش بروند و ایران اکنون به عنوان لنگرگاه منطقه‌ای برای تأمین امنیت، نقش‌آفرینی می‌کند.

مقتدایی با تاکید بر لزوم تصویب عضویت ایران در بریکس توسط مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس همانگونه که در حوزه سازمان همکاری‌های شانگهای به دولت کمک کرد در موضوع بریکس هم متناسب با منافع ملت ایران به دولت مجوزهای لازم را خواهد داد.

وی، فرار و گریز آمریکا از منطقه را به دلیل تحولات ماه‌های اخیر در روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و گفت: قدرت روسیه و موانع و مشکلاتی که اروپایی‌ها به دنبال ایجاد آن برای روسیه بودند و عملاً نتوانستند کارشان را پیش ببرند و از سوی دیگر جدیت ایران در امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس، دریای عمان، همچنین در خزر و سایر بخش‌های خاورمیانه نشان داد که آمریکایی‌ها دیگر رمق و توان گذشته خود را ندارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: تغییر جهت کشورها برای مبادله ارزهای بومی خودشان با یکدیگر و خرید و فروش، صادرات و واردات بر مبنای واحد پولی طرفین در مبادلات، نشان دهنده آغاز سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی بلامنازع، به یک قدرت در حال فرسایش است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تغییر جهت کشورها برای مبادله ارزهای بومی خودشان با یکدیگر و خرید و فروش، صادرات و واردات بر مبنای واحد پولی طرفین در مبادلات، نشان دهنده آغاز سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی بلامنازع، به یک قدرت در حال فرسایش است.